سامانه های اطلاعاتی
روح اله نوری؛ محمد محرابیون؛ سبا پارسائی
چکیده
استفاده از فناوریهای نوین در صنعت گردشگری، تأثیر مستقیمی در ایجاد مزیت رقابتی و جذب بیشتر گردشگر دارد. یکی از پیشرفتهای فناورانه امروزه، فناوریهای واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی میباشند که به آنها واقعیت توسعهیافته نیز گفته میشود. استفاده از این فناوریها میتواند کمک شایانی به بازاریابی، افزایش تقاضا، رقابتپذیری ...
بیشتر
استفاده از فناوریهای نوین در صنعت گردشگری، تأثیر مستقیمی در ایجاد مزیت رقابتی و جذب بیشتر گردشگر دارد. یکی از پیشرفتهای فناورانه امروزه، فناوریهای واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی میباشند که به آنها واقعیت توسعهیافته نیز گفته میشود. استفاده از این فناوریها میتواند کمک شایانی به بازاریابی، افزایش تقاضا، رقابتپذیری مقاصد و جاذبههای گردشگری کند. این پژوهش به مرور نظاممند تحقیقات بهمنظور شناسایی کاربردهای واقعیت توسعهیافته در جاذبههای گردشگری و مزایای آنها برای گردشگر و خدماتدهنده میپردازد. جســتوجوی نظاممنــد بــا اســتفاده از پایگاههــای علمــی وبآوســاینس و گــوگل اســکالر انجــام شــد. ابتــدا، 140 سند بـهدســت آمــد که پس از گذشتن از فرایند غربالگری، ۶2 سند انتخــاب شــد. 13 کاربرد برای واقعیت توسعهیافته در جاذبهها یافت شد که در 8 گروه طبقهبندی گردید: بازاریابی، بازسازی، تور مجازی اماکن دشوار یا غیرقابل بازدید، حفاظت از میراث ناملموس و آثار حساس یا در حال تخریب، افزایش جذابیت جاذبه با ایجاد حس حضور یا جذابیت بصری، مسیریابی، آموزش به کمک واقعیت مجازی، داستانسرایی و یا بازیوارسازی، نمایش اطلاعات تکمیلی و یا مدل سه بُعدی جاذبهها. این پژوهش با ترسیم تصویری کلی از کاربردهای این فناوری در جاذبهها، به مدیران صنعت گردشگری و سازمانهای مدیریت مقصد کمک میکند تا شناخت بهتری از فناوریهای واقعیت توسعهیافته و کاربردهای آنها پیداکرده، مناسبترین فناوری را انتخاب کنند و با بهبود کیفیت تجربه گردشگران، سبب افزایش نرخ بازگشت و سود خود شوند. همچنین میتواند راهنمایی برای پژوهشگران آینده در حوزه گردشگری باشد