مریم ورمقانی؛ عظیم زارعی؛ داوود فیض؛ مرتضی ملکی مین باش رزگاه
چکیده
هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل هوشمندی برند گردشگری در استارتآپهای گردشگری و آزمون اعتبار آن مدل بود. در بخش کیفی از رویکرد نظریه دادهبنیاد استفاده شد. در این بخش، با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی با 6 نفر از اساتید دانشگاه و 18 نفر از مدیران برند استارتآپهای گردشگری مصاحبه شد. در بخش کمی، جامعه آماری شامل مدیران و ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل هوشمندی برند گردشگری در استارتآپهای گردشگری و آزمون اعتبار آن مدل بود. در بخش کیفی از رویکرد نظریه دادهبنیاد استفاده شد. در این بخش، با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی با 6 نفر از اساتید دانشگاه و 18 نفر از مدیران برند استارتآپهای گردشگری مصاحبه شد. در بخش کمی، جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان استارتآپهای گردشگری بودند. با استتفاده از روش نمونهگیری خوشهای ساده در نهایت 384 پرسشنامه جمعآوری شد. در این بخش، برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. طبق نتایج، عوامل ساختاری، مدیریتی و محتوایی داخلی و خارجی (شرایط علّی) بر هوشمندی برند گردشگری تأثیرگذار هستند. یافتهها تأثیر هوشمندی برند، عوامل زمینهای (آگاهی اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و سیاسی) و عوامل مداخلهگر (عوامل فرهنگی، منابع انسانی، مالی و فناورانه) بر راهبردها و تأثیر این راهبردها بر پیامدهای هوشمندی برند را تأیید کردند.