بهمن خداپناه؛ فریبا مصری عیسی لو؛ ولی نعمتی؛ مجتبی بابایی هزه جان
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی چارچوب توسعه گردشگری چرخشی در استان اردبیل با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا است.برای دستیابی به این هدف با 19 نفر از خبرگان حوزه گردشگری مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته انجام گرفت. سپس با تحلیل مصاحبهها و کدگذاری دادهها، تعداد 229 کدباز و در سطح بالاتر به تعداد 26 کدمحوری احصا شد. افزون بر این به تعداد 10 ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی چارچوب توسعه گردشگری چرخشی در استان اردبیل با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا است.برای دستیابی به این هدف با 19 نفر از خبرگان حوزه گردشگری مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته انجام گرفت. سپس با تحلیل مصاحبهها و کدگذاری دادهها، تعداد 229 کدباز و در سطح بالاتر به تعداد 26 کدمحوری احصا شد. افزون بر این به تعداد 10 کد انتخابی استخراج شد که عبارتنداز: مدیریت پایدار منابع محلی، تقویت فرهنگ و میراث محلی، بازمصرفی و همزیستی اکولوژیکی، مدیریت پسماند و شرایط بحرانی، توانمندسازی و مشارکت محلی، تقویت اقتصاد محلی و کارآفرینی، ارتقا همبستگی و آگاهی عمومی محلی، نوآوری و مدیریت خلاق، خودمختاری و اصلاح فرآیندهای مدیریتی، تنوع بخشی و مشوق محوری محلی. این پژوهش به عنوان یکی از نخستین مطالعات در حوزه گردشگری چرخشی، چارچوبی مفهومی برای توسعه این نوع گردشگری در استان اردبیل ارائه میدهد و در نهایت پیشنهاداتی برای تحقق آن ارائه کرده است.
برنامه ریزی گردشگری
علی زارع زردینی؛ اله نظر علی صوفی؛ زینب ایزدیان؛ محمد جاودانی
چکیده
با توجه به اهمیت آمورش گردشگری هدف این پژوهش، مقایسه محتوای گردشگری در کتابهای مطالعات اجتماعی ابتدایی ایران و مصر است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. جامعه و نمونه آماری پژوهش محتوای کلیه کتابهای درسی اجتماعی مقاطع ابتدایی دو کشور ایران و مصر بود.. نتایج نشان داد که در کتابهای درسی ایران بر خلاف مصر فصل و درسی ...
بیشتر
با توجه به اهمیت آمورش گردشگری هدف این پژوهش، مقایسه محتوای گردشگری در کتابهای مطالعات اجتماعی ابتدایی ایران و مصر است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. جامعه و نمونه آماری پژوهش محتوای کلیه کتابهای درسی اجتماعی مقاطع ابتدایی دو کشور ایران و مصر بود.. نتایج نشان داد که در کتابهای درسی ایران بر خلاف مصر فصل و درسی به گردشگری اختصاص داده نشده و محتوای زیادی در مورد گردشگری در کتابهای درسی علوم اجتماعی مصر آورده شده است که در کتابهای درسی علوم اجتماعی ایران ارائه نشده است. همچنین تحلیلها نشان داد که محتوای کتابهای ایران غالبا بر مقوله گردش و سفر رفتن تأکید میکند؛ اما هدف محتوای کتابهای مصر، جذب و کسب درآمد از طریق گردشگران خارجی است. نتایج این پژوهش میتواند به برنامهریزاندرسی کمک نماید تا از طریق اصلاح کتابهای درسی زمینه رشد و توسعه گردشگری فراهم شود.
محمد رضا تقی زاده یزدی؛ مهدی شامی زنجانی؛ محمد حقیقی؛ فرزانه ابوهاشم آبادی
چکیده
ه هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفهها و تعیین محتوا برای وبسایتهای تسهیلگر گردشگریپزشکی جهت جذب گردشگران پزشکی بالقوه است. برای نیل به این هدف، استراتژی دو مرحلهای"شناسایی وبسایتهای برتر تسهیلگر گردشگری پزشکی حاصل از جستجوی هفت کلیدواژهتخصصی در گوگل" و سپس "تعیین محتوای پیشنهادی برای یک وبسایت تسهیلگر گردشگریپزشکی با استفاده از خدمات ...
بیشتر
ه هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفهها و تعیین محتوا برای وبسایتهای تسهیلگر گردشگریپزشکی جهت جذب گردشگران پزشکی بالقوه است. برای نیل به این هدف، استراتژی دو مرحلهای"شناسایی وبسایتهای برتر تسهیلگر گردشگری پزشکی حاصل از جستجوی هفت کلیدواژهتخصصی در گوگل" و سپس "تعیین محتوای پیشنهادی برای یک وبسایت تسهیلگر گردشگریپزشکی با استفاده از خدمات و اطلاعات استخراجشده" بکار گرفته شد. در ابتدا تمام وبسایتهایمنتخب با استفاده از رویکرد کیفی تحلیل محتوا مورد بررسی قرارگرفته و انواع خدمات و اطلاعاتی کهدر اختیار گردشگران پزشکی قرار میگیرند، شناسایی و استخراج شدند. سپس با توجه به ارزیابی بهعمل آمده، در سه سطح دستهبندی شدند و بدین ترتیب محتوای پیشنهادی برای معرفی و دستهبندی اینخدمات و اطلاعات ارائه گردید. در ادامه با استفاده از رویکرد کمیِ تحلیل محتوا و محاسبهی فراوانی وتکرار هر یک از خدمات و اطلاعات، رتبهبندی برایشان صورت گرفت. نتایج نشان داد که دروبسایتهای تسهیلگر گردشگری پزشکی، محتوای معرفی گزینههای پزشکی از اهمیت بیشتریبرخوردار است و در ردههای بعدی محتواهای معرفی تسهیلات وبسایت، معرفی گردشگری پزشکی،معرفی وبسایت و نظرات بیماران و مخاطبان قرار دارند.