دوره 19 (1403)
دوره 18 (1402)
دوره 17 (1401)
دوره 15 (1399)
دوره 14 (1398)
دوره 13 (1397)
دوره 12 (1396)
دوره 11 (1395)
دوره 10 (1394)
دوره 9 (1393)
دوره 8 (1392)
دوره 7 (1391)
دوره 6 (1390)
دوره 5 (1389)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1382)
دستورگذاری مسائل گردشگری در فرایند خط‌مشی‌گذاری عمومی ایران

فرانک رنجبر متعلق؛ رضا واعظی؛ محمود ضیائی؛ داود حسین پور

دوره 16، شماره 55 ، مهر 1400، صفحه 11-40

https://doi.org/10.22054/tms.2021.59392.2513

چکیده
  دستورگذاری مسائل گردشگری در فرایند خط‌مشی عمومی، جزء لازم در تدوین خط‌مشی‌های گردشگری و به تبع آن توسعه‌ی این حوزه در کشور است. مقاله‌ی حاضر با تأکید بر شکاف پژوهشی موجود در مطالعه‌ی این مرحله‌، بررسی دستورگذاری انواع مختلف مسائل گردشگری را برای بازه‌ی 1392 – 1398 هدف قرار داده است. دراین‌ مطالعه‌ی کیفی، کلیه‌ی اسناد نمایشگر ...  بیشتر

واکاوی عوامل موثر در برندسازی داخلی هتل های منتخب شهر یزد با رویکرد کیفی

فاطمه بقایی نیا؛ محمد شاکر اردکانی؛ ناهید امراللهی بیوکی؛ علی بهجتی اردکانی

دوره 16، شماره 55 ، مهر 1400، صفحه 41-77

https://doi.org/10.22054/tms.2021.58241.2476

چکیده
  از آنجا که نیروی انسانی تأثیر بسزایی در شکل‌گیری تصویر مثبت از سازمان در ذهن مشتریان دارد، لذا امروزه در فرآیند برندسازی داخلی پرسنل نقش با اهمیتی در انتقال وعده های برند به مشتریان دارند. از این رو هدف پژوهش حاضر واکاوی و شناسایی عوامل موثر در برندسازی داخلی از دیدگاه دست‌اندرکاران اجرایی می‌باشد. روش پژوهش حاضر کیفی و دادهای حاصل ...  بیشتر

شبکه مضامینِ تجربه میهمانان هتل با استفاده از تکنیک متن کاوی (مورد مطالعه: هتل‌های چهار ستاره شهر تهران)

کبری بخشی زاده برج؛ امید سلیمان زاده؛ محسن فکور یوسف‌آباد

دوره 16، شماره 55 ، مهر 1400، صفحه 79-104

https://doi.org/10.22054/tms.2021.56434.2424

چکیده
  این پژوهش با هدف ترسیم شبکه مضامینِ تجربه میهمانان هتل با استفاده از تکنیک متن‌ کاوی در هتل‌های چهار ستاره شهر تهران صورت گرفته است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش‌ جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی- تحلیلی است. داده‌های پژوهش با استفاده از یک خزشگر از سایت تریپ ادوایزر جمع‌آوری شده است. جامعه‌ آماری این پژوهش ...  بیشتر

تحلیل کتاب‌سنجی و مصورسازی پژوهش‌های منتشر شده در زمینه رسانه‌های اجتماعی و گردشگری

سارا ایلچی؛ امیرسالار ونکی؛ مصباح سیوندیان

دوره 16، شماره 55 ، مهر 1400، صفحه 105-138

https://doi.org/10.22054/tms.2021.53998.2390

چکیده
  رسانه‌های اجتماعی در بسیاری از جنبه‌های گردشگری خصوصا در جستجوی اطلاعات، تصمیم‌گیری، ارتقاء گردشگری و تعامل با مشتریان نقش مهمی ایفا می‌کنند. با توجه به رشد روزافزون پژوهش‌های منتشرشده در این زمینه، هدف این پژوهش تحلیل روند انتشارات و تحلیل علم‌سنجی پژوهش‌هایی است که در زمینه رسانه‌های اجتماعی و گردشگری منشر شده اند. بدین منظور ...  بیشتر

شناسایی و اولویت‌بندی عوامل ریسک و تدوین استراتژی مدیریت آن در گردشگری ایران با استفاده از تکنیک نگاشت شناختی فازی

حامد فلاح تفتی؛ میرمحمد اسعدی؛ جمیله قاسملوی سلطان آباد

دوره 16، شماره 55 ، مهر 1400، صفحه 139-163

https://doi.org/10.22054/tms.2021.52911.2333

چکیده
  شناسایی عوامل بحران‌زا در صنعت گردشگری به‌دلایل حوادث طبیعی- زیست‌محیطی و سیاسی در بسیاری از مقاصد گردشگری ضرورتی اساسی است و قرار گرفتن کشور ایران در منطقه‌ی خاورمیانه با احتمال زیاد وجود بحران در منطقه، تدوین یک استراتژی ریسک یکپارچه را در گردشگری اجتناب‌ناپذیر کرده است. پژوهش حاضر، پژوهشی توسعه‌ای- کاربردی است که با در نظر ...  بیشتر

ارائه چارچوبی برای تبیین پیشایندهای ورود موفق کارآفرینان به حوزه بوم‌گردی

محمدرضا فلاح؛ ابوالفضل حاتمی ورزنه؛ طاهره رضایی

دوره 16، شماره 55 ، مهر 1400، صفحه 165-200

https://doi.org/10.22054/tms.2021.57085.2443

چکیده
  امروزه بوم‌گردی به‌عنوان زیرمجموعه‌‌ گردشگری، علاوه بر کمک به توسعه پایدار، مزیت‌هایی همچون انتقال و آشنایی با آداب‌ورسوم بومی و منطقه‌ای نیز به دنبال دارد. ازاین‌رو، هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی برای تبیین پیشایندهای ورود موفق کارآفرینان به حوزه بوم‌گردی است. رویکرد این تحقیق کیفی، ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش توصیفی- ...  بیشتر

بررسی توجه مصرف‌کننده به قیمت در تبلیغات آژانس مسافرتی با استفاده از الگوهای ردیابی چشم

محسن نظری؛ روزا هندیجانی؛ زینب محمدی؛ سعیده اسماعیلی

دوره 16، شماره 55 ، مهر 1400، صفحه 201-232

https://doi.org/10.22054/tms.2021.60251.2532

چکیده
  این پژوهش به منظور ارائه بینشی جدید در مورد چگونگی درک و توجه مصرف‌کنندگان به قیمت‌ها و مسائل قیمت‌گذاری گردشگران انجام گرفته است. از الگوهای ردیابی چشم برای توضیح چگونگی فرآیندهای مغزی افراد هنگام مواجه با محرک‌های بصری در تبلیغات بسته‌های گردشگری آژانس‌های مسافرتی استفاده خواهد شد. پژوهش با هدف بررسی تأثیر قالب‌ بندی‌های ...  بیشتر

راهکارهای توسعه ظرفیت‌های گردشگری پایدار روستایی در شهرستان خرم‌آباد

رضا موحدی؛ فاطمه سپهوند؛ مهدی رحیمیان

دوره 16، شماره 55 ، مهر 1400، صفحه 233-256

https://doi.org/10.22054/tms.2021.28262.1809

چکیده
  این پژوهش با بهره‌گیری از پارادایم کیفی و نظریه مفهوم سازی بنیادی با استفاده از الگوی گیلزر و اشترواس(1967) به مطالعه راهکارهای توسعه ظرفیت‌های گردشگری پایدار روستایی در روستاهای شهرستان خرم‌آباد پرداخته است.جامعه موردمطالعه، از بین کارشناسان سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی، اساتید و دانشجویانی که درزمینهٔ گردشگری فعالیت ...  بیشتر

الگوی توسعه گردشگری ورزشی پایدار با رویکرد ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی

رضا موسوی؛ مریم امیدی نجف آبادی؛ مهدی میردامادی؛ سیدجمال فرج الله حسینی

دوره 16، شماره 55 ، مهر 1400، صفحه 257-291

https://doi.org/10.22054/tms.2021.60102.2533

چکیده
  با توجه به اهمیت پایداری در فعالیت‌های گردشگری، پژوهش حاضر با هدف دستیابی به الگوی توسعه گردشگری ورزشی پایدار با رویکرد ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی در استان مازندران انجام پذیرفته است. این مطالعه از نوع پژوهش‌های کیفی بوده که با استفاده از نظریه داده‌بنیاد و مصاحبه با خبرگان انجام شده است. تحلیل داده‌ها در طی سه مرحله ...  بیشتر

شناسایی عوامل موثر بر ادراک گردشگران روستایی از ریسک مخاطرات محیطی و تاثیر آن بر رفتار سفر گردشگر (مطالعه موردی: روستاهای بخش طرقبه، شهرستان بینالود)

عطیه گروسی؛ طاهره صادقلو

دوره 16، شماره 55 ، مهر 1400، صفحه 293-318

https://doi.org/10.22054/tms.2021.58317.2481

چکیده
  ادراک خطر را می توان اولین و موثرترین گام برای هدایت مطلوب وموفقیت فرایند مدیریت ریسک به شمار آورد. امروزه گردشگری به عنوان یکی از کارکردهای جدید فضاهای روستایی، با مخاطرات و تهدیدات بسیاری برای گردشگران همراه است که ادارک این مخاطرات میتواند نقش قابل توجهی در تصمیم سفر، آمادگی و واکنش آنها در مواجهه با این مخاطرات ایفا کند. بر این ...  بیشتر

تحلیل نقش توسعه گردشگری خلاق شهری در افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان

مهدی مسیبیان ریزی؛ سمانه مسیبی

دوره 16، شماره 55 ، مهر 1400، صفحه 319-355

https://doi.org/10.22054/tms.2021.52524.2321

چکیده
  مهمترین هدف تحقیق حاضر بررسی نقش گردشگری خلاق در افزایش میزان مشارکت اجتماعی شهروندان در محله دردشت شهر اصفهان بوده است.جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌ کمی و آزمون‌های آماری در نرم‌افزار SPSSو معادلات ساختاری در نرم افزار PLS استفاده شد.نتایج حاصله از نظر تأثیرگذاری گردشگری خلاق در افزایش میزان مشارکت اجتماعی اهالی محله دردشت نشان ...  بیشتر

بازاریابی گردشگری: تکنیک، پارادایم یا رویکرد( با نگاهی انطباقی بر سایر مفاهیم بازاریابی)

مریم ساریخانی خرمی؛ میثم شفیعی؛ بهمن حاجی پور؛ مرتضی سلطانی

دوره 16، شماره 55 ، مهر 1400، صفحه 357-388

https://doi.org/10.22054/tms.2021.59232.2511

چکیده
  هدف این مقاله بررسی و تبیین جایگاه بازاریابی گردشگری در مقایسه با سایر مفاهیم بازاریابی براساس مفاهیم"رویکرد"، "تکنیک" و "پارادایم" است. بدین منظور با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و روش فراترکیب ، مفاهیم بازاریابی استخراج شد. به‌منظور پالایش این مفاهیم و اطمینان از اعتبار اطلاعات به‌دست‌آمده، پرسشنامه ای برای اساتید حوزه بازاریابی ...  بیشتر