نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
2 دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
صنعت گردشگری به عنوان یکی از ده صنعت برتر جهان در چرخه اقتصادی نقش بهسزایی را ایفا میکند و یکی از بخشهای مهم تولید درآمد و ارزآوری است. مدیریت زنجیره تأمین، که برای بیش از دو دهه در صنایع تولیدی بهکار میرود و جای آن در صنعت گردشگری بسیار خالی بهنظر میرسد، میتواند به عنوان ابزاری برای یکپارچه سازی ماهیت این صنعت بهکار رود. از طرفی روند رو به رشد گسترش صنعت گردشگری و بروز نشانههایی از تأثیرات منفی بر محیطزیست، لزوم پایداری را به میان آورده است. در این مقاله پس از بررسی مبانی نظری، با ارائه یک مدل تحلیلی، عوامل بالقوه مؤثر بر فرآیند تصمیمگیری استراتژیک یک بنگاه، مبنی بر اتخاذ ملاحظات زیستمحیطی در روابط با اعضای مختلف زنجیره تأمین تعیین شده است. به منظور بررسی عوامل بالقوه تعیین شده در عمل و شناسایی عوامل احتمالی تأثیرگذار دیگر و همچنین تعیین میزان اهمیت نسبی هر یک از این عوامل در صنعت گردشگری و بالاخص از دیدگاه آژانسهای مسافرتی کشورمان، پرسشنامهای بر مبنای مدل تحلیلی ارائه شده طراحی و مبنای مصاحبه نیمه باز با پانزده آژانس مسافرتی پایتخت قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد با توجه به این که از نظر آژانسهای مسافرتی کشورمان، اتخاذ مدیریت زنجیره تأمین سبز با مزایای درون سازمانی چندانی همراه نمیباشد، فشارهای خارجی میتواند عامل مؤثری برای گرایش به استراتژیهای زیستمحیطی محسوب شود. به علاوه اجرای این استراتژی به واسطه برخی از عوامل سازمانی و کوتهنگریهای استراتژیک محدود میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Factors affecting green supply chain management in tourism industry, Investigation of Tehran’s Tour & Travel Agencies
نویسندگان [English]
- mohammad rahim ramanian 1
- pedram heydarnia kohan 2
1
2
چکیده [English]
Tourism is widely recognized as an important economic sector. No matter what the economic climate, tourism has a significant impact on global and local economies. Tourism has been recognized as a complex system. Therefore, business management in the tourism industry critically needs to consider supply chain perspectives to integrate the fragmented nature of this industry. Moreover, development of tourism industry and its negative environmental impacts force companies to adopt sustainable strategies. This article reviews related literature and presents an analytical model in order to identify potential factors which influence the environmental strategic decision-making process. We investigated the influence of these potential factors on tourism industry and particularly on the travel agencies of Iran. Thus, analytical model was employed to design a questionnaire based on which 15 Tour & Travel agencies of Tehran were investigated through semi-structured interviews. The results show that in the absence of organizational benefits, external pressures could lead to GSCM adoption; also that implementation of this strategy is prone to get limited by strategic myopia and some other organizational factors.
کلیدواژهها [English]
- Tourism
- Tourism supply chain management
- Green Supply Chain Management
- sustainable tourism