Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Management Department, Imam Javad Higher Education Institute, Yazd

2 Master Student, Tourism Entrepreneurship Management, Faculty of Management, Imam Javad Institute of Higher Education, Yazd

Abstract

Corona virus outbreak has disrupted the industry and trade cycle. This study purpose is to investigate human resource management challenges during Corona crisis, and to provide a solution in hotel industry. Research method is based on inductive approach theory in qualitative way. The statistical population was hotel industry experts selected as sample. Interview data were analyzed using MAXQDA software. Reliability and validity were assessed using Lincoln and Guba technique. Findings show that the cause conditions of this study at highly damaging nature of Covid-19 pandemic are economic problems, weakness in establishing communication skills and perceptual skills of human resource management. Main phenomenon has emerged in economic, political, social and cultural challenges. Structural factors, financial and credit indicators identified as intervenes. Research result shows that human resource managers can achieve their goals using strategies like training human resources, identifying financing methods, reducing costs and obtaining government support.

Keywords

اردلان، محمدرضا و فخاری واحد،  مرتضی، (1394)،  «چالش‌های فراروی مدیریت منابع انسانی در قرن 21» ، کنفرانس ملی رویکردهای نوین در علوم مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
اشرافی بجستانی، سمانه، (1393)، «نقشمدیریتمنابع انسانیدرصنعتگردشگری»، اولین همایش بین المللی علمی راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالش‌ها و چشم اندازها
بحرانی، روح اله و سوخکیان، محمدعلی، (1388)، «چالش‌های مدیریت منابع انسانی در شرکتهای خصوصی ایران»،  هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت.
خدائی، زهرا وکلانتری خلیل آباد، حسین، (1391)، « توسعه گردشگری با تاکید بر نقش آموزش نیروی انسانی»، مطالعات مدیریت شهری، سال چهارم، شماره دوازدهم
خلیلی، رضا؛ محمودزاده، امیر؛ غازی، ایران و رشیدی، محمد مهدی، (1398)، «مدل مدیریت بحران درنظام منابع انسانی بنگاه‌های نفتی، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال یازدهم، شماره 41 .
زارع، بابک، (1393)، «بررسی چالش‌های مدیریت منابع انسانی در ایران»، کنفرانس مدیریت دانشگاه پیام نور سمنان.
صفایی شکیب، علی؛ عبدالملکی، بابک؛ حسین زاده، سیدعلی اکبر و موسیوند، مریم، (1394)، «اثر رهبری تحولگرا بر تعالی سازمانی با نقش واسطه ای توانمندسازی ساختاری و روانشناختی کارکنان»، فصلنامهمطالعاترفتارسازمانی، سال چهارم، شماره 5، ص 24-1.
ضرغام، حمید، (1391)، « مسیر شغلی و ضرورت آموزش نیروی انسانی در صنعت هتلداری و جهانگردی، ( بازنگری نیازهای آموزشی کارکنان شغلهای مختلف صنعت هتلداری و جهانگردی) »، فصلنامه مطالعات جهانگردی، شماره6
-طهماسبی، رضا؛ قلی پور، آرین؛ ضیایی، محمدصادق و قالیباف اصل، حسن، (1394)، «مدیریت استعدادها: یک نظریه داده بنیان» ، فصلنامه مدیریت دولتی، ص 151-133.
عباسی، طیبه؛ ابریشمی راد، سعید و بهادری، نرگس، (1396)، «ارزیابی اثربخشی و چالش‌های مدیریت منابع انسانی در شهرداری منطقه 4 تهران» ،  سال ششم، شماره 23، ص 168-147 .
عسگری ماسوله، سعید؛ افشار، مهدی و محمدی، مینا، (1395)، «تأثیر نظام مدیریت منابع انسانی بر کیفیت عملیات مدیریت بحران مطالعه ی موردی: ستادهای مدیریت بحران شهرداری تهران»، دوفصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت بحران، دوره 5، شماره 1 ، ص47-39.
کشوری، محمد؛ شیردل، آرش؛ طاهری میرقائدی، مسعود و یوسفی، علیرضا، (1397)، «چالش‌های مدیریت بهینه منابع انسانی در بیمارستان»، مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، دوره۷ ، شماره ۴ ، ص۳۴۹-۳۶۰.
محمدی ، منیژه و  چناری، محمد،  (1396)، «بررسیرابطهمدیریتمنابع انسانیوکیفیتمدیریتبحراندرشرکتآبوفاضلابمشهد»، سومین کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کارتهران، پژوهشکده مدیریت و توسعه فرهنگ و هنر.
هاشمی، سید حامد و پورامین زاد، سعیده، (1390)،  «چالش‌های فراروی توسعه منابع انسانی و راهکاری برای رفع آن»، ماهنامه کار و جامعه، شماره 136.
 یاوری‌گهر، فاطمه و منصوری‌مؤید، فرشته، (1395)، «مدیریت بحران در صنعت گردشگری»،فصلنامهمطالعاتمدیریتگردشگری، سال دوازدهم، شماره 40 ، صفحات 40-21.
کتاب‌ها: ادیب حاج باقری، محسن، (1385)، «روشتحقیق گراندتئوری: راهوروشنظریهپردازیدرعلوم انسانیوبهداشتی »، تهران، انتشارات بشری.
استراس، آنسلم وکوربین، جولیت، (1390)، اصول روش تحقیق کیفی نظریه مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها، ترجمة بیوک محمدی، تهران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.                                                                                         Al Hrout, S.A & Mohamed, B. (2014), Human Resource Management Practice Tourism and Hotel Industry”, SHS Web of Conferences 12
Bakker, A.B., & Demerouti, E. (2007), "The Job Demands-Resources model: State of the art". Journal of Managerial Psychology, 22,309-328.
Burnes,B.(1996).No such thing as a“one best way”to manage organizational change.Management Decision,34(10), 1118.
Chen, D.J.Q.& Su-Yen, W.(2016), ASEAN and the AECChallenges and Opportunities for Human Resource Management”, Asia Pacific Human Resource Management and Organisational Effectiveness, chapter2.
Guba, E.G; Lincoln, Y.S. (1998), Compettig Paradigms in Qualitative Reaearch. in Denzin, N.K. and Lincoln, Y.S. (Eds), the Landscape of Qualitative Reseach. Theories and Issues, 195-220.
Ceric,A.(2017),"e-HRM Challenges:An Australian Perspective”, Electronic HRM in the Smart Era, 201-220.
 Jie He, Yan Mao & Morrison, Alastair & Coca-Stefaniak, J. Andres, (2020), “Effects of  Ttourism CSR on Employee Psychological Capital in the COVID-19 Crisis: from the Perspective of Conservation of Resources Theory”, Current Issues in Tourism
Jones, M. & Alony, I. (2011), Guiding the Use of Grounded Theory in Doctoral Studies- an Example from the Australian Film Industry”. International Journal of Doctoral Studies, 6 (N/A), 95-114.
 Kumar. Alok, (2017), Issues and challenges in hospitality industry: a case of Uttarakhand (India) ”, Tourism and Travelling, 1(1), 51-57.
Mendenhal, M. E. & Robert, L. Jensenj, J. Stewart & Black hal  Gregersen, B., (2003), Human Resource Management Challenges in the Age of Globalization” , Organizational Dynamics, 32, (3), 261–274.
 Nain, Akshay, (2018), A Study on Major Challenges Faced by Hotel Industry Globally”,International Journal of Creative Research Thoughts,Volume 6, Issue ,ISSN: 2320-2882 
Narkhede, P.A. & Joshi, S.P.(2006),Challenges of Human Resource Management in Borderless world”, Department of Management Studies;North Maharashtra University, Jalgaon(MS) India.Perspective, Cengage Learning.
O’Sullivan, L., (2010), International Human Resource Management Challenges in Canadian Development INGOs”, European Management Journal, 28, 421– 440.
Parker, B. & Myrick, F. (2011), “The Grounded Theory Method: Deconstruction and Reconstruction in a Human Patient Simulation Context”. International Journal of Qualitative Methods, 10(1): 73-85.
Renwick, D. W. S., Redman, T., & Maguire, S. (2012), Green Human Resource Management: A Review and Research Agenda”, International Journal of Management Reviews, 15(1), 1–14.
Stone, D. L. & Deadrick, D. L., (2015), “Challenges and Opportunities Affecting the Future of Human Resource Management”. Human Resource Management Review, 25, 139-145.
Subramony, M. (2009), A meta‐Analytic Investigation of the Relationship between HRM Bundles and Firm Performance”, Human Resource Management, 48(5), 745–768.
Wimbush, C. & Panel, J. (2008), Human Resource Management: Challenges for Graduate Education”, Business Horizons, 51, 151–154.
Yong, J. Y. & Yusliza, M-Y. & Ramayah, T. & Jose, Ch.; Jabbour, Ch. & Sehnem, S. & Mani, V. (2019), Pathways towards Sustainability in Manufacturing Organizations: Empirical Evidence on the Role of Green Human Resource Management”, Business Strategy and the Inviromental,
Zhang, L. L., Wang, Y. H, (2013), Synchronisation of Complex Dynamical Networks with Dynamics of Nodes via Decentralised Dynamical Compensation Conrollers”, International Journal of Control, 86, 1766-1776.
Zolfagharian, M. A. & Naderi, I. (2019), Human Resource Management Challenges Facing Franchise Businesses”, Personnel Review, 49(1), 104-124.
UNDP, (1992), an Overview of Disaster Management”. 2th Edition. UNDP Publication.
 Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), Tourism Policy Responses to the coronavirus (COVID-19), (2020), ttps://www.oecd.org/economic-outlook