داود قربان زاده؛ احسان عابدی
چکیده
صنعت گردشگری از دیرباز بهعنوان یکی از آسیبپذیرترین صنایع در مواجه با انواع بحرانها شناختهشده است. در این میان، بحرانهای مرتبط با سلامتی مانند همهگیریها میتوانند بهطور مستقیم تأثیر منفی بر صنعت گردشگری بگذارند. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط بین ابعاد دلبستگی ایمن ، ابعاد هم خلقی تجربی و نیات تجربی آتی ...
بیشتر
صنعت گردشگری از دیرباز بهعنوان یکی از آسیبپذیرترین صنایع در مواجه با انواع بحرانها شناختهشده است. در این میان، بحرانهای مرتبط با سلامتی مانند همهگیریها میتوانند بهطور مستقیم تأثیر منفی بر صنعت گردشگری بگذارند. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط بین ابعاد دلبستگی ایمن ، ابعاد هم خلقی تجربی و نیات تجربی آتی در میان گردشگرانی است که در دوران شیوع ویروس کووید-19 به مقاصد گردشگری سفر کردهاند. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش، نمونهای از 248 گردشگری که در دوران شیوع ویروس کووید-19 به مقاصد گردشگری سفر کردهاند به روش در دسترس انتخاب شد و با استفاده از پرسشنامه آنلاین که در شبکههای اجتماعی مرتبط با گردشگری توزیع شد نسبت به جمعآوری اطلاعات اقدام شد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردى، شیوه جمعآوری اطلاعات پیمایشى و به لحاظ بررسى روابط بین متغیرها، همبستگى با تأکید بر مدلسازی معادلات ساختاری است. نتایج آزمون فرضیهها با بهکارگیری نرمافزارهای SPSS وSmart PLS 3.0 حاکى از آن است که دلبستگی ایمن تأثیر مثبتی بر اعتماد تجربی گردشگران دارد. درعینحال، اعتماد تجربی بر تعهد تجربی و ارتباط تجربی گردشگر با مقصد تأثیر میگذارد. درنهایت نتایج نشان داد که تعهد تجربی مهمترین پیشایند نیات تجربی گردشگران در آینده است. این یافتهها به متصدیان گردشگری در توسعه و اجرای راهبردهای خدماتی مبتنی بر بازار برای افزایش دلبستگی ایمن و هم خلقی تجربی به منظور توانمند کردن گردشگران جهت داشتن نیاتی در آینده برای تجربه مقصد در طول شیوع بیماری کووید-19 کمک میکند