مهدیه رضاقلی زاده
چکیده
با توجه به اینکه همزمان با تکامل مباحث مرتبط به رابطه بین گردشگری و رشد اقتصادی،توجهات از رشد اقتصادی به دیگر جنبههای رفاه اقتصادی معطوف شده است، در تحقیق حاضرتلاش گردیده تا با استفاده از نظریات اقتصادی و طراحی یک مدل اقتصادسنجی، فرآیند علت ومعلولی که ارتباطدهنده گردشگری، رشد اقتصادی و فقر و نابرابری در ایران میباشد، موردبررسی و ...
بیشتر
با توجه به اینکه همزمان با تکامل مباحث مرتبط به رابطه بین گردشگری و رشد اقتصادی،توجهات از رشد اقتصادی به دیگر جنبههای رفاه اقتصادی معطوف شده است، در تحقیق حاضرتلاش گردیده تا با استفاده از نظریات اقتصادی و طراحی یک مدل اقتصادسنجی، فرآیند علت ومعلولی که ارتباطدهنده گردشگری، رشد اقتصادی و فقر و نابرابری در ایران میباشد، موردبررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. به عبارت دیگر این مطالعه با وارد نمودن گردشگری به مثلثفقر، رشد و نابرابری به دنبال پاسخ به این سؤال میباشد که "توسعه گردشگری چه تأثیری بر رشداقتصادی و نابرابری داشته و نیز از این طریق چگونه فقر را تحت تأثیر قرار میدهد؟" بدین منظور1 و با استفاده از آزمون تئوریهای موجود در (GMM) با بهکارگیری روش گشتاورهای تعمیمیافتهاین زمینه، رابطه موجود بین متغیرهای فوق در ایران طی دوره زمانی 1350 تا 1391 مورد آزمونکمی قرار گرفته است. نتایج تجربی به دست آمده حاکی از این است که گردشگریسرانه میشود. GDP چشماندازهای رشد اقتصادی در ایران را بهبود میبخشد و موجب افزایشمعکوس کوزنتس در ایران تأیید گردید و بر اساس نتایج به دست آمده میتوان U همچنین رابطهگفت که توسعه گردشگری در ایران باعث کاهش نابرابری میشود. از سوی دیگر بررسی تأثیراتمستقیم و غیرمستقیم گردشگری بر فقر نشان میدهد که توسعه گردشگری در ایران میتواند باعثکاهش فقر شود.
احسان سلیمی سودرجانی؛ داوود محمودی نیا؛ علی زارعی نمین؛ فرشید پور شهابی
چکیده
رشد اقتصادی، صنعت گردشگری، کشورهای اسلامی عضو D8، داده های تلفیقیدر این مطالعه با توجه به اهمیت صنعت جهانگردی و درآمدهایی که می توان از طریق این صنعت وارد کشورهای توسعه یافته نمود به بررسی اثرات مخارج جهانگردی بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی عضو D8 پرداخته خواهد شد. برای این منظور از روش داده های تلفیقی جهت بررسی رابطه بین متغیرهای ...
بیشتر
رشد اقتصادی، صنعت گردشگری، کشورهای اسلامی عضو D8، داده های تلفیقیدر این مطالعه با توجه به اهمیت صنعت جهانگردی و درآمدهایی که می توان از طریق این صنعت وارد کشورهای توسعه یافته نمود به بررسی اثرات مخارج جهانگردی بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی عضو D8 پرداخته خواهد شد. برای این منظور از روش داده های تلفیقی جهت بررسی رابطه بین متغیرهای مورد نظر در طی دوره زمانی 1995-2006 استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان دهنده آن است که درآمدهای ناشی از جهانگردی تاثیر مثبت و معناداری بر رشد اقتصادی این مجموعه از کشورها داشته است. همچنین تاثیر متغیرهای دیگر، مانند نیروی کار، نسبت تجارت به تولید ناخالص داخلی، سرمایه انسانی و تشکیل سرمایه ناخالص بر رشد اقتصادی این مجموعه از کشورها مثبت و معنادار بوده است. از اینرو پیشنهاد شود تا با افزایش سرمایه گذاری در صنعت جهانگردی و فراهم کردن امکانات رفاهی مورد نیاز این صنعت و نیز توجه به جاذبه های گردشگری در این مجموعه از کشورها، امکان بهره برداری هر چه بیشتر از پتانسیل های این صنعت به منظور افزایش رشد اقتصادی کشورها فراهم شود.