سکینه جعفری؛ محمد نجارزاده؛ نرگس جعفری؛ نگار رجبی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطهی ساختاری ارزش درکشده و رضایت گردشگر با رفتار مسئولانه زیستمحیطی با نقش میانجی مشارکت گردشگر در منطقه دریاچه الندان بوده است. روش: پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری شامل کلیه گردشگران منطقهی گردشگری ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطهی ساختاری ارزش درکشده و رضایت گردشگر با رفتار مسئولانه زیستمحیطی با نقش میانجی مشارکت گردشگر در منطقه دریاچه الندان بوده است. روش: پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری شامل کلیه گردشگران منطقهی گردشگری دریاچه الندان میباشد. شرکتکنندگان 200 نفر از گردشگران دریاچه الندان (113 نفر گردشگر مرد، 87 نفر گردشگر زن) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. همه آنها مقیاسهای ارزش درک شده، رضایت گردشگر، مشارکت گردشگر و رفتار مسئولانه زیست محیطی را تکمیل کردند. دادهها با مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار LISREL تحلیل شدند. یافتهها:یافتهها نشان داد که ارزش درک شده تأثیر معناداری بر رفتار مسئولانه زیست محیطی دارد. ارزش درک شده به طور غیرمستقیم با میانجیگری مشارکت گردشگر بر رفتار مسئولانه زیست محیطی تأثیر معناداری دارد. همچنین، رضایت گردشگر تأثیر معناداری بر رفتار مسئولانه زیست محیطی دارد و نیز رضایت گردشگر به صورت غیرمستقیم با میانجیگری مشارکت گردشگر بر رفتار مسئولانه زیست محیطی تأثیر معناداری دارد. بحث: ارزش درکشده و رضایت گردشگر به طور مستقیم و با واسطه مشارکت گردشگر میتوانند رفتار مسئولانه زیستمحیطی را تحت تاثیر قرار داد.