نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه یزد
2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد
چکیده
گردشگری به عنوان یکی از فعالیتهای پویای اقتصادی عصر حاضر، نقش مهمی در توسعه ی اقتصادی
جوامع انسانی ایفاء میکند. گسترش گردشگری بر درآمد ملی، منابع ارزی، اشتغال و دیگر شاخص های
کلان اقتصادی تأثیرگذار است. با توجه به اهمیت این موضوع و نقش گردشگری در توسعه اقتصادی، در
این مطالعه سعی شده که در ابتدا با استفاده از تکنیک تاپسیس به ارزیابی و رده بندی 16 استان کشور ایران
از نظر انواع جاذبههای گردشگری و برخی از شاخصهای رشد اقتصادی پرداخته شود و سپس با استفاده از
تحلیل رگرسیون چندمتغیره، رابطه ی بین جاذبه های گردشگری و شاخص های رشد اقتصادی بررسی گردد.
نتایج تحقیق بیانگر آن است که استان های فارس، تهران و خراسان رضوی از نظر دارا بودن جاذبه های
گردشگری، بالاترین رتبه ها را به خود اختصاص داده اند. و جاذبه های انسان ساخت بیشتر از جاذبه های
طبیعی و تاریخی، شاخصهای رشد اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Province Classification in Terms of Tourist Attractions
نویسندگان [English]
- Zahra Nasrolahi 1
- Neda Jahanbazi 2
- Tahereh Naseri 2
چکیده [English]
Nowadays, tourism is one of the major constituents and it is considered as one of the main economic sources and an affecting factor on economic development of human societies. Tourism expansion is also affected on foreign exchange and national income, employment and other macroeconomic indicators. According to the importance of this subject and the role of tourism in economic development, this study first tries to evaluate and prioritize 16 provinces of Iran in terms of the types of tourism attractions and some of the economic growth indices using TOPSIS technique and then it tries to study the relationship between tourism attractions and economic growth indices using multivariable regression. Results indicate that Fars, Tehran and Khorasan Razavi provinces have the highest ratings in terms of tourist attractions . And man-made attractions effect on economic development more than natural and historical attractions.
کلیدواژهها [English]
- Tourism attraction
- Economic Growth
- TOPSIS model
.221- نگرش های نو در جغرافیای انسانی، سال پنجم، شماره 2. ، صص. 201
برگ و دیگران ( 1383 )، اقتصاد گردشگری، (ترجمه فروتن، محمدرضا)، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، تهران.
حاجی نژاد، علی؛ علیزاده، محمدرضا؛ اسلام فرد، فاطمه و فاطمی، سید محمد مهدی، 1392 )، رتبه بندی میزان برخورداری جاذبه ها و زیر ساخت های گردشگری در مراکز )
شهرستان های استان مازندران با استفاده از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک، فصلنامه - علمی- پژوهشی نگرشهای نودرجغرافیای انسانی، سال پنجم، شماره 3، صص. 113
.130
داس ویل، راجر( 1384 )، مدیریت چهانگردی؛ مبانی، راهبردها و آثار، (ترجمه اعرابی، سید محمد و ایزدی، داوود)، چاپ سوم، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
کاظمی، مهدی( 1385 )، مدیریت گردشگری، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران.
میراج، فرحناز( 1386 )، اثرجاذبه های گردشگری استان سمنان بر پویایی اشتغال، نشریه علوم.58- جغرافیایی، جلد هفتم، شماره 10 ، صص. 39
میرزائی، رحمت؛ سام آرام، عزت الله و خاکساری، علی( 1389 )، نقش صنعت گردشگریبر اشتغال و مقایسه آن با سایر بخش های اقتصادی؛ (مطالعه موردی: منطقه اورامانات
.34- استان کرمانشاه)، فصلنامه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، شماره 4، صص. 1
مؤمنی، منصور و مروتی، علی( 1391 )، تحقیق در عملیات برای مدیریت دولتی، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران.
نوبخت، محمد باقر( 1387 )، توسعه ی صنعت گردشگری در ایران؛ موانع و راهکارها، دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت پژوهشی، دفتر گسترش تولیدعلم، تهران.
Bansal, H., & Eiselt, H. A., 2004, Exploratory research of tourist
motivations and planning. Tourism
Clark, T. N.,(2004), The city as an entertainment machine. Oxford, UK: Elsevier Reisinger.
Formica, S.,(2000), Destination attractiveness: as a function of supply
and demand interaction, hospitality and tourism management.
Doctoral dissertation, The Virginia Polytechnic Institute and State
University
Florida, R., (2002), The rise of the creative class. New York, NY: Basic Books.
Gunn, C. A., (1994), Tourism planning: Basics, concepts, cases. Washington, DC: Taylor& Francis.
Hu, Y., & Ritchie, J. R., (1993), Measuring destination attractiveness:
a contextual approach. Journal of Travel Research, Vol. 32, No. 2,
pp. 25-34.
Jansen-Verbeke, M., (1986), Inner city tourism: resources, tourists,
and promoters. Annals of Tourism Research, Vol. 13, No. 1, pp.79-
100.
Kreishan, F.M.,(2010), Tourism and Economic Growth: The Case of
Jordan. European Journal of Social Sciences . Vol. 15, No. 2,
pp.63-68.
Kohansal, M. & Rafieei, R., (2009), Choice and Ranking Rainy Irrigation and Traditional Systems in Khorasan Razavi Province, Agriculture Industry Magazine, Vol. 22, No. 1, p.91.
Leiper, N., 1990, Tourist attraction systems. Annals of Tourism Research, Vol. 17, No. 3, pp. 379–381.
Lew, A., 1987, A model of tourist attraction research. Annals of Tourism Research, Vol. 14, No. 4, pp. 553–575.
Mill, R. C. & A. M. Morrison, 1992, The Tourism system: an introductory Text, 2nded. Prentice Hall, New jersey.
Mayo, E. J., & Jarvis, L. P., 1981, Psychology of leisure travel.
Boston: CBI Publishing Co. pp. 191–223.
Oh, C. O., 2005, The Contribution of Tourism Development to Economic Growth in the Korean Economy, Tourism Management, Vol. 26, No. 1, pp. 39-44.
Rosentraub, M.S,. Joo, m., 2009, Tourism and economic development: Which investments produce gains for regions, Tourism Management, Vol. 30, No. 5, pp. 759–770.
ردهبندی استانهای کشور بر حسب جاذبههای گردشگری 37
Shoemaker, S., (1994), Segmenting the U.S. travel market according
to benefits realized. Journal of Travel Research, Vol. 32, No. 3, pp.
8–21.
Szivas, E., Michael, R., 1999, Tourism employment during economic transition, Annals of Tourism Research, Vol. 26, No.4, pp. 747-771.
WTO.,(2012), Year book of tourism statistics. Madrid: World Tourism Organization.
Tang., X. M., 2006, Causality between tourism and economic growth in the United State, Journal of Information Management, Vol. 23, No. 6, pp. 451-467.