مدیریت گردشگری
محسن سهرابی؛ احمد راه چمنی؛ رسول ثانوی فرد
چکیده
هدف سنتی رضایت برای اطمینان از وفادار نمودن مشتریان کارایی نداشته و حرکت به سمت خشنودی مشتری (مشعوف کردن) برای هتلها امری ضروری است. هدف این پژوهش، طراحی و اعتباریابی مدل خشنودی (شعف) مشتریان در صنعت هتلداری با استفاده از روش ترکیبی میباشد. در ابتدا با استفاده از نظریه دادهبنیاد و بهکارگیری روش نمونهگیری نظری و هدفمند با 30 نفر ...
بیشتر
هدف سنتی رضایت برای اطمینان از وفادار نمودن مشتریان کارایی نداشته و حرکت به سمت خشنودی مشتری (مشعوف کردن) برای هتلها امری ضروری است. هدف این پژوهش، طراحی و اعتباریابی مدل خشنودی (شعف) مشتریان در صنعت هتلداری با استفاده از روش ترکیبی میباشد. در ابتدا با استفاده از نظریه دادهبنیاد و بهکارگیری روش نمونهگیری نظری و هدفمند با 30 نفر از خبرگان، مصاحبههای نیمه ساختارمند صورت گرفت؛ انجام مراحل سهگانه کدگذاری منجر به شناسایی 98 مفهوم و 25 مقوله اصلی شد که در قالب مدل پارادایمی ارائه گردید. فرضیههای پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری آزمون گردید و یافتههای بخش کمی نشان دادند که مقوله ارزش درکشده خدمات، عامل علی و سببساز خشنودی مشتری میباشد که این مقوله از طریق بهینهسازی فرایند مدیریت تجربه مشتری بر پیامدهای خشنودی (قصدهای رفتاری مثبت مشتری و ارتقای عملکرد هتل) تأثیرگذار خواهد بود. در این میان بهمنظور اجرای موفق راهبردهای خشنودی باید به فراهم بودن بستر فرهنگی (فرهنگ سازمانی، تعهد مدیریت به خشنودی و مشارکت مشتریان) و موانع خشنودی (افزایش انتظارات مشتری، افزایش هزینههای خشنود نمودن مشتریان و کاهش اثربخشی اقدامات خشنودکننده) توجه نمود.
مدیریت گردشگری
فائزه السادات میرفخرالدینی؛ میلاد ابراهیمی؛ فرزانه جندقی اردکانی
چکیده
این واقعیت که منابع مالی محدود بوده و تأثیرگذاری آن بر تعداد عملیات، غیرقابل انکار است؛ زیرا هیچ بخشی وجود ندارد که ارتباطی با عملیات مالی نداشته باشد. بنابراین، تخصیص صحیح داراییهای مالی جایگاه بسیار مهمی در تجارت مدرن بهخصوص صنعت گردشگری بهخود اختصاص داده است. با توجه به جایگاه بخش اقامتگاهها در صنعت گردشگری، توجه به ...
بیشتر
این واقعیت که منابع مالی محدود بوده و تأثیرگذاری آن بر تعداد عملیات، غیرقابل انکار است؛ زیرا هیچ بخشی وجود ندارد که ارتباطی با عملیات مالی نداشته باشد. بنابراین، تخصیص صحیح داراییهای مالی جایگاه بسیار مهمی در تجارت مدرن بهخصوص صنعت گردشگری بهخود اختصاص داده است. با توجه به جایگاه بخش اقامتگاهها در صنعت گردشگری، توجه به عملکرد مالی هتلها حائز اهمیت میباشد. در مطالعه حاضر، پس از بررسی پیشینه تحقیق و نظرسنجی از متخصصان و خبرگان صنعت و دانشگاه، شاخصهای مالی مرتبط با هتلهای استان یزد، شناسایی و دادهها با استفاده از ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ اﻫﻤﻴﺖـﻋﻤﻠﻜﺮد، تحلیل و پیشنهادﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻌﻴﺖ آنها اراﺋﻪ ﺷﺪه است. نتایج نشان میدهد که از معیارهای شناساییشده هیچکدام در ناحیه بحرانی قرار ندارند. معیارهایی چون ریسک ورشکستگی مالی، رشد اقتصادی در سطح کلان، نرخ اشتغال، درآمد مستقیم از محل درآمد اصلی هتل، بهرهوری نیروی انسانی هتل در کسب سود و ذخایر نقدی مانند پول نقد باید مورد توجه قرار گیرد و تلاش مدیران هتلها باید در جهت حفظ وضعیت آنها متمرکز شود.
مدیریت گردشگری
علیرضا اسدزاده؛ محمد صادق شریفی راد؛ محمد شاکر اردکانی
چکیده
امروزه با عنایت به گسترش صنعت گردشگری و هتلداری و نقش کیفیت رهبری در ارتقا و توسعه موفقیتآمیز این صنعت، پژوهشهای متعددی در این جامعه آماری با در نظر گرفتن شرایط خاص محیطی انجام گرفته است. همچنین، پژوهشهای اخیر رابطه مستقیم، مثبت و معناداری بین رهبری اصیل، موفقیت سازمانی، رشد و ظهور در بخش گردشگری ارائه کردهاند. هدف پژوهش ...
بیشتر
امروزه با عنایت به گسترش صنعت گردشگری و هتلداری و نقش کیفیت رهبری در ارتقا و توسعه موفقیتآمیز این صنعت، پژوهشهای متعددی در این جامعه آماری با در نظر گرفتن شرایط خاص محیطی انجام گرفته است. همچنین، پژوهشهای اخیر رابطه مستقیم، مثبت و معناداری بین رهبری اصیل، موفقیت سازمانی، رشد و ظهور در بخش گردشگری ارائه کردهاند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رهبری اصیل بر روی کامیابی کارکنان در محیط کار در صنعت هتلداری با توجه به نقش تعدیلگری سیاست سازمانی است. در این راستا، از روش کمی (همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری) بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش، کارمندان هتلها بودند و پس از تعیین حجم نمونه توسط جیپاور و توزیع پرسشنامه، 349 داده از کارمندان هتلها در شیراز جمعآوری شد. ابتدا پایایی و روایی مورد بررسی قرار گرفت و سپس فرضیهها با نرم افزار اسپیاساس و ماژول پراسس آزمون شد. نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین رهبری اصیل و کامیابی در کار وجود دارد و همچنین، سیاست سازمانی بهعنوان متغیر تعدیلگر نشان داد با افزایش میزان سیاست سازمانی در محل کار، اثرگذاری رهبری اصیل بر کامیابی در کار کارکنان افزایش مییابد. این یافته مهم نشان میدهد که در سازمانهایی با سطح بالای سیاست سازمانی، رابطه مثبت بین رهبری اصیل و کامیابی کارکنان در کار اهمیت بیشتری پیدا میکند.
مدیریت گردشگری
محسن فرهادی نژاد؛ عطیه صابری؛ محمد ابراهیم باقرنژاد حمزه کلائی
چکیده
امرزه صنایع تولیدی و خدماتی در تلاش هستند تا در حوزه فعالیت خود جهتگیری سبز را در دستور کار داشته باشند. با این حال مفهوم سبزشویی نقطه مقابل جهت گیری سبز بوده و پژوهش پیش رو در نظر دارد تا مؤلفههای تشکیل دهنده این مفهوم را در صنعت هتلداری مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مقابله با آن ارائه شود.تحقیق پیش رو رویکرد توسعه ای دارد و از ...
بیشتر
امرزه صنایع تولیدی و خدماتی در تلاش هستند تا در حوزه فعالیت خود جهتگیری سبز را در دستور کار داشته باشند. با این حال مفهوم سبزشویی نقطه مقابل جهت گیری سبز بوده و پژوهش پیش رو در نظر دارد تا مؤلفههای تشکیل دهنده این مفهوم را در صنعت هتلداری مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مقابله با آن ارائه شود.تحقیق پیش رو رویکرد توسعه ای دارد و از تحلیل تم به منظور تحلیل داده ها استفاده شده است. خبرگان این پژوهش را تعداد 15 نفر از متخصصین امور هتلداری و بهداشت و سلامت تشکیل می دهند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین ابزار گردآوری دادهها نیز مصاحبه نیمهساختار یافته است. تحلیل داده ها نشان می دهد که سبزشویی در صنعت هتلداری شامل سبزشویی محیطی، سبزشویی اجتماعی، سبزشویی واژگانی، سبزشویی قانونی و سبزشویی غذایی است که باید ابزارهای دیجیتال و فرهنگ سازی عمومی با آن مقابله کرد.
فاطمه خدابخشی گرگانی؛ محمود ضیائی؛ محمد تقی تقویفرد؛ محمد صالح ترکستانی
چکیده
صنعت گردشگری نیروی محرکه توسعه اقتصادی محسوب شده ولی در عین حال بسیار حساس و آسیب پذیر است .هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدلی برای مدیریت ریسک در صنعت هتلداری ایران است، روش تحقیق آمیخته اکتشافی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و صنعت گردشگری بوده است و در بخش کمی، کارکنان هتلهای چهار و پنج ستاره شهرهای تهران، یزد، اصفهان ...
بیشتر
صنعت گردشگری نیروی محرکه توسعه اقتصادی محسوب شده ولی در عین حال بسیار حساس و آسیب پذیر است .هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدلی برای مدیریت ریسک در صنعت هتلداری ایران است، روش تحقیق آمیخته اکتشافی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و صنعت گردشگری بوده است و در بخش کمی، کارکنان هتلهای چهار و پنج ستاره شهرهای تهران، یزد، اصفهان و شیراز در تابستان 1400 بوده، در بخش کیفی روش هدفمند و گلوله برفی انجام شده و با 12 خبره، مصاحبه عمیق انجام شده است. در بخش کمی، با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی، 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند . بر اساس یافته های بخش کیفی تحقیق مدل مدیریت ریسک گردشگری در صنعت هتلداری ایران طراحی و تدوین شد که با توجه به نتایج حاصل از مطالعات کمی تحقیق، تمامی مولفه ها و شاخص های آن مورد تایید قرار گرفته است.
محمد مسعود مجیدی فر؛ شمس السادات زاهدی؛ عزیزاله جعفری؛ سیدسعید هاشمی
چکیده
با توجه به نقش روزافزون تکنولوژی در توسعه رقابت و نیز رشد اقتصادی، در سالهای اخیر توجه بسیاری به ارزیابی توانمندی فناورانه در کشورهای پیشرفته شده است. از مهمترین عوامل اصلی در موفقیت بهکارگیری تکنولوژی در جهت کسب مزیت رقابتی، آگاهی و شناخت سطح قابلیت فناورانه بنگاه و استفاده مناسب از آنها است. صنعت هتلداری نیز بهعنوان یک ...
بیشتر
با توجه به نقش روزافزون تکنولوژی در توسعه رقابت و نیز رشد اقتصادی، در سالهای اخیر توجه بسیاری به ارزیابی توانمندی فناورانه در کشورهای پیشرفته شده است. از مهمترین عوامل اصلی در موفقیت بهکارگیری تکنولوژی در جهت کسب مزیت رقابتی، آگاهی و شناخت سطح قابلیت فناورانه بنگاه و استفاده مناسب از آنها است. صنعت هتلداری نیز بهعنوان یک صنعت تکنولوژی محور، یکی از صنایع مهم و استراتژیک در دنیای امروز بهحساب میآید. هدف از پژوهش حاضر اولویتبندی شاخصهای ارزیابی توانمندی فناورانه در جهت ارزیابی توانمندی فناورانه و تدوین استراتژی در هتلهای زنجیرهای پارسیان تهران است. نتایج حاصل از این اولویتبندی، کمک شایانی در جهت تدوین سیاستهای آینده این هتل است. در این پژوهش، پس از مرور ادبیات موضوع، 32 شاخص که ویژگیهای دقیق شاخصهای عملکرد را داشته باشند، شناسایی شدند. پس از طراحی پرسشنامه بر اساس 32 شاخص یادشده و تأیید روایی آن توسط خبرگان، تعداد 80 پرسشنامه جمعآوری گردید. پس از اطمینان از پایایی پرسشنامه بهوسیله آزمون آلفای کرونباخ و همچنین اطمینان از مناسب بودن دادهها برای انجام تحلیل عاملی بهوسیله شاخص کیاماو و آزمون بارتلت، به تحلیل عاملی اکتشافی دادههای بهدستآمده پرداخته شد و 31 شاخص موردمطالعه در قالب 8 عامل دستهبندیشده و بر اساس بار عاملیشان اولویتبندی شدند.بر اساس نتایج تحقیق، عامل اول که توانمندی نگهداری و حمایتی است، بالاترین اولویت را کسب کرده است و از میان شاخصهای این عامل، اعلام قیمت یا مزایده و مذاکره راجع به شرایط فروش کالا یا خدمت و همچنین توانمندی طرحریزی، نظارت و هماهنگی فعالیتهای بازاریابی و فروش، بالاترین بار عاملی را دارند.
ابوالقاسم ابراهیمی؛ مسلم باقری؛ آمنه پاکدلیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، طراحی الگویی برای شناسایی رابطه بین تبلیغات دهانبهدهان و اعتماد گردشگران با ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در صنعت هتلداری شهر شیراز است. این پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده و بهمنظور جمعآوری دادهها، از نمونهگیری غیر تصادفی استفاده شده است. حجم نمونه شامل 384 نفر گردشگر ایرانی که به شیراز مسافرت و از هتلها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، طراحی الگویی برای شناسایی رابطه بین تبلیغات دهانبهدهان و اعتماد گردشگران با ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در صنعت هتلداری شهر شیراز است. این پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده و بهمنظور جمعآوری دادهها، از نمونهگیری غیر تصادفی استفاده شده است. حجم نمونه شامل 384 نفر گردشگر ایرانی که به شیراز مسافرت و از هتلها و مراکز اقامتی استفاده کردهاند، است. در این پژوهش ابتدا، شاخصهای مربوط به ابعاد اعتماد گردشگر در حوزه آفلاین با روش مرور سیستماتیک استخراج، دستهبندی و نهایی شدند. سپس، پرسشنامه مربوط به آن طراحی گردید. پس از توزیع پرسشنامه با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس، دادهها تحلیل شدند. با مرور سیستماتیک، سه بعد ویژگیهای مقصد، ویژگیهای کارکنان مقصد و ویژگیهای گردشگر برای اعتماد در نظر گرفته شد. یافتهها، نشان داد که اعتماد گردشگر در رابطه بین تبلیغات دهانبهدهان و ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری نقش میانجیگری را ایفا میکند
مهدی دهقانی سلطانی؛ اردشیر شیری؛ الهام فرجی؛ حسین فارسی زاده
چکیده
هدف تحقیق حاضر مطالعه و بررسی تأثیر هوش هیجانی بر عملکرد کارکنان از طریق نقش میانجی استراتژیهای بازیگری کار هیجانی و فرسودگی هیجانی در صنعت هتلداری است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان هتلهای چهار و پنج ستاره در شهر تهران بوده که از طریق روش نمونهگیری دردسترس، تعداد 270 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر مطالعه و بررسی تأثیر هوش هیجانی بر عملکرد کارکنان از طریق نقش میانجی استراتژیهای بازیگری کار هیجانی و فرسودگی هیجانی در صنعت هتلداری است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان هتلهای چهار و پنج ستاره در شهر تهران بوده که از طریق روش نمونهگیری دردسترس، تعداد 270 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه استاندارد میباشد که برای بررسی روایی آن از روایی صوری و برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. مدل مورد مطالعه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان میدهد که هوش هیجانی تأثیر مثبت معناداری بر بازیگری عمیق و عملکرد کارکنان و تأثیر منفی معناداری بر بازیگری سطحی دارد. همچنین، بازیگری سطحی و فرسودگی هیجانی تأثیر منفی معناداری بر عملکرد کارکنان داشته و بازیگری عمیق نیز تأثیر مثبت معناداری بر عملکرد کارکنان دارد.
مصطفی محمدی؛ سیّد محمّد میرتقیان رودسری؛ صادق صالحی
چکیده
زمینه و هدف تحقیق: وفاداری میهمانان هتل، حاصل عالیترین سطح رضایتمندی آنهاست که منوط به شایستگی منابع انسانی میباشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش شایستگیهای فردی منابع انسانی در وفاداری کُنشی میهمانان در هتلهای 4 ستاره استان مازندران صورت پذیرفت. روش تحقیق: تحقیق حاضر کاربردی، توصیفی و مقطعی بوده است. جامعهی آماری تحقیق شامل ...
بیشتر
زمینه و هدف تحقیق: وفاداری میهمانان هتل، حاصل عالیترین سطح رضایتمندی آنهاست که منوط به شایستگی منابع انسانی میباشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش شایستگیهای فردی منابع انسانی در وفاداری کُنشی میهمانان در هتلهای 4 ستاره استان مازندران صورت پذیرفت. روش تحقیق: تحقیق حاضر کاربردی، توصیفی و مقطعی بوده است. جامعهی آماری تحقیق شامل میهمانانی است که در زمان انجام تحقیق برای بار سوم است که در این هتلها در طول سال 1394 اقامت نمودهاند. با توجه به شرایط پژوهش، از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. تعداد 247 نفر از این میهمانان در تکمیل پرسشنامه مشارکت نمودند. پایایی و روایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و روایی همگرا از طریق تحلیل عاملی، مورد تایید شد. فرضیهها از طریق آزمون پیرسون، تحلیل رگرسیون، روش بارون و کنی و آزمون سوبل و گودمن بررسی شدند. تحلیلها از طریق نرمافزار SPSS23 و Lisrel8.5 صورت پذیرفت. یافتههای تحقیق: یافتهها حاکی از آن است که شایستگیهای فردی منابع انسانی هم بطور مستقیم، و هم به واسطهی متغیرهای رضایت میهمانان و ارزش ادراک شده میتوانند بر وفاداری کُنشی میهمانان در هتلهای 4 ستاره استان مازندران تاثیرگذار باشند.
میرعلی سیدنقوی؛ سید محمد میرتقیان رودسری
دوره 9، شماره 27 ، آبان 1393، ، صفحه 47-92
چکیده
چکیدهتحقیق حاضر با هدف بررسی شکاف میان اخلاق سازمانی حاکم و اخلاق سازمانی کلامی در صنعتهتلداری در هتلهای بینالمللی پارسیان استان مازندران، شامل: هتلهای پارسیان آزادی رامسر (چهار-ستاره)، و پارسیان آزادی خزر (پنج ستاره)، در تابستان 1393 صورت پذیرفت ه است. بدین منظور، دودیدگاه مورد بررسی قرارگرفته است: دیدگاه کارکنان برای سنجش اخلاق کلامی ...
بیشتر
چکیدهتحقیق حاضر با هدف بررسی شکاف میان اخلاق سازمانی حاکم و اخلاق سازمانی کلامی در صنعتهتلداری در هتلهای بینالمللی پارسیان استان مازندران، شامل: هتلهای پارسیان آزادی رامسر (چهار-ستاره)، و پارسیان آزادی خزر (پنج ستاره)، در تابستان 1393 صورت پذیرفت ه است. بدین منظور، دودیدگاه مورد بررسی قرارگرفته است: دیدگاه کارکنان برای سنجش اخلاق کلامی و دیدگاه میهمانانایرانی برای سنجش اخلاق حاکم. همچنین رابطهی بین ویژگیهای جمعیتشناختی و اخلاق سازمانی، ونیز تعیین وزن ابعاد اخلاق سازمانی از دیدگاه جامعههای آماری تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعهیآماری تحقیق شامل دو گروه کارکنان و میهمانان ایرانی هتلهای مذکور است و ابزار اندازهگیری تحقیق،استفاده از دو پرسشنامه یکی برای کارکنان و دیگری برای میهمانان بوده است. نتایج تحقیق نشان میدهدکه میان اخلاق سازمانی کلامی و اخلاق سازمانی حاکم، در هتلهای بینالمللی پارسیان استان مازندرانشکاف وجود دارد و بیشترین میزان شکاف مربوط به بعد روابط سالم و انسانی و کمترین میزان شکافمربوط بعد ابتکارعمل در کار است.
عباس احمدی؛ عباد الله بانشی؛ رحیم محترم فلانی
چکیده
در زمینه عوامل تاثیر گذار در تصمیم گیری برای برون سپاری فعالیت ها در صنعت هتلداری مطالعات کمی صورت پذیرفته است. از این رو تحقیق جاری با تاکید بر تئوری هزینه تراکنش تلاش کرده است به شناسایی و درک عواملی بپردازد که در تصمیم گیری مدیران هتل ها در برون سپاری فعالیت های هتلداری نقش دارند. از این رو از میان سه بعد مطرح شده در تئوری هزینه تراکنش ...
بیشتر
در زمینه عوامل تاثیر گذار در تصمیم گیری برای برون سپاری فعالیت ها در صنعت هتلداری مطالعات کمی صورت پذیرفته است. از این رو تحقیق جاری با تاکید بر تئوری هزینه تراکنش تلاش کرده است به شناسایی و درک عواملی بپردازد که در تصمیم گیری مدیران هتل ها در برون سپاری فعالیت های هتلداری نقش دارند. از این رو از میان سه بعد مطرح شده در تئوری هزینه تراکنش یعنی عدم قطعیت، تناوب و دارایی های خاص، ویژگی دارایی های خاص به عنوان نقطه تمرکز انتخاب گردیده و با استفاده از شش نوع دارایی مطرح شده توسط ویلیامسون به بررسی اهمیت هر کدام از آنها در اتخاذ چنین تصمیمی پرداخته شده است. لذا شش فرضیه تدوین شده است که رابطه هر یک از انواع دارایی های خاص را با برون سپاری فعالیت ها آزمون می کند. در این تحقیق از روش پیمایش استفاده شده است و با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه های نیمه ساخت یافته و نیز استفاده از همبستگی دو متغیره اسپیرمن، رابطه معنادار میان متغیرها مورد بررسی واقع شده است. در نتیجه انجام تحقیق چهار فرضیه تایید و دو فرضیه رد شدند. مطابق نتایج به دست آمده دارایی های خاص زمانی و دارایی های خاص فیزیکی رابطه مثبت و معناداری با برون سپاری فعالیت های هتلداری نداشته و هتل ها بیشتر مایلند که خود آن فعالیت ها بر عهده بگیرند. وجود چهار نوع دیگر دارایی ها می تواند سبب شود که مدیران هتل ها تمایل بیشتری به برون سپاری فعالیت های خود داشته باشند. محققان در پایان به لزوم بررسی در حجم نمونه بزرگتر و با در نظر گرفتن دو ویژگی دیگر تئوری هزینه تراکنش و نیز با توجه به متغیرهای دیگر تاثیر گذار در تحقیقات آتی اشاره کرده اند.