جامعه شناسی گردشگری
محمد علی سیاه سرانی کجوری
چکیده
هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل مفهومی معیارهای تأثیرگذار بر بازگشت گردشگران بر اساس نقشه سفر مشتریان است، لذا این پژوهش از نوع آمیخته، اکتشافی و در قالب مطالعات مقطعی میباشد. در گام اول پژوهش از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته، شاخصهای تأثیرگذار بر بازگشت گردشگران به بازارچه مرزی اینچه برون شناسایی و در طبقاتی قرار گرفتند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل مفهومی معیارهای تأثیرگذار بر بازگشت گردشگران بر اساس نقشه سفر مشتریان است، لذا این پژوهش از نوع آمیخته، اکتشافی و در قالب مطالعات مقطعی میباشد. در گام اول پژوهش از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته، شاخصهای تأثیرگذار بر بازگشت گردشگران به بازارچه مرزی اینچه برون شناسایی و در طبقاتی قرار گرفتند. در این گام، جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان، مسافران، صاحبان کسبوکار در بازارچه مرزی اینچه برون و کارشناسان و متخصصان دانشگاهی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تا رسیدن به اشباع نظری در مجموع 21 مصاحبه انجام و در نرمافزار MAXQDA20 پیادهسازی و با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد گردشگران در سفر خود به بازارچه مرزی اینچه برون 47 نقطه تماس را بهعنوان نقاط تأثیرگذار بر بازگشت مجدد خود لمس کردند که این نقاط بر اساس قرابت معنایی در 8 مقوله دستهبندی شدند. در گام دوم با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری، مدل مفهومی پژوهش طراحی و ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی استخراج شد. در این گام، جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان، متخصصان دانشگاهی و گردشگران بودند که بهمنظور طراحی مدل پژوهش، تعداد 17 پرسشنامه بین آنها توزیع و جمعآوری شد. نتایج مرحله کمی نشان داد، مدل مفهومی بازگشت گردشگران بهصورت چهار سطحی قابل ترسیم بوده که روابط بین این متغیرها و تحلیل آنها بر اساس ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی میتواند منجر به افزایش نرخ بازگشت گردشگران گردد. نتایج پژوهش نشان داد بازگشت گردشگران به مقاصد گردشگری تصمیم چندبُعدی و پیچیده است و تصمیمگیران این عرصه باید با دیدی کلنگر و همهجانبه این عوامل را با توجه به درجه اهمیت آنها مدنظر قرار دهند.