نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت
2 استادیار مدیریت ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت،
3 کارشناس ارشد مدیریت MBA-بازاریابس، پردیس دانشگاهی گیلان، دانشگاه گیلان، رشت
چکیده
زمینه و هدف پژوهش: امروزه برانگیختگی عاطفی مصرفکننده در میان بازاریابان بسیار پرطرفدار شده است. بر کسی پوشیده نیست که دست گذاشتن روی خاطرات گذشته افراد میتواند ابزاری عالی برای فروش محصولات به آنها باشد. متخصصین تبلیغات همواره سعی کردهاند که محصولاتشان را به خاطرات روزهای ساده و پر آرامش افراد گره بزنند. مکانها و تبلیغات آنها برای جلب بازدیدکنندگان نیز از این قاعده مستثنا نیستند. اهمیت ایجاد و حفظ یک فضای متمایز توجه روبه رشدی در میان محققان و مدیران گردشگری کسب کرده و بهعنوان یک عامل کلیدی در جذب و رضایت مشتریان و همچنین افزایش عملکرد مالی از طریق به حداکثر رساندن درآمد و سهم بازار در صنعت گردشگری بهحساب میآید. لذا هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر نوستالژی درک شده بر دلبستگی به مکان است.
روش تحقیق: این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام توصیفی-پیمایشی است. بدین ترتیب برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفادهشده که ضمن آن 302 نفر از مشتریان رستوران سنتی "سینی پر" موردمطالعه و بررسی قرارگرفته و طی آن با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS دادههای جمعآوریشده از نمونه مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است.
یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که رابطه بین دلبستگی به مکان و نوستالژی درک شده معنادار است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Study on the Effect of Perceived Nostalgia on Place Attachment
نویسندگان [English]
- Mohsen Akbari 1
- Mostafa Ebrahimpour 2
- Maryam Eghdami Tatfi 3
1 Associate Professor of management department, University of Guilan, Rasht, guilan
2 Assistant Professor of management department, University of Guilan Rasht, guilan.
3 MBA-Marketing, University of Guilan, Rasht, guilan
چکیده [English]
Today, consumer emotional arousal has become very popular among marketers. It is widely accepted that people’s old memories can serve as an excellent tool to sell products to them. Marketing experts have always tried to tie their products into memories of the simple and calm days of people. The places and their advertisements for attracting visitors are not exceptions. The importance of creating and maintaining a distinctive atmosphere has gained increasing attention among researchers and tourism managers and it is considered as a key factor in attracting and satisfying customers as well as increasing financial performance by maximizing revenue and market share in the tourism industry. Therefore, the aim of this paper is to investigate the effect of perceived nostalgia on attachment to place. In terms of the purposes this is an applied research and in terms of the methodology, this is descriptive –survey. The questionnaire was used to collect data from which 302 clients from the "Sini Por" traditional restaurant were investigated and examined. Using the Structural Equation Modelling and Smart PLS software, the data collected from the sample has been analyzed. The results indicated that the relationship between attachment to place and perceived nostalgia is significant.
کلیدواژهها [English]
- Place Attachment
- Perceived Nostalgia
- Place Identity
- Emotional Attachment
- Place Dependence