نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری توسعه کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین مراحل اجرایی بازاریابی گردشگری روستایی در ایران انجام شده است. با توجه به اهمیت گردشگری در بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی مناطق روستایی، تلاش شد چارچوبی عملی برای بهبود فرآیند بازاریابی ارائه شود. پژوهش به روش آمیخته اکتشافی و در دو مرحله اجرا گردید. ابتدا ۲۵ مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان گردشگری انجام و با تحلیل محتوای کیفی و نرم‌افزار MAXQDA تحلیل شد. سپس برای افزایش دقت و اجماع، از روش دلفی فازی با مشارکت ۱۰ نفر استفاده شد. تحلیل با اعداد فازی مثلثی و فازی‌زدایی انجام گرفت. در نهایت، ۴۴ کد فرعی در قالب ۱۰ مقوله اصلی شناسایی شد. بیشترین توافق خبرگان مربوط به "ایجاد ردیف اعتباری ملی برای توسعه بازارها" و کمترین آن مربوط به "شناسایی روستاییان و بازرگانان پیشرو" بود. یافته‌ها بر لزوم رویکردی ساختارمند و مرحله‌ای در بازاریابی گردشگری روستایی تأکید دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying and explaining the implementation stages of rural tourism marketing in Iran using a fuzzy Delphi approach

نویسندگان [English]

  • maryam seyednazari 1
  • Hossein Kuhestani 2
  • Fatemeh Kazemiyeh 2
  • Ghader Dashti 3

1 PhD in Agricultural Development, Faculty of Agriculture, University of Tabriz, Tabriz, Iran

2 Associate Professor, Department of Extension and Rural Development, Faculty of Agriculture, University of Tabriz, Tabriz, Iran

3 Professor, Department of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture, University of Tabriz, Tabriz, Iran

چکیده [English]

This study aims to identify and explain the implementation stages of rural tourism marketing in Iran. Given the importance of tourism in improving rural economic and social conditions, the research offers a practical framework to enhance marketing processes. An exploratory mixed-method approach was employed. In the first phase, 25 semi-structured interviews with tourism experts were conducted and analyzed using qualitative content analysis via MAXQDA. In the second phase, the fuzzy Delphi method was used with 10 selected experts completing a closed-ended questionnaire. Data were analyzed through triangular fuzzy numbers and defuzzification. Results showed that rural tourism marketing involves 44 sub-codes and 10 main categories. The highest expert agreement was on “establishing a national credit line for domestic and international market development,” highlighting the importance of financial support. The lowest agreement was on “identifying leading villagers and traders. Findings stress the need for a structured, phased strategy and enhanced stakeholder collaboration.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rural tourism marketing
  • tourism planning
  • qualitative content analysis
  • development
  • fuzzy Delphi