نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

جهانگردی بخشی انسان - محور در اقتصاد ملی است که با انسانهای دور از محل معمول زندگی و کارشان سر و کار دارد. تأمین خواستها و نیازهای این انسانها مستلزم ارائه خدمت کارآمد، دوستانه و حرفه ای است. خدمت، عنصر اصلی فراهم سازی یک خاطره مفرح از یک مقصد است. بنابراین تربیت نیروی کار متخصصی و دارای صلاحیت لازم برای ارائه خدمات با کیفیت عالی در این صنعت کارگر بر، یک اصل غیرقابل اجتناب است. در دوران کنونی که تعداد بازدیدکنندگان بین المللی دایماً افزایش می یابد و بازدیدکنندگان داخلی نیز هر روز آگاه تر و خواهان خدمات مطلوبتر می شوند بخش گردشگری ناچار است مهارت کارکنان را ارتقاء دهد تا بتواند نه فقط انتظارات مشتریان را تأمین کند بلکه از آن نیز فراتر رود. این مقاله کارکنان بخش گردشگری را در چهار حوزه تخصصی سفر، مهمان پذیری، خدمات گردشگران و سرگرمی دسته بندی کرده است. کارکنان درون هر حوزه نیز به سه رده مختلف کارکنان ساده، مدیران اجرایی و مدیران عالی تقسیم شده اند. بعلاوه، آموزش های مورد نیاز این کارکنان به سه دسته عام فنی، انسانی و فکری گروه بندی شده اند تا نیازهای آموزشی هر گروه با دقت بیشتری قابل برنامه ریزی شود. تشریح ویژگی های برنامه های آموزشی هر حوزه و دسته بندی انواع شغل های هر گروه از هدفهای این مقاله است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Career path and the need for manpower training in the hospitality and tourism industry

نویسنده [English]

  • hamid zargam