نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
2 دانشیار گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران،
3 دانشیارگروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
4 استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان،
چکیده
همزمان با نفوذ اینترنت و پیشرفت چشمگیر استفاده از فناوری اطلاعات در کسبوکارها، مفهوم نوینی در ادبیات گردشگری تحت عنوان مقاصد گردشگری هوشمند مطرح گردیده است. اگرچه در سالهای اخیر مطالعاتی در این حوزه صورت گرفته، روندهای تحقیقاتی به دلیل زمان کوتاه معرفی و توسعه این فناوری روشن و شفاف نیست، بهعلاوه سنتز دانشی بهمنظور نتیجهگیری درباره ماهیت تکاملی این موضوع و توسعه تئوریهای آن انجام نشده است. این مطالعه برای پرکردن این خلأ و بررسی تحقیقات از روش قیف پارادایم استفاده کرده است. بدین منظور 105 مقاله از سال 2000 تا 2017 موردبررسی قرار گرفت و پس از گزینش مقالات 34 مقاله، شناسایی و طبقهبندی شدند. یافتهها نشاندهنده تمرکز مقالات سطح تئوریهای خاص و نبود مقالات در حوزه هستیشناسی و فرضیات پایه است. این مطالعه به محققان جهت درک بهتر روند پژوهشهای صورت گرفته، آشنایی با مفاهیم و مولفهها و شناسایی شکاف پژوهشی موجود کمک شایان توجهی خواهد کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Smart Tourism Destinations:A Systematic Review of Research Using the Paradigm Funnel Approach
نویسندگان [English]
- Sanaz Shafiee 1
- Ali Rajabzadeh Ghatari 2
- Alireza Hasanzadeh 3
- Saeed Jahanyan 4
1 Ph.D. Student in Information Technology Management, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]
Along with the influence of the Internet and the dramatic advances in the use of information technology in businesses, a new concept has been introduced in the tourism literature called smart tourism destinations. Although studies have been conducted in this area in recent years, the research process is not clear due to the short time of introduction and development of this technology. In addition, the synthesis of knowledge has not been done in order to draw conclusions about the evolutionary nature of this issue and to develop its theories. This study used the paradigm funnel method to fill this gap and investigate the research. For this purpose, 105 articles were reviewed from 2000 to 2017, and after selecting articles, 34 articles were identified and classified. The findings indicate the focus of the articles is on the level of specific theories and the lack of articles in the field of ontology and basic hypotheses. This study will help researchers to better understand the conducted research process, to get acquainted with the concepts and components, and to identify the existing research gap.
کلیدواژهها [English]
- paradigm funnel smart tourism
- smart tourism destinations
- Systematic review