حجت ورمزیاری؛ مرضیه فتحی؛ خلیل کلانتری؛ محمد آصف شایق
چکیده
یکی از اهداف گردشگری اجتماع محور، ایجاد منافع برای جامعة محلّی است. با وجود این درکشورهای در حال توسعه، تحقق آن با مشکلاتی همراه بوده است. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف تحلیل مؤلفههای توسعه گردشگری روستایی با رویکرد اجتماعمحور انجام شد. جامعه آماری این تحقیق، روستائیان بالای 15 سال روستاهای هدف گردشگری شهرستانهای مریوان ...
بیشتر
یکی از اهداف گردشگری اجتماع محور، ایجاد منافع برای جامعة محلّی است. با وجود این درکشورهای در حال توسعه، تحقق آن با مشکلاتی همراه بوده است. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف تحلیل مؤلفههای توسعه گردشگری روستایی با رویکرد اجتماعمحور انجام شد. جامعه آماری این تحقیق، روستائیان بالای 15 سال روستاهای هدف گردشگری شهرستانهای مریوان و سروآباد استان کردستان بود. بهمنظور تحلیل دادهها از آماره های توصیفی و استنباطی از جمله مقایسه میانگین و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد بهترتیب مؤلفههای «شمولگرایی و شبکهسازی افقی»، «توانمندسازی و تقویت زیرساختها»، «نوآوری باز و تقاضامحوری»، «حفظ اصالت محلی» و «انتفاع و مشارکت عادلانه» از مهمترین مؤلفههای توسعه گردشگری اجتماعمحور در نواحی روستایی بهشمار میرود. این مطالعه میتواند نقش عمدهای در ارائه بینش صحیح، در زمینه چگونگی ارتقاء مشارکت جوامع محلّی در صنعت گردشگری و انتفاع آنها داشته باشد.
محمدرضا فلاح؛ ابوالفضل حاتمی ورزنه؛ طاهره رضایی
چکیده
امروزه بومگردی بهعنوان زیرمجموعه گردشگری، علاوه بر کمک به توسعه پایدار، مزیتهایی همچون انتقال و آشنایی با آدابورسوم بومی و منطقهای نیز به دنبال دارد. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی برای تبیین پیشایندهای ورود موفق کارآفرینان به حوزه بومگردی است. رویکرد این تحقیق کیفی، ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش توصیفی- ...
بیشتر
امروزه بومگردی بهعنوان زیرمجموعه گردشگری، علاوه بر کمک به توسعه پایدار، مزیتهایی همچون انتقال و آشنایی با آدابورسوم بومی و منطقهای نیز به دنبال دارد. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی برای تبیین پیشایندهای ورود موفق کارآفرینان به حوزه بومگردی است. رویکرد این تحقیق کیفی، ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق را خبرگان و فعالان حوزههای مرتبط با بومگردی با حداقل 2 سال سابقه تشکیل میدهد که با استفاده از روش نمونهگیری نظری و با مصاحبه اکتشافی با 14 نفر اشباع حاصلشده است. در این مطالعه از نظریه زمینهای گلیزری برای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشده که درنتیجه آن 30 واقعه در 4 مفهوم و 2 مقوله اصلی برچسبگذاری شده است. یافتهها نشان میدهد برای ورود موفق کارآفرینان به حوزه کارآفرینی باید بین عوامل توانمندساز و ظرفیت ساز نوعی همافزایی از طریق تعاملات چندگانه بین عوامل تحریککننده، تسهیلکننده، توسعهدهنده و زمینهساز ایجاد شود.