نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران

2 استادیار دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران

3 دانشجوی دکتری گردشگری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران

چکیده

شناسایی عوامل بحران‌زا در صنعت گردشگری به‌دلایل حوادث طبیعی- زیست‌محیطی و سیاسی در بسیاری از مقاصد گردشگری ضرورتی اساسی است و قرار گرفتن کشور ایران در منطقه‌ی خاورمیانه با احتمال زیاد وجود بحران در منطقه، تدوین یک استراتژی ریسک یکپارچه را در گردشگری اجتناب‌ناپذیر کرده است. پژوهش حاضر، پژوهشی توسعه‌ای- کاربردی است که با در نظر گرفتن ماهیت خدماتی صنعت گردشگری، اقدام به تدوین راهبردی یکپارچه در برابر بحران نموده است. جامعه‌ی آماری پژوهش را خبرگانی از صنعت گردشگری و دانشگاه تشکیل می‌دهند و روش تحلیل داده‌ها، تکنیک نگاشت شناختی فازی است. براساس مدل نهایی، موثرترین عوامل بحران‌زا در صنعت گردشگری ایران به ترتیب: بی‌ثباتی سیاسی در منطقه، کاستی در زیرساخت‌ها،آلودگی‌های زیست‌محیطی، نوسانات ارزی، شیوع امراض و بیماری‌های واگیردار، بلایای طبیعی شناسایی شده و استفاده از یک استراتژی یکپارچه مدیریت ریسک در صنعت گردشگری را پیشنهاد می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying and prioritising risk factors and Devising a management strategy in Iran's tourism industry by FCM (fuzzy cognitive mapping)

نویسندگان [English]

  • Hamed Fallah Tafti 1
  • mir mohamad asadi 2
  • Jamileh Ghasemloi Soltanabad 3

1 Assistant Professor of Management Department, Science and Arts University, Yazd, Iran

2 faculty of Science and Art University

3 Tourism Phd Student, Management, Humanities Faculty, Science and Art University, Yazd, Iran

چکیده [English]

Identifying Crisis factors in the tourism industry has become a fundamental necessity in many tourism destinations due to natural-environmental and political events. Due to Iran's location in the Middle East which is plagued with crises, devising an unified risk strategy in tourism is unavoidable. The present study is a developmental-applied research that since the tourism industry is a service- based nature, has provided an integrated strategy for crisis management.
The target population was a group of experts of the tourism industry and academic individuals.
The collected data were analyzed by fuzzy cognitive mapping technique. According to the final model, the most effective crisis factors in Iran's tourism industry are: political instability in the region, insufficient Infrastructures, environmental pollution, currency fluctuations, infectious diseases and natural disasters and it recommended the use of an integrated management system in the tourism industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Crisis
  • Integrated Risk Management System
  • Fuzzy Cognitive Map
رضایی، علی اکبر و بختیاری، مریم. (1390). مدیریت بحران، انتشارات یادآوران.
منصوری مؤید، فرشته و سلیمانی، سمیرا. (1391). ابزارهای بازاریابی و تصویر ذهنی گردشگران از مقصد، فصلنامه مطالعات گردشگری، شماره 18.
یاوری‌گهر، فاطمه و منصوری مؤید، فرشته. (1395). مدیریت بحران در صنعت گردشگری، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال دوازدهم، شماره 40، زمستان 1396، صفحات 21-40.