نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت جهانگردی دانشکده مدیریت دانشگاه علم و هنر
2 استاد گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
3 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت دانشگاه علم و هنر
چکیده
هدف پژوهش حاضر سنجش و تحلیل کیفیت خدمات هتلهای سنتی منتخب استان یزد از دیدگاه گردشگران داخلی است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و از نظر شیوه انجام پژوهش در زمره پژوهشهای توصیفی- پیمایشی جای میگیرد. جامعه آماری این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است، بدین صورت که در بخش اول بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات هتلهای سنتی بر اساس منطق مدلهای تحلیل عاملی، یک نمونه 270 نفری از گردشگران داخلی، هتلهای سنتی منتخب استان یزد به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در بخش دوم بهمنظور سنجش اهمیت و عملکرد کیفیت خدمات هتلهای سنتی از 200 نفر از گردشگران داخلی که در نوروز سال 1395 در هتلهای سنتی منتخب استان یزد اقامت داشتند، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه نزد آنان توزیع و تکمیل گردید. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که 7 عامل امکانات فیزیکی هتل، تسهیلات ورزشی و تفریحی، اغذیه و نوشیدینیهای سنتی، رفتار کارکنان، بهداشتی، فضای سنتی داخل هتل و اتاقها و سیستم پاسخگویی و ارائه خدمات بهعنوان عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات هتلهای سنتی بهشمار میروند. همچنین نتایج تحلیل اهمیت- عملکرد نشان داد که در 4 عامل تسهیلات ورزشی و تفریحی، اغذیه و نوشیدینیهای سنتی، رفتار کارکنان و سیستم پاسخگویی شکاف معناداری بین اهمیت و ادراک گردشگران وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluation and Analysis of Traditional Hotels Quality of Services (QoS) Using Importance-Performance Analysis Tool from Domestic Tourists’ perspective (Case Study: Selected Traditional Hotels of Yazd Province)
نویسندگان [English]
- Mir Mohammad Asadi 1
- Adel Azar 2
- Seyed Ali Naghavi 3
1 Assistant Professor of Tourism Management, Faculty of Management, University of Science and Arts,Tehran, Iran
2 Professor of Industrial Management, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Master of Industrial Management, Faculty of Management, University of Science and Arts, Tehran, Iran
چکیده [English]
The aim of this study is evaluation and analysis the services quality of selected traditional hotels of Yazd province based on domestic tourists’ perspective. This study is a type of applied research and in terms of research methodology, this is descriptive - survey study. The statistical population of this study consists of two parts. In the first part, in order to identify the factors affecting the services quality of traditional hotels based on the logic of factor analysis models, a sample of 270 domestic tourists who visited Yazd province selected traditional hotels were selected using available sampling. In the second part, in order to measure the importance and performance of the services quality of traditional hotels, 200 domestic tourists who stayed in traditional hotels of Yazd during Nowrouz 1395 were selected by available sampling method to fill the questionnaire. The results of factor analysis showed that 7 factors of hotel physical facilities, sports and recreational facilities, traditional food and beverage, employees’ behaviors, hygiene, traditional spaces inside hotel and rooms, accountability systems, and service delivery are considered as factors affecting services quality. In addition, the results of the importance-performance analysis showed that there is a significant gap between importance and tourists’ perception in 4 factors of sports and recreational facilities, traditional food and beverage, employees’ behaviors, and accountability systems.
کلیدواژهها [English]
- Importance-Performance Analysis
- Tourists’ Satisfaction
- Quality of Services (QoS)
- Traditional Hotels
- Yazd