مدیریت گردشگری
فائزه السادات میرفخرالدینی؛ میلاد ابراهیمی؛ فرزانه جندقی اردکانی
چکیده
با توجه به جایگاه بخش اقامتگاهها در صنعت گردشگری، توجه به عملکرد مالی هتل ها حائز اهمیت می باشد. در مطالعهی حاضر، پس از بررسی پیشینه تحقیق و نظرسنجی از متخصصان و خبرگان صنعت و دانشگاه، شاخص های مالی مرتبط با هتل های استان یزد شناسایی و داده ها با استفاده از ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ اﻫﻤﻴﺖـﻋﻤﻠﻜﺮد، تحلیل و پیشنهادﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻌﻴﺖ ...
بیشتر
با توجه به جایگاه بخش اقامتگاهها در صنعت گردشگری، توجه به عملکرد مالی هتل ها حائز اهمیت می باشد. در مطالعهی حاضر، پس از بررسی پیشینه تحقیق و نظرسنجی از متخصصان و خبرگان صنعت و دانشگاه، شاخص های مالی مرتبط با هتل های استان یزد شناسایی و داده ها با استفاده از ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ اﻫﻤﻴﺖـﻋﻤﻠﻜﺮد، تحلیل و پیشنهادﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻌﻴﺖ آنها اراﺋﻪ ﺷﺪه است. نتایج نشان می دهد که از معیارهای شناسایی شده هیچکدام در ناحیه بحرانی قرار ندارند. معیارهای از جمله ریسک ورشکستگی مالی، رشد اقتصادی در سطح کلان، نرخ اشتغال، درآمد مستقیم از محل درآمد اصلی هتل، بهروری نیرو انسانی هتل در کسب سود و ذخایر نقدی مانند پول نقد؛ باید مورد توجه قرار گیرد و تلاش مدیران هتل ها در جهت حفظ وضعیت آنها باید متمرکز شود.
مدیریت گردشگری
فائزه السادات میرفخرالدینی
چکیده
همهگیری ویروس کرونا، مدیریت هتلها را با چالشهای عملکردی زیادی روبرو کرده است. در این شرایط آشکار شد که بسیاری از هتلها و مراکز اقامتی از سیستمهای مدیریت عملکرد استفاده نمیکنند و در مقابل، سیستمهای ارزیابی عملکردی دارند که معمولاً شامل ارزیابی و بررسی سالانه بوده که همسویی کمی بین عملکرد هتل و اهداف استراتژیک آن وجود ...
بیشتر
همهگیری ویروس کرونا، مدیریت هتلها را با چالشهای عملکردی زیادی روبرو کرده است. در این شرایط آشکار شد که بسیاری از هتلها و مراکز اقامتی از سیستمهای مدیریت عملکرد استفاده نمیکنند و در مقابل، سیستمهای ارزیابی عملکردی دارند که معمولاً شامل ارزیابی و بررسی سالانه بوده که همسویی کمی بین عملکرد هتل و اهداف استراتژیک آن وجود دارد و فقط بر عملکرد گذشته هتل تمرکز میکند؛ بنابراین، ضرورت وجود شناسایی معیارهای مناسب برای مدیریت عملکرد نه ارزیابی آن، در هتلها احساس میشود. بدین منظور در این مقاله معیارهایی جهت طراحی چارچوب سطحبندی مدیریت عملکرد در هتلها با روش فراترکیب، شناسایی و با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری طبق نظر خبرگان سطحبندی شدند. در مقاله حاضر 14 معیار شناسایی شده است که به بهبود مدیریت عملکرد هتلهای موردمطالعه در شرایط بحرانی شیوع کرونا کمک خواهند کرد و با اهداف مهم اداری، استراتژیک و ارتباطات، توسعه و نگهداری هتلها، منطبقاند؛ بنابراین میتوانند در چارهجویی برای حل چالشهای مدیریت عملکرد، مفید باشند. در چارچوب ارائهشده معیارهای «سیاستهای دولت و مهارتهای رهبری» تأثیرگذارترین و «وفاداری مشتریان و کاهش هزینههای هتل» جزء تأثیرپذیرترین معیارها بودهاند.