نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم
2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه قم. ایران
چکیده
با رشد فناوریهای دیجیتال در صنعت گردشگری، تجربه مشتری به یکی از ابعاد کلیدی موفقیت خدمات دیجیتال تبدیل شده است. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر در تجربه دیجیتال مشتری در بستر گردشگری با استفاده از روش فراترکیب مطالعات منتخب داخلی و بینالمللی است. این تحقیق از نوع کیفی و با رویکرد فراترکیب انجام شده است. برای انجام روش فراترکیب، 870 مقاله به روش مرور نظام مند از پایگاه های نمایه سازی پژوهش های معتبر علمی در بازه زمانی 2015 تا 2025 دانلود و در نهایت، تعداد 27 مقاله به تحلیل نهایی راه یافتند. یافتهها حاکی از شناسایی شش مقوله اصلی در تجربه دیجیتال مشتری است که عبارتاند از: طراحی و عملکرد سیستمهای دیجیتال، تعامل دیجیتال و ارتباطات انسانی، شخصیسازی و تجربه منحصربهفرد، فناوریهای نوظهور و جذابیت فناورانه، احساسات و وضعیت روانی مشتری و ملاحظات اقتصادی و دسترسیپذیری بود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Meta-Synthesis of Customer Experience Studies in Interaction with Digital Technologies in Tourism
نویسندگان [English]
- Fatemeh Mohammadi 1
- Zahra Azani 2
1 Assistant Professor, Management Dept., Faculty of Economic and Administrative Sciences, Qom University
2 Master’s student in Business Administration at the University of Qom, Iran.
چکیده [English]
With the growth of digital technologies in the tourism industry, customer experience has become one of the key dimensions of successful digital services. This study aims to identify the factors influencing customers' digital experience in the tourism context using a meta-synthesis. This qualitative research was conducted using a meta-synthesis approach. To perform the meta-synthesis, 870 articles were initially collected through a systematic review from reputable scientific indexing databases covering the period 2015–2025 for international studies . 27 articles were selected for the final analysis. The findings revealed six main categories in customers’ digital experience: digital system design and performance, digital interaction and human communication, personalization and unique experiences, emerging technologies and technological attractiveness, customer emotions and psychological states, and economic considerations and accessibility. Customer digital experience in the tourism industry is a multidimensional and interdisciplinary phenomenon shaped by the interaction of technology, human factors, emotions, and economic value.
کلیدواژهها [English]
- Customer experience
- digital technology
- tourism
- meta-synthesis