نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری، جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر، به تحلیل عوامل مؤثر در کالایی شدن فضای روستایی شهرستان محمودآباد استان مازندران میپردازد. در این مطالعه، از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، روستاهای شهرستان محمودآباد به تعداد 91 روستا بر اساس سرشماری سال 1395 مرکز آمار ایران بودند که نیمی از روستاها بهعنوان نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و پردازش تصاویر ماهوارهای، در چهار دوره انجام شد. برای تعیین اعتبار ابزار پژوهش، از اظهارنظر استادان و متخصصان ذیربط و برای تعیین پایایی آن، از همسانی درونی به روش آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ 76/0 تا 94/0 برای متغیرهای گوناگون به دست آمد که نشان از بهینگی پرسشنامه داشت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS22 استفاده شد. آزمونهایی که در این تحقیق مورداستفاده قرارگرفتهاند شامل؛ آزمون فراوانی، تی تک نمونه، آزمون خی دو یا کای اسکوئر بوده است. نتایج، نشان داد که ضعف نظام مالیاتی (مالیات نگرفتن از خانههای خالی و خانههای دوم گردشگری، مالیات نگرفتن از سود خریدوفروش زمین و مسکن)، ناکارآمدی نظام بانکی (بالا بودن نرخ بهره) و ضعف سیاستهای دولت در حمایت از بخش تولید به شکننده شدن فضای گردشگری شهرستان محمودآباد منجر شده است و از پیامدهای آن میتوان به تغییرات شدید کاربری اراضی، گسترش ساختوسازها و تخریب چشمانداز اشاره کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analyses of Effective factors on Intensifying of Tourism Space Commodification Process (Case Study: Rural areas of ahmoudabad Town)
نویسندگان [English]
- Abdolreza Rahmani Fazli 1
- Zhilla Sajjadi 1
- Saber Sedighi 2
1 This article is taken from a doctoral dissertation from Shahid Beheshti University, entitled "Analysis of Factors Affecting the Process of Commodification of Space, with Emphasis on Tourism Activities
2 Ph.D. student of Geography and Rural Planning, Earth Sciences Faculty, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The present study analyzes the factors affecting the commodification of rural space in Mahmoudabad county of Mazandaran province. In this study, the descriptive-analytical method was used. The statistical population of the study consisted of 91 villages in Mahmoudabad County according to the Census of Iran in 2016. Half of the villages were selected randomly. Data collection was done using a researcher-made questionnaire and processing of satellite images in four periods. The validity of the research instrument was evaluated by the opinion of the relevant professors and experts and its reliability was determined by internal consistency using Cronbach's alpha which ranged from 0.76 to 0.94 for various variables indicating the optimality of the questionnaire. SPSS 22 software was used for data analysis. The tests used in this study were frequency test, single sample t-test, and chi-square test. The results show that the weakness of the tax system (withholding tax on vacant and second homes for tourism, withholding tax on profits from the sale of land and housing), the inefficiency of the banking system (high-interest rates), the weakness of government policies to support the manufacturing sector have made the Mahmoudabad tourism environment fragile. The consequences can be drastic changes in land use, expansion of construction and landscape destruction.
کلیدواژهها [English]
- Tourism
- Commodification of Space
- Rural Areas
- Mahmoudabad County
- Mazandaran Province