برنامه ریزی گردشگری
ناصر شفیعی ثابت؛ فرانک فیض بابایی چشمه سفیدی
چکیده
در موضوع گردشگری، خوشهها بهمثابه گروهی از کسبوکارها و کانونهای وابسته به گردشگری از طریق همکاری و تعامل، به دنبال افزایش رقابتپذیری و توسعه هستند. باتوجهبه بیش از پنج دهه مطالعه پیرامون خوشههای گردشگری و توسعه منطقهای و فقدان مرور جامع پژوهشهای پیشین، هدف اصلی این پژوهش، مرور کمی این پژوهشها به کمک ابزار تحلیل کتابسنجی ...
بیشتر
در موضوع گردشگری، خوشهها بهمثابه گروهی از کسبوکارها و کانونهای وابسته به گردشگری از طریق همکاری و تعامل، به دنبال افزایش رقابتپذیری و توسعه هستند. باتوجهبه بیش از پنج دهه مطالعه پیرامون خوشههای گردشگری و توسعه منطقهای و فقدان مرور جامع پژوهشهای پیشین، هدف اصلی این پژوهش، مرور کمی این پژوهشها به کمک ابزار تحلیل کتابسنجی است. در همین راستا، مقالههای مرتبط با این موضوع از سال 1988 تا 2024 مورد بررسی قرار گرفت و ترسیم نقشه دانش و تحلیل عملکرد بر روی 333 مقاله در نرمافزار Vos viewer انجام شد. یافتهها نشان داد طی دهه گذشته تعداد مقالات منتشر شده بیشترین میزان را داشته و نویسندگانی چون جکسون و مورفی بیشترین استناد علمی را داشتهاند. همچنین تجزیهوتحلیل هم رخدادی واژگان، پنج خوشه پژوهشی را آشکار ساخت که واژگان کلیدی هسته آنها شامل گردشگری، تحلیل خوشهای، برنامهریزی منطقهای، رقابتپذیری و توسعه گردشگری است.
محمدرضا فرزین؛ زهرا نادعلی پور
دوره 5، شماره 14 ، اسفند 1389، ، صفحه 40-67
چکیده
موضوع رقابت از زمانی آغاز شد که آدام اسمیت کتاب معروف خود را تحت عنوان ثروت ملل منتشر نمود. تا اواخر سال 1980 چارچوب نظری برای تحلیل، حفظ و بهبود رقابت یک کشور یا صنعت وجود نداشت و بنابراین با استفاده از معیارهای مختلف، از رقابت تحلیلهایی اقتصادی میشد. پورتر(1980)، گیلبرت(1984) و پون (1993)، هر یک استراتژیهایی را در ارتباط با رقابت مقصد ...
بیشتر
موضوع رقابت از زمانی آغاز شد که آدام اسمیت کتاب معروف خود را تحت عنوان ثروت ملل منتشر نمود. تا اواخر سال 1980 چارچوب نظری برای تحلیل، حفظ و بهبود رقابت یک کشور یا صنعت وجود نداشت و بنابراین با استفاده از معیارهای مختلف، از رقابت تحلیلهایی اقتصادی میشد. پورتر(1980)، گیلبرت(1984) و پون (1993)، هر یک استراتژیهایی را در ارتباط با رقابت مقصد گردشگری ارائه دادهاند اما مدل کراچ و ریچی جامعتر از سایر مدلهاست. هدف مقاله حاضر بررسی و الویتبندی عوامل موثر بر مزیت رقابتی منطقه چابهار در زمینه گردشگری، با استفاده از مدل کراچ و ریچی بوده و تمرکز اصلی بر گردشگری داخلی میباشد. پژوهش به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه در بین خبرگان و متخصصین حوزه گردشگری در بازه زمانی1388 – 1389 انجام گرفته است. نتایج حاکی از آن است که از میان 5شاخص در مدل مذکور، به ترتیب برنامهریزی، خط مشی مقصد، مدیریت مقصد، جاذبههای محوری، منابع پشتیبان و عوامل تقویتکننده از الویت برخوردارند. همچنین منطقه چابهار در زمینه عواملی همچون آب و هوا، چشم اندازهای زیبا، امنیت و غیره در شرایط مطلوب و در زمینه عواملی نظیر مدیریت بازدیدکنندگان، مدیریت بحران، مراکز تفریحی، بازاریابی و غیره در وضعیت نامطلوبی به سر میبرد.