نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد ، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علم و هنر، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دانشگاه علم و هنر، ایران

چکیده

امروزه، بسیاری از سازمان ها از جمله دفاتر خدمات گردشگری بر بسیاری از سیستم ها به منظور راه اندازی و
بقا کسب و کار خود در این محیط پیچیده ی رقابتی متکی هستند. هوش تجاری به عنوان سیستمی مطرح
است که به عنوان یک مزیت رقابتی و عامل حیاتی در موفقیت سازمان ها محسوب می شود. هوش تجاری،
با استفاده از یکپارچه کردن داده ها و اطلاعات سازمان امکان کنترل و رد یابی فرایندهای کلیدی سازمان را
برای مدیران فراهم کرده و مبنایی برای اخذ تصمیمات اثربخش می باشد. درمقاله حاضر پس از شناسایی
ابعاد، عوامل و مولفه های هوش تجاری، با استفاده از روشهای تحلیل آماری، به آزمون فرضیه ها و در
صورت پذیرش فرضیه با استفاده از آزمون همگنی واریانسِ نسبت به بررسی اختلافات معنی داری واریانس
عوامل پرداخته شده است. در صورت عدم معنی دار بودن اختلاف بین واریانس ها نیز، از آزمون دانکن
فازی به TOPSIS جهت دسته بندی و رتبه بندی عاملها استفاده گردیده و در نهایت با استفاده از تکنیک
رتبه بندی مولفه های هوش تجاری پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که دفاتر خدمات
گردشگری در کلیه ابعاد و عوامل از وضعیت قابل قبولی برخوردار بوده اند به طوری که عامل منابع انسانی
در بعد داخلی و مشتریان در بعد خارجی دارای بیشترین اهمیت هستند

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An analysis of tourism service offices’ business intelligence with fuzzy approach

نویسندگان [English]

  • Saied Saieda Ardakani 1
  • Seyyed Mohammad Mousavi 2
  • Meysam Shafie Roudposhti 3

چکیده [English]

Abstract
Today, many organizations including tourism service offices rely on many systems to start their business and to survive in this complicated competitive environment. Business Intelligence as a system is regarded a competitive advantage and a critical factor in the success of organizations. Business intelligence, by integrating organization’s information and data provides the administrators with the possibility of tracking and controlling the key processes of the organization and is a basis for making effective decisions. After identifying the dimensions, factors and components of business intelligence, this paper goes to the hypothesis testing using methods of statistical analysis, then if the hypothesis is accepted, it will investigate the significant differences between the variances using ratio variance homogeneity test. In case of the absence of significant differences between the variances, the Duncan test agent will be used for sorting and ranking the factors. Finally, using TOPSIS fuzzy techniques, it will rank all the components of business intelligence. This paper comes to the conclusion that Tourism offices, concerning all aspects, have been in an acceptable condition and the human resource factor in the internal dimension and customers in the external dimension have been of the utmost importance

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business Intelligence
  • Tourism
  • Tourism Offices
  • Fuzzy Topsis ∗
منابع
ابراهیم زاده، عیسی و آقاسی زاده، عبدالله( 1388 ) ” تحلیل عوامل موثر بر گسترش
فصلنامه ،“ SWOT گردشگری در ناحیه ساحلی چابهار با استفاده از مدل راهبردی
.128- مطالعات و پژوهش های شهری و منطقه ای، سال اول، 107
اکبری، رضا و دیگران( 1389 ) ”بررسی تاثیر تبلیغات بر جذب گردشگران نمونه:
گردشگران بین المللی شهر اصفهان“، فصلنامه جغرافیا و توسعه، شماره 17 ، صفحات
.156-139
امین بیدختی، علی اکبر و نظری، ماشالله( 1388 ) ” نقش بازاریابی در توسعه گردشگری “،
.68- فصلنامه چشم انداز مدیریت، شماره 32 ، صص 49
رمضانیان، محمدرحیم؛ حیدرنیای کهن، پدرام( 1389 ) ”عوامل موثر بر مدیریت زنجیره
سبز در صنعت گردشگری مورد مطالعه: آژانس های مسافرتی شهر تهران“، فصلنامه
. مطالعات گردشگری، شماره 14 ، صص 125 الی 152
” ( روحانی، سعید؛ غضنفری، مهدی؛ جعفری، مصطفی؛ تقوی فرد، محمدتقی.( 1387
مطالعه موردی سازمان توسعه تجارت :ERP نیازمندی های ارزیابی هوش تجاری در
. ایران“، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره 13 ، صفحات 22 تا 45
. روزنامه جام جم( 1389 )، ”ویژه نامه چمدان“، شماره 1، صفحه 5
زیرک باش، دیبا؛ زنگی آبادی، علی ؛ محمدی، جمال( 1385 ). ” تحلیل بازار گردشگری
داخلی شهر اصفهان“، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سازرو، اعظم، حسینی، میرزاحسن و فرهمند، مژگان( 1390 ) ” ارائه الگویی جهت بهبود
هوش تجاری در بازاریابی صنعت بیمه الکترونیک“، فصلنامه بهبود مدیرت، سال پنجم،
.64- شماره 3، صص 43
سلطانی، علی( 1390 )؛ ” ارائه الگوریتمی جهت ارتقای هوش تجاری شرکت ها با رویکرد
مدیریت دانش مورد مطالعه: شرکت های دانش محور پارک علم و فناوری استان یزد“ ،
میرغفوری، سید حبیب الله، پایان نامه کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی جهاد
دانشگاهی یزد، گروه مدیریت صنعتی.
شیخ زاده، رجب علی؛ شیخ زاده، محمد. ”تعریف بازار پویا از دیدگاه بازار بین المللی“،
. ماهنامه بازاریابی، شماره 32
140 فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری- شماره 27 - سال نهم پائیز 93
کاظمی، علی؛ صنایعی، علی؛ رنجبریان، بهرام؛ آذربایجانی، کریم( 1389 ) ”شناسایی
مزیتها ی رقابت ی د ر صنع ت گردشگر ی ب ه منظور جذ ب گردشگران خارجی مورد
مطالعه استان اصفهان“ ، فصلنامه مطالعات و پژوهش های شهری و منطقه ای، سال دوم،
.110- شماره پنجم، صص 93
محقر، علی؛ لوکس، کارو؛ حسینی، فرید؛ علی منش، آصف( 1387 ) ”کاربرد هوش
تجاری به عنوان یک تکنولوژی اطلاعات استراتژیک در بانکداری: بازرسی و کشف
، تقلب“، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 1، شماره 1، از صفحه 12 تا 105
محمد حسینی، احسان( 1390 ) ” روزنامه جام جم، ویژه نامه نگاه اول“، شماره 24 ، صفحه
.2
نوراللهی، محمد( 1385 ) ” راهکا ر و خ ط مشی تبلیغات و بازاریاب ی گردشگری ایلام“،
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام.
Alter, S.(2004). work system view of DSS in its fourth decade. Decision Support Systems, 38, 319–327.
Amiri, M. P. (2010). Project selection for oil-.elds development by using the AHP and fuzzy TOPSIS methods. Expert Systems with Applications, 37, 6218–6224.
Arja Lemmetyinen, Frank M. Go (2009). The key capabilities required for managing tourism business networks. Tourism Management 30 ,31–40.
Azoff, M., & Charlesworth, I. (2004). The New business intelligence. A European Perspective, Butler Group, White Paper.
Azoff, M., Charlesworth, I. (2004), the New Business Intelligence. A European Perspective, Butler Group, White Paper.
Chen, Chen-Tung. (2000). Extensions of the TOPSIS for Group Decision-Making under Fuzzy Environment. Fuzzy Sets and Systems 114(1):1–9.
Devlin, B (2010). Beyond business intelligence, Business Intelligence Journal, Vol.15, No. 2, pp. 7–16.
Dien D. Phan, Douglas R. Vogel (2010). A model of customer relationship management and business intelligence systems for catalogue and online retailers. Information & Management 47 , 69–77.
Dresner, H.(2001).Why enterprises must make business intelligence an imperative. http://www.gartnergroup.com, accessed on February 18, 2006.
واکاوی هوش تجاری در دفاتر خدمات گردشگری با رویکرد فازی 141
Guo Ping (2011). Analysis the Application of E-business for the Tourism Enterprises’ Performance Evaluation in China. Energy Procedia 5 , 849–854.
Herschel, R. T., & Jones, N. E. (2005). Knowledge management and business intelligence: The importance of integration. Journal of Knowledge Management, 9, 45–55.
Hwang, Ching-Lai, and Kwangsun Yoon. (1981). Multiple attribute decision making: methods and applications: a state-of-the-art survey. Berlin, Germany: Springer-Verlag.
Laurel, J., Reid, S.,L.J., Smith, McCloskey, R., (2007), The Effectiveness of Regional Marketing Alliances: A Case Study of the Atlantic Canada Tourism Partnership 2000–2006, Tourism Management.
Mcintosh, Robert. W, Goeldner, Charles Rand Ritchie,.R. Brent. (1995). Tourism, Principles,practices,philosophies, United states of merica: John Wiley & sons, Inc.
Melody Seah, Ming Huei Hsieh, Pu-Dong Weng (2010). A case analysis of Savecom: The role of indigenous leadership in implementing a business intelligence system. International Journal of Information Management 30 , 368–373.
Miller Jerry P.,(2000) "Millennium Intelligence: Understanding and Conducting Competitive Intelligence in the digital Age".
Sabherwal, R & Fernandez, B (2010). Business Intelligence: Practices, Technologies, and Management, John Wiley & Sons Inc, New Jersey.
Saeed Rouhani, Mehdi Ghazanfari, Mostafa Jafari (2012). Evaluation model of business intelligence for enterprise systems using fuzzy TOPSIS. Expert Systems with Applications 39 (2012) 3764–3771.
UNWTO, (2009), Tourism: Creating Opportunities in Challenging Times, UNTWO News: Magazine of the World Tourism Organization XXIII (1), pp. 1-57.
Wang, Zhuo (2005). Business intelligence. Taiwan: DrMaster Culture Limited Company.
Yu-Hsin Lin, Kune-Muh Tsai, Wei-Jung Shiang, Tsai-Chi Kuo, Chih-Hung Tsai (2009). Research on using ANP to establish a performance assessment model for business intelligence systems. Expert Systems with Applications 36 , 4135–4146