محمد نجارزاده؛ سید عباس ابراهیمی؛ رضوان گلستانه
چکیده
همگام با تغییرات شگرف تکنولوژی و ارتباطات در قرن حاضر، گردشگری نیز شاهد پیشرفتهای زیادی بوده است. از طرف دیگر، دنیای پرمشغله امروز فرصت کمی را برای تفریح و لذت افراد باقی گذاشته است و مصرفکنندگان خدمات گردشگری مایلاند به راحتی و سرعت هرچه بیشتر به اطلاعات مورد نیاز خود برای سفر دست پیدا کنند. به همین منظور تحقیق حاضر که ...
بیشتر
همگام با تغییرات شگرف تکنولوژی و ارتباطات در قرن حاضر، گردشگری نیز شاهد پیشرفتهای زیادی بوده است. از طرف دیگر، دنیای پرمشغله امروز فرصت کمی را برای تفریح و لذت افراد باقی گذاشته است و مصرفکنندگان خدمات گردشگری مایلاند به راحتی و سرعت هرچه بیشتر به اطلاعات مورد نیاز خود برای سفر دست پیدا کنند. به همین منظور تحقیق حاضر که از نوع تحقیقات کاربردی است و از دسته پژوهشهای توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی به شمار میرود، با هدف بررسی تاثیر برند گردشگری در شبکههای اجتماعی جهت ایجاد انگیزه سفر به شهر تهران با در نظر گرفتن نقش میانجی نگرش نسبت به مقصد انجام گرفته است. پرسشنامهای شامل 28 گویه به روش تصادفی ساده در شبکههای اجتماعی توزیع و 313 نمونه جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج این آزمونها نشان داد که برند گردشگری و نگرش نسبت به مقصد تاثیر مثبت و معناداری بر ایجاد انگیزه سفر دارد؛ همچنین نگرش نسبت به مقصد در رابطه برند گردشگری و ایجاد انگیزه سفر نقش میانجی را ایفا میکند.
سکینه جعفری؛ محمد نجارزاده؛ نرگس جعفری؛ نگار رجبی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطهی ساختاری ارزش درکشده و رضایت گردشگر با رفتار مسئولانه زیستمحیطی با نقش میانجی مشارکت گردشگر در منطقه دریاچه الندان بوده است. روش: پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری شامل کلیه گردشگران منطقهی گردشگری ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطهی ساختاری ارزش درکشده و رضایت گردشگر با رفتار مسئولانه زیستمحیطی با نقش میانجی مشارکت گردشگر در منطقه دریاچه الندان بوده است. روش: پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری شامل کلیه گردشگران منطقهی گردشگری دریاچه الندان میباشد. شرکتکنندگان 200 نفر از گردشگران دریاچه الندان (113 نفر گردشگر مرد، 87 نفر گردشگر زن) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. همه آنها مقیاسهای ارزش درک شده، رضایت گردشگر، مشارکت گردشگر و رفتار مسئولانه زیست محیطی را تکمیل کردند. دادهها با مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار LISREL تحلیل شدند. یافتهها:یافتهها نشان داد که ارزش درک شده تأثیر معناداری بر رفتار مسئولانه زیست محیطی دارد. ارزش درک شده به طور غیرمستقیم با میانجیگری مشارکت گردشگر بر رفتار مسئولانه زیست محیطی تأثیر معناداری دارد. همچنین، رضایت گردشگر تأثیر معناداری بر رفتار مسئولانه زیست محیطی دارد و نیز رضایت گردشگر به صورت غیرمستقیم با میانجیگری مشارکت گردشگر بر رفتار مسئولانه زیست محیطی تأثیر معناداری دارد. بحث: ارزش درکشده و رضایت گردشگر به طور مستقیم و با واسطه مشارکت گردشگر میتوانند رفتار مسئولانه زیستمحیطی را تحت تاثیر قرار داد.
محمد رضا رضوانی؛ محمد نجارزاده؛ ذبیح الله ترابی
چکیده
گردشگری کشاورزی در سالهای اخیر به طور روز افزونی مورد توجه قرار گرفته است و کشورهای مختلف به منظور ترویج و ارتقای آن تلاش زیادی انجام داده اند. صاحبنظران بر این باورند که گردشگری کشاورزی میتواند بهعنوان راهبردی جدید نقش مهم و سازندهای در توسعه پایدار کشاورزی و روستایی ایفا نماید. بر این اساس، پژوهش حاضر با یک مطالعه کیفی با ...
بیشتر
گردشگری کشاورزی در سالهای اخیر به طور روز افزونی مورد توجه قرار گرفته است و کشورهای مختلف به منظور ترویج و ارتقای آن تلاش زیادی انجام داده اند. صاحبنظران بر این باورند که گردشگری کشاورزی میتواند بهعنوان راهبردی جدید نقش مهم و سازندهای در توسعه پایدار کشاورزی و روستایی ایفا نماید. بر این اساس، پژوهش حاضر با یک مطالعه کیفی با روش نمونهگیری هدفمند چالشها و مسائل پیش روی توسعه گردشگری کشاورزی را در مناطق روستایی شاهرود مورد واکاوی قرار داده است. گردآوری اطلاعات نیز از طریق برگزاری جلسه گروه اسمی اصلاحشده و مصاحبه، با سه گروه ذینفع کلیدی (کشاورزان، گردشگران و مدیران) در تابستان 1394 بهدستآمده است. سؤال محوری مطرحشده در جلسه عبارت بود از: چالشها و مسائل توسعه گردشگری کشاورزی در مناطق روستایی شاهرود کدماند؟ نتایج پژوهش نشان میدهد ذینفعان چالشها و مسائل فراروی توسعه گردشگری کشاورزی در شهرستان را در شش گروه فاصله از مراکز عمده جمعیتی، سیاستهای جامع ملی و منطقهای، آگاهی و آموزشی، بازاریابی محصولات، آداب و رسوم و قوانین موجود طبقهبندی نمودند.