مدیریت گردشگری
مرتضی احمدی؛ محمود ضیائی؛ رضا واعظی؛ غلامرضا کاظمیان
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی عقلانیت حاکم بر سند چشم انداز گردشگری ایران صورت گرفته است. برنامه ریزی گردشگری به دلیل تحولات حوزه پارادایم های فلسفی و جامعه شناختی در دهه های اخیر، تغییرات قابل توجهی را تجربه نموده است. پژوهش حاضر مبتنی بر معرفت شناسی تفسیری می باشد و به لحاظ روش شناسی در زمره پژوهش های کیفی قرار می گیرد. برای گردآوری و تحلیل ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی عقلانیت حاکم بر سند چشم انداز گردشگری ایران صورت گرفته است. برنامه ریزی گردشگری به دلیل تحولات حوزه پارادایم های فلسفی و جامعه شناختی در دهه های اخیر، تغییرات قابل توجهی را تجربه نموده است. پژوهش حاضر مبتنی بر معرفت شناسی تفسیری می باشد و به لحاظ روش شناسی در زمره پژوهش های کیفی قرار می گیرد. برای گردآوری و تحلیل داده های تحقیق از مطالعات آرشیوی و روش تحلیل مضمون با هدف اکتشافی استفاده شد. بر اساس یافته های تحقیق، عقلانیت ابزاری با 48 مضمون از میان 71 مضمون شناسایی شده و نظریه متناظر با آن یعنی برنامه ریزی خردگرا بر سند چشم انداز گردشگری حاکم بوده است. همچنین شاهد سهم ناچیز مضامین سایر انواع عقلانیت در میان مضامین احصاء شده می باشیم. با مقایسه سهم هر یک از انواع عقلانیت آشکار گردید که عقلانیت هماهنگ ساز در سند یاد شده مغفول مانده است.
فاطمه خدابخشی گرگانی؛ محمود ضیائی؛ محمد تقی تقویفرد؛ محمد صالح ترکستانی
چکیده
صنعت گردشگری نیروی محرکه توسعه اقتصادی محسوب شده ولی در عین حال بسیار حساس و آسیب پذیر است .هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدلی برای مدیریت ریسک در صنعت هتلداری ایران است، روش تحقیق آمیخته اکتشافی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و صنعت گردشگری بوده است و در بخش کمی، کارکنان هتلهای چهار و پنج ستاره شهرهای تهران، یزد، اصفهان ...
بیشتر
صنعت گردشگری نیروی محرکه توسعه اقتصادی محسوب شده ولی در عین حال بسیار حساس و آسیب پذیر است .هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدلی برای مدیریت ریسک در صنعت هتلداری ایران است، روش تحقیق آمیخته اکتشافی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و صنعت گردشگری بوده است و در بخش کمی، کارکنان هتلهای چهار و پنج ستاره شهرهای تهران، یزد، اصفهان و شیراز در تابستان 1400 بوده، در بخش کیفی روش هدفمند و گلوله برفی انجام شده و با 12 خبره، مصاحبه عمیق انجام شده است. در بخش کمی، با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی، 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند . بر اساس یافته های بخش کیفی تحقیق مدل مدیریت ریسک گردشگری در صنعت هتلداری ایران طراحی و تدوین شد که با توجه به نتایج حاصل از مطالعات کمی تحقیق، تمامی مولفه ها و شاخص های آن مورد تایید قرار گرفته است.
فرانک رنجبر متعلق؛ رضا واعظی؛ محمود ضیائی؛ داود حسین پور
چکیده
دستورگذاری مسائل گردشگری در فرایند خطمشی عمومی، جزء لازم در تدوین خطمشیهای گردشگری و به تبع آن توسعهی این حوزه در کشور است. مقالهی حاضر با تأکید بر شکاف پژوهشی موجود در مطالعهی این مرحله، بررسی دستورگذاری انواع مختلف مسائل گردشگری را برای بازهی 1392 – 1398 هدف قرار داده است. دراین مطالعهی کیفی، کلیهی اسناد نمایشگر ...
بیشتر
دستورگذاری مسائل گردشگری در فرایند خطمشی عمومی، جزء لازم در تدوین خطمشیهای گردشگری و به تبع آن توسعهی این حوزه در کشور است. مقالهی حاضر با تأکید بر شکاف پژوهشی موجود در مطالعهی این مرحله، بررسی دستورگذاری انواع مختلف مسائل گردشگری را برای بازهی 1392 – 1398 هدف قرار داده است. دراین مطالعهی کیفی، کلیهی اسناد نمایشگر دستورکارخطمشی در گروههای قانونگذاری، قوهی مجریه و بودجه برای بازه فوق به عنوان جامعه هدف تعریف و با کمک مطالعهی آرشیوی کلیهی اسناد مرتبط با گردشگری احصاء شدهاند. نتیجهی تحلیل محتوای کیفی اسناد به عنوان روش اصلی تحلیل، از ضعف در دستورگذاری متوازن مسائل گردشگری حکایت دارد. دراینمیان، مسائل مرتبط با مدیریت و سازماندهی، توسعهی محصول و قوانین و مقررات گردشگری بیشترین مسائل انتقالی از حوزهی گردشگری به دستورکار خطمشی هستند. در حالیکه مسائل مرتبط با بازاریابی و مدیریت اطلاعرسانی گردشگری با کمترین سهم از مسائل انتقالی، به عنوان اولویتهای دستورگذاری شناسایی شدند.
محمود ضیایی؛ داود عباسی کارجگان؛ غلامرضا کاظمیان؛ مهدی کروبی
چکیده
هدف این پژوهش ارایهی الگوی مدیریت گردشگری شهر تهران است که برای انجام آن از روش تحقیق آمیخته در قالب طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) در دو مرحله استفاده شده است. در مرحله نخست از روش تحلیل محتوا و در مرحله دوم از معادلات ساختاری استفاده شده است. روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوا و روایی صوری و بوده و نسبت روایی محتوا و شاخص روایی ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارایهی الگوی مدیریت گردشگری شهر تهران است که برای انجام آن از روش تحقیق آمیخته در قالب طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) در دو مرحله استفاده شده است. در مرحله نخست از روش تحلیل محتوا و در مرحله دوم از معادلات ساختاری استفاده شده است. روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوا و روایی صوری و بوده و نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا به ترتیب برابر با 69/0 و 79/0 براورد شده است. پایایی به روش ضریب آلفای کرونباخ 933/0 و به روش دونیمه کردن 806/0 به دست آمده است. نمونهی آماری 400 نفر از مدیران، کارشناسان و اساتید حوزهی گردشگری هستند که تعداد 387 پرسشنامه معتبر از آنها گردآوری شد. نتایج پژوهش نشان میدهد در طراحی الگوی مدیریت گردشگری شهر تهران توجه به عوامل ساختاری، محیطی و محتوایی ضروت دارد و بر این اساس الگوی سه بعدی مدیریت گردشگری شهر تهران ارایه شده است.
محمود ضیایی؛ اسماعیل قادری؛ المیرا سلطانی
چکیده
گرمایش جهانی که بهطورعمده ناشی از مصرف زیاد سوخت های فسیلی و انتشاراتدیاکسیدکربن است، به مسئله مهم زیستمحیطی در سطح جهان تبدیل شده است . صنعتگردشگری عامل انتشار 5 درصد از کل دی اکسیدکربن و انتشار 14 درصد کل گازهایگلخانهای در سطح جهان است . گردشگران در مقام ذی نفعان در تلاش هایی که به منظورکاهش انتشارات کربن در گردشگری انجام میشود، نقش ...
بیشتر
گرمایش جهانی که بهطورعمده ناشی از مصرف زیاد سوخت های فسیلی و انتشاراتدیاکسیدکربن است، به مسئله مهم زیستمحیطی در سطح جهان تبدیل شده است . صنعتگردشگری عامل انتشار 5 درصد از کل دی اکسیدکربن و انتشار 14 درصد کل گازهایگلخانهای در سطح جهان است . گردشگران در مقام ذی نفعان در تلاش هایی که به منظورکاهش انتشارات کربن در گردشگری انجام میشود، نقش مهمی دارند و میزان مصرف انرژیدر گردشگری، به میزان زیادی با رفتار گردشگران ارتباط دارد . برای موفقیت در تغییررفتارهای ناپایدار و تقویت رفتار پایدار، باید از عوامل مؤثر بر آن آگاه بود، ازاینروی شناساییعوامل مؤثر در بروز رفتار بهقصد تغییر آن در راستای صرفه جویی در انرژی و کاهش انتشارکربن بسیار مهماند. پژوهشحاضر نیز، به بررسی عوامل تأثیرگذار بر تمایل گردشگران بهانجام رفتارهای کمکربن با استفاده از ساختار "نظریه انگیزش محافظت" پرداخته است . جامعۀآماری پژوهش، شهروندان ساکن در منطقۀ یک تهران درجایگاه گردشگران بالقوه اند؛ بااستفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای چهار محله نیاوران، زعفرانیه، تجریش وفرمانیه انتخاب و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهای با طیف لیکرت و برای تجزیه و تحلیلدادهها از روش آماری مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از آناستکه متغیرهای "ادراک گردشگران از میزان آسیبپذیری از خطر"،"ادراک آنان از میزانکارآیی پاسخهای پیشنهادشده"و "خودکارآمدی ادراک شده"به ترتیب دارای بیشترین تأث یرمعنادار بر تمایلات رفتاری گردشگران میباشند.