حجت ورمزیاری؛ مرضیه فتحی؛ خلیل کلانتری؛ محمد آصف شایق
چکیده
یکی از اهداف گردشگری اجتماع محور، ایجاد منافع برای جامعة محلّی است. با وجود این درکشورهای در حال توسعه، تحقق آن با مشکلاتی همراه بوده است. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف تحلیل مؤلفههای توسعه گردشگری روستایی با رویکرد اجتماعمحور انجام شد. جامعه آماری این تحقیق، روستائیان بالای 15 سال روستاهای هدف گردشگری شهرستانهای مریوان ...
بیشتر
یکی از اهداف گردشگری اجتماع محور، ایجاد منافع برای جامعة محلّی است. با وجود این درکشورهای در حال توسعه، تحقق آن با مشکلاتی همراه بوده است. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف تحلیل مؤلفههای توسعه گردشگری روستایی با رویکرد اجتماعمحور انجام شد. جامعه آماری این تحقیق، روستائیان بالای 15 سال روستاهای هدف گردشگری شهرستانهای مریوان و سروآباد استان کردستان بود. بهمنظور تحلیل دادهها از آماره های توصیفی و استنباطی از جمله مقایسه میانگین و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد بهترتیب مؤلفههای «شمولگرایی و شبکهسازی افقی»، «توانمندسازی و تقویت زیرساختها»، «نوآوری باز و تقاضامحوری»، «حفظ اصالت محلی» و «انتفاع و مشارکت عادلانه» از مهمترین مؤلفههای توسعه گردشگری اجتماعمحور در نواحی روستایی بهشمار میرود. این مطالعه میتواند نقش عمدهای در ارائه بینش صحیح، در زمینه چگونگی ارتقاء مشارکت جوامع محلّی در صنعت گردشگری و انتفاع آنها داشته باشد.
احمد حجاریان
چکیده
راهبردهای گذشته درزمینة توسعه نواحی، نتوانستهاند در حل مسائل و معضلات موجود در زمینههایی چون فقر، اشتغال، بهداشت، امنیت غذایی، پایداری محیطزیست و نظایر اینها بهگونهای موفقیتآمیز عمل کنند. یکی از راهبردهایی که اخیراً در بیشتر کشورهای جهان موردتوجه قرارگرفته، توسعه گردشگری در نواحی محروم و دارای پتانسیلهای لازم برای ...
بیشتر
راهبردهای گذشته درزمینة توسعه نواحی، نتوانستهاند در حل مسائل و معضلات موجود در زمینههایی چون فقر، اشتغال، بهداشت، امنیت غذایی، پایداری محیطزیست و نظایر اینها بهگونهای موفقیتآمیز عمل کنند. یکی از راهبردهایی که اخیراً در بیشتر کشورهای جهان موردتوجه قرارگرفته، توسعه گردشگری در نواحی محروم و دارای پتانسیلهای لازم برای گسترش گردشگری است. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون، چالشها و موانع گردشگری پایدار روستایی استان اصفهان شناسایی شدند. اطلاعات بر اساس مصاحبههای نیمه ساختاریافته و مطالعه منابع و اسناد جمعآوریشدهاند. یافتهها نشان میدهد از میان 182 کد باز 29 مفهوم پایهای شناسایی شد که در 7 دسته مضامین سازمان دهنده قابل تقسیمبندی هستند. نتایج تحلیلها حاکی از این است که باید در توسعه و ایجاد بسترهای لازم جهت تحقق گردشگری پایدار روستایی به ایجاد زیرساختهای لازم، ابعاد اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و زیستمحیطی، همچنین سیاستگذاریهای مناسب و عملیاتی توجه نمود و لزوم دستیابی به اهداف مدیریتی و سازمانی گردشگری پایدار، کمک گرفتن از خود مردم روستا و مشارکت دادن آنها از تصمیمگیری تا اجرا بایستی قابلتوجه قرار گیرد