%0 Journal Article %T شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بازاریابی خدمات در حوزه توریسم سلامت شهر مشهد با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی %J مطالعات مدیریت گردشگری %I دانشگاه علامه طباطبایی %Z 2322-3294 %A ثانوی گروسیان, وحید %A میرابی, وحیدرضا %A کردلویی, حمیدرضا %A حسن پور, اسماعیل %D 2019 %\ 05/22/2019 %V 14 %N 45 %P 249-269 %! شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بازاریابی خدمات در حوزه توریسم سلامت شهر مشهد با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی %K : بازاریابی خدمات %K تاپسیس فازی %K توریسم سلامت %R 10.22054/tms.2019.30077.1870 %X توریسم سلامت، صنعتی بسیار حساس است. از آن جا که سلامتی بزرگترین سرمایة هر فرد است، هیچ شکی نیست که انتخاب یک کشور مقصد بهعنوان جایی که قرار است سلامت فرد را بهبود بخشد، فرآیندی بااهمیت و نیازمند بررسی شاخص­های گوناگونی است. اینپژوهشبا هدف شناساییعوامل موثر بر بازاریابی خدمات توریسم سلامت انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف توصیفی و از نظر نتایج کاربردی است. با توجه به نوع داده‌ها این مطالعه نوعی روش تحقیق آمیخته است، چرا که با استفاده از روش دلفی و تاپسیس فازی، مهمترین عوامل تعیین شدند و به منظور نهایی کردن عوامل موثر بر توسعه‌ی گردشگری سلامت از مصاحبه با خبرگان و جهت رتبه­بندی و بررسی ارتباط مفهومی بین شاخص‌ها، از پرسشنامه استفاده شده است. در این تحقیق با استفاده از روش تاپسیس فازی، مهمترین عوامل موثر بر توسعه‌ی صنعت گردشگری سلامت استخراج گردید. نتایج نشان داد که 13 عامل قیمت و هزینه‌ها، برنامه‌ریزی مدون و اجرایی، کیفیت فنی و اجرایی خدمات درمانی، سیستم‌اطلاعاتی، فرآیند پذیرش و نوبت‌دهی، وفاداری مشتری، پایداری و تداوم،قوانین و مقررات، حضور در سطح بین الملل، برند پزشک، خدمات اقامتی، مکان جغرافیایی، برند مرکز درمانی، سرعت ارائه خدمات  به ترتیب بیشترین تا کمترین  اهمیت را در جذب توریسم سلامت در شهرستان مشهد  دارند.   %U https://tms.atu.ac.ir/article_9715_9cf5d21c9e34978a13e4eaf9e68e1f4a.pdf