مدیریت گردشگری
فائزه اسدیان اردکانی
چکیده
یکی از چالشهای اصلی صنعت گردشگری، افزایش رضایت گردشگران است. در سالهای اخیر، استفاده از هوش مصنوعی جهت رفع این چالش رشد چشمگیری داشته است. این پژوهش با هدف مرور جامع مطالعات مرتبط، از روش کتابسنجی برای تحلیل ساختار علمی فعلی، شناسایی روندهای تحولآفرین، الگوهای تحقیقاتی نوظهور و تعیین دستور کارهای آینده استفاده کرده است. پس ...
بیشتر
یکی از چالشهای اصلی صنعت گردشگری، افزایش رضایت گردشگران است. در سالهای اخیر، استفاده از هوش مصنوعی جهت رفع این چالش رشد چشمگیری داشته است. این پژوهش با هدف مرور جامع مطالعات مرتبط، از روش کتابسنجی برای تحلیل ساختار علمی فعلی، شناسایی روندهای تحولآفرین، الگوهای تحقیقاتی نوظهور و تعیین دستور کارهای آینده استفاده کرده است. پس از تعیین راهبرد جستجوی مناسب و اعمال شاخصهای غربالگری، ۴۹۹ مقاله از پایگاه داده اسکوپوس استخراج و با استفاده از بسته بیبلیومتریکس در نرمافزار R تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهند تحلیل احساسات و بررسی نظرات آنلاین گردشگران، بهویژه با بهرهگیری از ابزارهای پردازش زبان طبیعی، نقش مهمی در درک نیازها و انتظارات مشتریان و بهبود رضایت آنها دارد. استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشینی برای شناسایی الگوهای رفتاری و پیشبینی نیازهای آینده میتواند به ارتقای تجربیات گردشگران در مقاصد کمک کند. همچنین تبلیغات شفاهی الکترونیک، بهعنوان مفهوم نوظهور، تأثیر مستقیمی بر سطح رضایت گردشگران دارد.
سید محمد طباطبایی نسب؛ فهیمه ماه آورپور؛ فائزه اسدیان اردکانی
چکیده
شهرت موضوعی کلیدی در تجارت است. همانند سازمانها، شهرها نیز در مقیاسهای منطقهای، ملی و حتی بینالمللی باهم در رقابت میباشند. در چنین محیطهای رقابتی، شهرت میتواند منبع ارزشمندی برای یک شهر به شمار آید. در این پژوهش، سعی میشود مدلی برای تبیین تأثیر برند سازی بر شهرت شهر و نقش آن بر عملکرد شهر ارائه شود. پژوهش حاضر، از منظر ...
بیشتر
شهرت موضوعی کلیدی در تجارت است. همانند سازمانها، شهرها نیز در مقیاسهای منطقهای، ملی و حتی بینالمللی باهم در رقابت میباشند. در چنین محیطهای رقابتی، شهرت میتواند منبع ارزشمندی برای یک شهر به شمار آید. در این پژوهش، سعی میشود مدلی برای تبیین تأثیر برند سازی بر شهرت شهر و نقش آن بر عملکرد شهر ارائه شود. پژوهش حاضر، از منظر هدف کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. اطلاعات موردنیاز پژوهش از طریق پرسشنامه و از نمونهای شامل: 277 نفر از مسافران شهر اصفهان و به روش نمونهگیری در دسترس فراهم شده است. بهمنظور برازش مدل، از مدل یابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار Smart PLS 2 استفادهشده است. نتایج پژوهش، نشان داد شهرت شهر بر عملکرد شهر رابطه مثبت و معناداری دارد و تصویر برند از طریق ارزش ویژه برند بر شهرت شهر تأثیر میگذارد. همچنین هویت برند بر تصویر برند، رابطه مثبت معناداری دارد
محمد تقی تقویفرد؛ فائزه اسدیان اردکانی
چکیده
امروزه صنعت گردشگری بهعنوان یکی از مهمترین صنایع خدماتی، رقابت تنگاتنگی را با سایرصنایع در جهان تجربه میکند. در سالهای اخیر فناوری اطلاعات بر تمام بخشهای این صنعت تأثیرشگرفی گذاشته است. گردشگری الکترونیکی حاصل پیوند میان گردشگری و فناوری اطلاعاتاست.قابلیتها و مزیتهای رقابتی حاصل از گردشگری الکترونیک از عوامل مهم در ایجاد جهش اقتصادیدر ...
بیشتر
امروزه صنعت گردشگری بهعنوان یکی از مهمترین صنایع خدماتی، رقابت تنگاتنگی را با سایرصنایع در جهان تجربه میکند. در سالهای اخیر فناوری اطلاعات بر تمام بخشهای این صنعت تأثیرشگرفی گذاشته است. گردشگری الکترونیکی حاصل پیوند میان گردشگری و فناوری اطلاعاتاست.قابلیتها و مزیتهای رقابتی حاصل از گردشگری الکترونیک از عوامل مهم در ایجاد جهش اقتصادیدر صنعت گردشگری محسوب میشود. این مطالعه در نظر دارد با توجه به مزایای گردشگریالکترونیکی نسبت به گردشگری سنتی و با بررسی تحقیقات انجامشده در این حوزه، چارچوبی جامعجهت شناسایی و بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم هر یک از عوامل مؤثر بر توسعهی گردشگریالکترونیکی در استان یزد ارائه دهد. بدین منظور ابتدا با مرور جامع پیشینه تحقیق و نظرخواهی ازخبرگان، عوامل اثرگذار بر توسعه گردشگری الکترونیک در این استان شناسایی و سپس این عوامل باسطحبندی شدند. این پژوهش از نظر هدف ،(ISM) بهکارگیری روش مدلسازی ساختاری تفسیریتوصیفی و از نظر نتایج کاربردی است. جامعهی آماری تحقیق را خبرگان دانشگاهی صاحبنظر درحوزهی گردشگری و متخصصین فعال در صنعت گردشگری استان یزد تشکیل میدهند. در اینپژوهشاز روش نمونهگیری قضاوتی استفاده شده و ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است.روایی صوری پرسشنامه نیز مورد تأیید خبرگان قرار گرفت.با توجه به نتایج، عامل "امکانات و توان مالی"، اساسیترین عامل در مدل توسعهی گردشگریالکترونیکی استان یزد میباشد که باید مورد توجه جدی مدیران این صنعت قرار گیرد. نتایج اینپژوهش به سیاستگذاران کمک میکند تا بتوانند جهت توسعهی گردشگری الکترونیک مسیرمناسبتری را انتخاب کنند.