نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشکده مدیریت و حسابداری ، تهران، ایران
2 مدیرگروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایران
3 استادیار مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشکده مدیریت و حسابداری ، تهران، ایران
چکیده
مقصدهای گردشگری به عنوان کانون اصلی جذب گردشگران، نقش بنیادی را در توسعۀ صنعت گردشگری دارند زمانی میتوان یک مقصد گردشگری را متمایز و موفق جلوه داد که بتوان تجربههای منحصر به فرد و جدیدی را به گردشگر ارائه داد. این وظیفه بر عهدۀ رویدادهای گردشگری نهاده شده است. رویداد در ترکیب با توسعۀ گردشگری باعث شکلگیری جاذبه در میان گردشگران میشود و از طریق برنامهریزی، بازاریابیو اجرای اصولی، به عنوان یکی از استراتژیهای مهم برای توزیع گردشگری به صورت عادلانه و منظم در مناطق مختلف و در زمانهای مختلف در کشور محسوب میگردد. پژوهش حاضر به بررسیمنابع و عوامل مؤثر جهت توسعة گردشگری رویدادهای فرهنگی در راستای تعدیل فصلیبودن گردشگری شهر همدان پرداخته است. جامعۀ آماری پژوهش، خبرگان گردشگری شهر همدان میباشند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه و برایتجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئیاستفاده شده است. نتایج نشان میدهد وضعیت منابع گردشگری، منابع حمایتی، منابع مصنوع و عوامل موقعیتی جهت توسعۀ گردشگری رویدادهای فرهنگی در شهر همدان به جز منابع حمایتی،جهت تعدیل فصلیبودن گردشگری در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Feasibility Study of Cultural Event Tourism Development and Its impact on Seasonal Demand Adjustment of tourist destinations Case study: Hamadan City
نویسندگان [English]
- Negar Jalilian 1
- Mehdi kaaroubi 2
- Esmail Ghaderi 3
1 Masters of tourism management, Allameh Tabataba'i University, School of Management and Accounting، Tehran, Iran
2 Managing Director of Tourism Management of Allameh Tabatabai University of Tehran, Faculty of Management and Accounting, Iran, Tehran
3 Assistant Professor of Tourism Management at Allameh Tabatabai University, Faculty of Management and Accounting, Tehran, Iran
چکیده [English]
Tourist destinations, as the main focus of tourists’ attraction, play the fundamental role in the development of the tourism industry. A tourism destination appears distinctive and successful when new and unique experiences are provided to tourists. This task is responsible for tourism events.The event, combined with the development of tourism, creates attractions among tourists. This research aids to measure the impact of events tourism on moderating tourist destinations seasonality. For the analysis of research data, 60 questionnaires were totally collected and analyzed with Smart-PLS software Single sample t-test is used to verify the status of each of the dimensions of the tourism, synthetic, and supportive resources and situational factors. The results show that tourism, synthetic and situational factors for event tourism development in Hamedan, lie in favorable conditions, excluding supportive resources.
کلیدواژهها [English]
- Tourism Destination
- Tourism Marketing
- Event Tourism
- Cultural Event
- 7Ps
- Tourism Seasonal Adjustment