نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، ایران
2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد قشم، قشم ، ایران
3 گروه مدیریت ، واحد قشم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قشم ، ایران
چکیده
توریسم سلامت، صنعتی بسیار حساس است. از آن جا که سلامتی بزرگترین سرمایة هر فرد است، هیچ شکی نیست که انتخاب یک کشور مقصد بهعنوان جایی که قرار است سلامت فرد را بهبود بخشد، فرآیندی بااهمیت و نیازمند بررسی شاخصهای گوناگونی است. اینپژوهشبا هدف شناساییعوامل موثر بر بازاریابی خدمات توریسم سلامت انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف توصیفی و از نظر نتایج کاربردی است. با توجه به نوع دادهها این مطالعه نوعی روش تحقیق آمیخته است، چرا که با استفاده از روش دلفی و تاپسیس فازی، مهمترین عوامل تعیین شدند و به منظور نهایی کردن عوامل موثر بر توسعهی گردشگری سلامت از مصاحبه با خبرگان و جهت رتبهبندی و بررسی ارتباط مفهومی بین شاخصها، از پرسشنامه استفاده شده است. در این تحقیق با استفاده از روش تاپسیس فازی، مهمترین عوامل موثر بر توسعهی صنعت گردشگری سلامت استخراج گردید. نتایج نشان داد که 13 عامل قیمت و هزینهها، برنامهریزی مدون و اجرایی، کیفیت فنی و اجرایی خدمات درمانی، سیستماطلاعاتی، فرآیند پذیرش و نوبتدهی، وفاداری مشتری، پایداری و تداوم،قوانین و مقررات، حضور در سطح بین الملل، برند پزشک، خدمات اقامتی، مکان جغرافیایی، برند مرکز درمانی، سرعت ارائه خدمات به ترتیب بیشترین تا کمترین اهمیت را در جذب توریسم سلامت در شهرستان مشهد دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification and Ranking of Factors Affecting the Services Marketing in the Field of Health Tourism of Mashhad city Using Fuzzy Topsis Technique
نویسندگان [English]
- vahid sanavi 1
- vahidreza mirabi 2
- hamidreza kordlouie 3
- esmaeil hasanpour 3
1 Ph.D. Student, Business management, Qeshm branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran
2 Department of Management, Islamic Azad University of qeshm, qeshm, Iran
3 Department of Management, Qeshm branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran
چکیده [English]
Health tourism is very sensitive industry. Since health is the greatest for tune of each person, there is no doubt that choosing a destination country as a place in order to improve the health of a person is an important process and requires the examination of various indices. using the fuzzy topsis method, the most important effective factors on the development of health tourism industry were determined. The results illustrated that 13 factors including of price and costs, designed and executive planning ,technical and executive quality of health services, information system, process of acceptance and queue, customer loyalty, sustainability and continuity, laws and regulations attendance in international level, physician brand, residential services, geographical location, brand of medical center, service presentation velocity are the most importance to attract health tourism in Mashhad , respectively
کلیدواژهها [English]
- Marketing Services
- Fuzzy Topsis
- Health Tourism