Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor (Retired), Department of Geography and Urban Planning, Faculty of Geography, University of Tehran, Tehran.

2 MSc ,Land Management, Faculty of Geography, University of Tehran, Tehran

3 .MSc, Geography and Urban Planning, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran

Abstract

Today, the tourism industry has been considered as one of the important sources of income in the global economy. Religious tourism is one of the divisions of the tourism industry in which the Muslim world especially in Iran is important. Qom- a city with religious, cultural, historical, and natural capabilities- as the Incarnational Religious Base of Shiism known as one of the most important pilgrimage centers in the Muslim world. Every year, many tourists from inside and outside the country travel to this city. Due to the religious importance of this city, the most important part of the pilgrims of this city is religious tourists. A high volume of tourists requires proper infrastructure and facilities for settling, accommodating, and spending leisure time. The present research according to purpose is applied one, in terms of the method is descriptive, and data have been collected based on desk resources. to identify the appropriate areas for the construction of leisure and recreational camps and respond to the needs of pilgrims and tourists in this city, Firstly, criteria and sub-criteria weighting is done by using the hierarchy model; finally, appropriate areas, area 3, 2, 8, and 4, at the regional level are introduced by using GIS

Keywords

آل سیدان، ح. و حسن‌زاده رحمانی، ح (1393). شناسایی نقش و جایگاه صنعت گردشگری مذهبی در آرمان شهر ایرانی – اسلامی از منظر مدیریت ساخت، مطالعه موردی حوزه خدماتی شهرداری منطقه سه مشهد، ششمین کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با تأکید بر مؤلفه‌های شهر اسلامی، مشهد، تابستان.
ابراهیمی، ع. قادری، ا.، قائد رحمتی، ص.واکبری، ر. (1389). بررسی تأثیر تبلیغات بر جذب گردشگران، نمونه گردشگران بین‌المللی، شهر اصفهان، جغرافیا و توسعه، 8(17)، 156-139.
ابراهیم‌زاده، م، محمدی، ب.، احدنژاد، م.و چراغی، م (1392). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری در نواحی برگزاری جشنواره‌های مذهبی روستای شاه شهیدان رودبار، مطالعات مدیریت گردشگری، 8(23).
احمدی شاپورآبادی، م. و سبزآبادی،.ا(1390). تحلیلی بر ظرفیت‌های توسعه گردشگری مذهبی – فرهنگی کلان‌شهر قم، فصلنامه مطالعات ملی، 12(2)، 112-83.
بهشتی فر، س. و همکاران (1389). استفاده از منطق فازی در محیط GIS به‌منظور مکان‌یابی نیروگاه‌های گازی، نشریه مهندسی عمران و نقشه‌برداری، دانشکده فنی، دوره 44، شماره 4، 595-583.
توانگر، م. (1391)، مدیریت گردشگری در شهرهای مذهبی زیارتی، بررسی تطبیقی مشهد و واتیکان، دو فصلنامه مطالعات گردشگری، 1(2)، 22- 1.
خسروی،ح. (1384). بررسی توانمندی‌های گردشگری استان قم و اثرات آن در توسعه‌ای استان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، تابستان.
رجبی، آ. و سرتیپی، ز (1390). بررسی نقش توریسم مذهبی در تغییرات کالبدی شهرری، ناحیه دو شهرری، فصلنامه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری چشم‌انداز زاگرس، 3(9)، 202-185.
روشن نژاد،ع. (1383). ارائه الگوی مناسب برای مکان‌یابی مدارس ابتدایی با استفاده از GIS، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، تابستان
زبردست، ا (1380). کاربرد فرآیند تحلیل سلسه‌مراتبی در برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، نشریه هنرهای زیبا، 10، 21-13.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم، معاونت آمار و اطلاعات (Amar,ghom.ir).
سعیدی، ع.(1387). دانشنامه مدیریت شهری و روستایی، انتشارات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، چاپ اول، تهران، پاییز
سعید خواه،ع.(1383). بررسی تأسیسات و تجهیزات شهری (پست، مخابرات، آتش‌نشانی) و مکان‌یابی آن‌ها در بافت قدیم و جدید شهر مشهد، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، تابستان
سقایی، م. و خواجه شاهکوهی، ع. و جوانبخت، ز (1393)، پهنه‌بندی مناطق مستعد ایجاد خدمات اقامتی در کلان‌شهر مشهد (با استفاده از مدل AHP)، مجله پژوهش و برنامه‌ریزی شهری، 3(11)،  73-96.
شکویی،ح. و موحد،ع. (1381). شناخت الگوی فضای توریستی شهر اصفهان با استفاده از GIS، مجله مدرس علوم انسانی، برنامه‌ریزی و آمایش فضا، 6(4)، 114-95.
ضرابی، ا. وارثی، حمیدرضا و علی زاده، جابر (1391)، کاربرد تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره ی فازی در ارزش‌گذاری و تحلیل شاخص‌های توسعه(مطالعه موردی: استان اردبیل)، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 12(25)، 125-97.
ضیایی، م. و داغستانی، س. (1389). تحلیل سلسله مراتبی جاذبه‌های تاریخی – فرهنگی شهرستان نیشابور، فصلنامه جغرافیا و توسعه، 8(17)، 138-113.
کریمی، محمدرضا. احمدی، محمدمهدی و نظری، مهسا .(1395). بررسی اثرات ارزش‌های سنتی و ارزش‌های اسلامی بر رضایت و وفاداری گردشگران خارجی شهر قم، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 10(32)، 42-21.
گروسی،ع. علوی، ع. شاهرخی فر، ز و گل محمدی،ع(1396)، ارائه الگوی مناسب توزیع فضایی پارک‌های شهری؛ مطالعه موردی: منطقه 7 شهرداری تهران، نشریه جغرافیا و مطالعات محیطی، 6(21)، 23-42.
گروسی، ع . توکلی، م و علوی، ع(1395)، تدوین استراتژی گردشگری شهر نظرآباد با کاربرد مدل SWOT، مجله فضای گردشگری، 4(20) ، 136-121.
قائد رحمتی،ص. و خادم الحسینی،ا. و احمدی،م.(1393). مدل‌ها و تکنیک‌ها در برنامه‌ریزی گردشگری، انتشارات نوید مهر، چاپ اول، تهران.
میربافقی،س. م . و مرادیان نیری،ا. (1383). قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به انضمام آئین‌نامه‌های اجرایی، انتشارات کیومرث، تهران
مؤمنی،م. و صرافی،م .و قاسمی خوزانی،م. (1387). ساختار و کارکرد گردشگری مذهبی – فرهنگی و ضرورت مدیریت یکپارچه در کلان‌شهر مشهد، مجله جغرافیا و توسعه، 5(11)، 38-13.
هادیانی،ز.و کاظمی زاد،ش.(1389). مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی با استفاده از روش تحلیل شبکه و مدل AHP در محیط GIS، مطالعه موردی شهر قم، فصلنامه جغرافیا و توسعه، 8(17)،112-99.
یوسفی،ح (1391). کاربرد منطق فازی و FTOPSIS جهت مکان‌یابی نیروگاه خورشیدی با استفاده از GIS(مطالعه موردی استان تهران)، نشریه انرژی ایران، 15(4)، 25-1.
Ahadnejad, M. (2007). Site selection study for fire extinguisher stations using network analysis and A.H.P. Model, Case study: city of Zanjan, Map Asia Journal.
Arasl, H. & Baradarani, S. (2014). European Tourist Perspective on Destination Satisfaction in Jordan’s industries. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 109, 1416 – 1425.
Briedenhann jenny and Eugenia Wickens(2004).Tourism Routes as a tool for the economic Development of Rural Areas-vibrant Hope for Impossible Dream? Tourism Management, 25, 71-79.
Egresi, I., Bayram,B., Kara,F. and Kesik,O. (2012). Unlocking the potential of religious tourism in Turkey, Geo Journal of Tourism and Geosites, 9(1), 63-80.
Fatemi, S. M., (2001). Investigation of the Stand of Tourism and its Function in Qom Province Economic, M.Sc. Thesis, Tehran University Qom Branch.
Holjeva.I (2003).A Vision of tourism and the hotel industry in the 21 century,hospitality management, 22(2), 129-134.
Holloway,j.C. (2002).The Business of Tourism,Six editions,Financial Time.
Prato,T(2001).Modeling Carrying Capacity for National Parks.ecological Economics ,WWW.elsever.com/locate/ecolecon
Shinde, k.A. (2010).Entrepreneurship and indigenous entrepreneurs in religious tourism in india, Int. J. Tourism Res. 12, 523–535.
Sugiyarto,C and Adam B(2003).Tourism and Globalization. Annals of Tourism Research, 30(3),124-135.