امیرمحمد کلابی
چکیده
در طی سالهای اخیر گردشگری به صنعتی رقابتی در دنیا تبدیل شده است و کشورها برای کسب مزیت رقابتی و درآمد بیشتر متمایل به استفاده از ابزارهای جدید در این صنعت شدهاند. امروزه یکی از بهترین راههایی که شرکتهای گردشگری میتوانند برای بهبود عملکرد در جهت توسعه پایدار در فضای الکترونیک بهکارگیرند، طراحی مدل کسبوکار بر اساس مزیتهای ...
بیشتر
در طی سالهای اخیر گردشگری به صنعتی رقابتی در دنیا تبدیل شده است و کشورها برای کسب مزیت رقابتی و درآمد بیشتر متمایل به استفاده از ابزارهای جدید در این صنعت شدهاند. امروزه یکی از بهترین راههایی که شرکتهای گردشگری میتوانند برای بهبود عملکرد در جهت توسعه پایدار در فضای الکترونیک بهکارگیرند، طراحی مدل کسبوکار بر اساس مزیتهای رقابتی شرکتها است. رویکرد پژوهش، رویکرد آمیخته است که با استفاده از دو روش کیفی و کمی به جمعآوری و تحلیل دادهها میپردازد. نمونۀ آماری بخش کیفی شامل 10 نفر از افراد متخصص است. در بخش کمی دادههای پژوهش از شرکتهای خدمات گردشگری تهران با نمونه آماری 279 نفر گردآوری شدهاست. دادههای حاصل از پرسشنامه با نرمافزار ایموس موردبررسی قرارگرفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که خلق ارزش مشترک، قوانین و مقررات حاکم بر صنعت، فرهنگسازمانی و چابکی به ترتیب تأثیر مثبت و معناداری بر طراحی مدل کسبوکار در بخش گردشگری الکترونیک را دارند.