محمود حسن پور؛ طاهره شاهی؛ داود ارژنگ مهر
چکیده
با توجه به پیچیدگیهای دنیای امروز، زندگی بشر دائما در معرض بحرانهای متفاوت است.یکی از این بحرانهایی که اخیرا گردشگری را در جهان و ایران دچار چالش کرده، ویروس همه گیر کووید- 19 است.به دنبال توقف فعالیتهای گردشگری، بخش عرضه گردشگری کشور با چالشهای اساسی روبرو شده است.لذا این پژوهش بر آن است تا به منظور کمک به کسب و کارها برای مقابله با ...
بیشتر
با توجه به پیچیدگیهای دنیای امروز، زندگی بشر دائما در معرض بحرانهای متفاوت است.یکی از این بحرانهایی که اخیرا گردشگری را در جهان و ایران دچار چالش کرده، ویروس همه گیر کووید- 19 است.به دنبال توقف فعالیتهای گردشگری، بخش عرضه گردشگری کشور با چالشهای اساسی روبرو شده است.لذا این پژوهش بر آن است تا به منظور کمک به کسب و کارها برای مقابله با این بحران و چالشهای آن، الگوی ساختاری مدیریت بحران در صنعت گردشگری ایران ارائه دهد. پژوهش بر اساس هدف کاربردی،به لحاظ ماهیت تبینی است و رویکرد کمی دارد.مدل استخراج شده از بخش کیفی طرح پژوهشی مذکور،توسط صاحبان کسب و کارهای گردشگری (مراکز اقامتی، آژانسهای مسافرتی،حمل و نقل،خدمات گردشگری الکترونیک) مورد سنجش قرار گرفته است.براساس حداقل نمونه (100 نمونه) تعداد 108 پرسشنامه تکمیل و توسط نرم-افزار Smart-PLS مورد سنجش قرار گرفت.طبق نتایج حاصل، الگوی ساختاری ارائه شده برای بخش عرضه در مواجه با بحران تایید شده است.با توجه به پیچیدگیهای دنیایامروز،زندگیبشردائماًدائمادرمعرضبحرانهای متفاوتی چون بحرانهای طبیعی،تروریستی و بیماری است. بحران،بهطوربه طور ناگهانی و بدون برنامهریزیقبلیاتفاقمیافتد و آثار مخربی با خود به همراه دارد. رویکرد نوین برای مواجهه با بحران، مدیریت آن است که علاوه بر کاهش اثرات و جبران خسارتهای آن، برای مواجهه احتمالی و تقویت و احیا و ارتقای سیستمبرنامهریزیمیکند. یکیازاینبحرانهایی که اخیراًاخیرا جامعه جهانی و از جمله ایران را دچار چالش کرده، ویروسهمهگیرکووید- 19 است. اینبحران باتوجهبهویژگیهایی که دارد، متمایز از بحرانهای دیگر است و بسیار بیشتر از سایر بحرانها صنعت گردشگری را تحت تأثیرتاثیرقرار دادهقراردادهاست،بهطوریکهبهطوریکهموجبتوقففعالیتهای گردشگری شده است. بهدنبالتوقففعالیتهایگردشگری،بخشعرضهگردشگریکشورباچالشهای اساسی روبرو شده است؛ . لذا بنابراین،این پژوهش بر آن است بوده استتابهمنظوربه منظورکمکبهکسبوکارهاکسبوکارهابرایمقابلهبااینبحرانوچالشهای آن، الگوی ساختاری مدیریت بحران در صنعت گردشگری ایرانارائه دهد. این پژوهش، بر اساس هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت،تبینی است و رویکرد کمی دارد. مدلاستخراجشدهاستخراجشدهازبخشکیفیطرحپژوهشیمذکور،توسطصاحبانکسبوکارهایکسبوکارهایگردشگری (مراکز اقامتی،آژانسهای مسافرتی،حملونقلحمل و نقل، خدمات گردشگری الکترونیک) مورد سنجش قرار گرفته است. براین اساس،پرسشنامهبهصورتبهصورتآنلاینوبهروشنمونهگیریدر دسترسهدفمند در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. بر اساسبراساس حداقل نمونه (100 نمونه) تعداد 108 پرسشنامه تکمیل شد و تائیدتاییدیا رد مدل الگویارائهشدهارائه شدهتوسطنرمافزارSmart-PLSو آزمون تحلیل عاملی تائیدی مورد سنجش قرار گرفت. طبق نتایجحاصل، الگوی ساختاریارائهشدهارائه شده برای بخش عرضه در مواجه با بحران تائیدتایید شده است. بر اساسبراساس این الگو برای بخش عرضه گردشگری کشور بهمنظوربه منظور مواجهه با بحران در هر یک از مراحل قبل و حین و پس از بحران اهداف، راهبردها و اقدامات لازم تعیین شده است.