برنامه ریزی گردشگری
نیما خادمی؛ عباس عباسی؛ کاظم عسکری فر
چکیده
گردشگری رویدادهای محلی، یکی از انواع گردشگری است که میتواند نقش مهمی در توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی جوامع داشته باشد. بااینوجود، این موضوع علیرغم وضوح و ضرورت خود کمتر مورد توجه قرار گرفته است. جشنواره گلوگلاب میمند فارس یکی از این رویدادهایی است که هر ساله در فصل بهار برگزار میشود. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل جذب گردشگران ...
بیشتر
گردشگری رویدادهای محلی، یکی از انواع گردشگری است که میتواند نقش مهمی در توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی جوامع داشته باشد. بااینوجود، این موضوع علیرغم وضوح و ضرورت خود کمتر مورد توجه قرار گرفته است. جشنواره گلوگلاب میمند فارس یکی از این رویدادهایی است که هر ساله در فصل بهار برگزار میشود. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل جذب گردشگران به این رویداد است. بدین منظور ابتدا عوامل جذب گردشگر به رویدادها با تحلیل محتوای کیفی استخراج شدند و در ادامه نظرات گردشگران در قالب روششناسی کیو گردآوری شده است. جامعه آماری در بخش اول این مطالعه، اسناد و خبرگان این حوزه و در روش کیو، گردشگران جشنواره گلوگلاب میمند در بهار 1402 بودهاند. در نهایت، چارچوب مفهومی از عوامل اثرگذار بر گرایش مشتریان شامل 50 شاخص در 15 مؤلفه ارائه گردید. همچنین، تحلیل کمی دادههای کیو نشان میدهد برای گروه اول از گردشگران دسترسی، مهماننوازی و گذراندن اوقات با دوستان، در گروه دوم، تعاملات اجتماعی و کیفیت رویداد، در گروه سوم، انگیزههای میهنپرستانه و یادگیری و در گروه چهارم، تجربه و لذت از رویداد اهمیت داشته است. در عین حال جاذبههای طبیعی و لذتجویی از محیط جشنواره برای همه گردشگران مهم بوده است که این نتایج میتواند زمینهای برای تدوین استراتژیهای بازاریابی رویدادهای گردشگری محلی باشد.
اقتصادو بازاریابی
آمنه خدیور؛ مریم گلستانی؛ فهیمه گلشنی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر این است که قصد خرید اخلاقی محصولات پایدار در مدلکسبوکار دایرهای را از طریق رفتار مشتریان/گردشگران با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی(ANN) پیشبینی کند. جامعه آماری پژوهش حاضر، مشتریان/گردشگرانی هستند که از محصولات/ خدمات رستوران گارگوپ استفاده نمودهاند. نمونهگیری بر اساس جدول مورگان انجام شده و 384 نفر از طریق ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر این است که قصد خرید اخلاقی محصولات پایدار در مدلکسبوکار دایرهای را از طریق رفتار مشتریان/گردشگران با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی(ANN) پیشبینی کند. جامعه آماری پژوهش حاضر، مشتریان/گردشگرانی هستند که از محصولات/ خدمات رستوران گارگوپ استفاده نمودهاند. نمونهگیری بر اساس جدول مورگان انجام شده و 384 نفر از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج حاکی از آن است که هر قدر متغیرهای ورودی شامل نگرش(تمایل به پرداخت پول بیشتر، نگرش نسبت به مدلهای کسبوکار دایرهای) ارزش درک شده(ارزش اجتماعی، ارزش عملکردی و ارزش و آگاهی(آگاهی از محصول/خدمت اخلاقی و آگاهی از برند) مقدار بالاتری داشته باشند، انتظار میرود قصد خرید اخلاقی نیز قویتر باشد. پژوهش حاضر با بررسی عوامل رفتاری مشتریان به مجموعه ادبیات مربوط به مدلهای کسبوکار دایرهای و همچنین توسعه پایدار کمک میکند.