نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ تهران
چکیده
گرایش بیش از پیش گردشگران مدرن به کنجکاوی و درک مفاهیم جدید باعث شده تا موضوع معنویت در گردشگری توسط محققان و کنفرانس های بین المللی مورد توجه و بازبینی قرار گیرد تا فضایی برای تغییر نگاه صرفا مادی به این مقوله حاصل شود. این پژوهش کیفی گراندد تئوری با هدف ارائه ی مفهومی بین رشته ای معنویت در گردشگری با استفاده از مصاحبه، مطالعه ی متون و استفاده از نظرات خبرگان صورت گرفته است. بنابراین رسیدن به تعالی، رسیدن به معنا و رسیدن به درک متقابل به عنوان ابعاد اصلی این مفهوم شناسایی گردید که از جنبه های اجتماعی، فردی، طبیعی، فراطبیعی قابل بررسی است. معنویت در گردشگری می تواند در تمامی انواع گردشگری بروز یابد و صرفا معطوف به گردشگری دینی و مذهبی نیست. در مطالعات فارسی زبان موضوع معنویت بیشتر به مذهب و دین، و در دیگر مطالعات به مباحث سلامتی، آرامش جسم، روش های ایجاد تمرکز و ادیان حاضر در مقاصد گردشگری تقلیل یافته است. از آنجا که معنویت می تواند در کلیه ی سطوح زندگی انسان تاثیرات فیزیکی و روانی بلند مدتی داشته باشد، به نظر می رسد تعریف آن به عنوان یک هدف از گردشگری، اقدامی پذیرفته شده خواهد بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Investigation on the Concept of Spirituality in Tourism: Content Analysis Abstract
نویسندگان [English]
- Saeed Shafia
- Mahdie Sabaghpour Azarian
چکیده [English]
Today’s Human is trapped in materialistic and physical changes, this fact has made him sick of repetition and routine
Today’s Human is trapped in materialistic and physical changes, this fact has
made him sick of repetition and routine flow of life, this is while the two
dimensions of spirituality and physical aspect are inseparable from human
being, but seems like spirituality is being more and more ignored thus human is
seeking for the meanings and values to free himself of perplexity. Tourism as a
phenomenon is being known as a means of searching for meaning of being.
Modern Tourists differ from the traditional travellers, their curiosity conveys
them to seek, realize and reach to the level of awareness. Thus far, it is
undeniable that the huge number of studies had been focused on economic and
monetary impacts of tourism and less attended to the spiritual concepts of it.
This qualitative research investigates on re-defining and clarifying of the
spirituality concept through tourism and complements the achievements by
analyzing the English and Persian literature aligning with interviews of experts
in this field. The results of the research illustrate the tourism influence on the
expansion of spiritual aspects in tourists’ lives and the conceptual framework
classifies the findings through main factors and sub factors of spirituality in
tourism
کلیدواژهها [English]
- Spiritual
- Spirituality in Tourism
- Tourism
- Concept
- Content Analyzing