ساجد سلیمانیان؛ زهره فنی
چکیده
یکی از اجزای طرحهای بازآفرینی گسترش گردشگری فرهنگی و بازاریابی مکان است که موجودیت بافتهای تاریخی را بهعنوان بستر واجد ارزشهای تاریخی-فرهنگی موردتوجه قرار میدهد. درکنار چنین رهیافتی، حفظ، احیا و بهروزرسانی ارزشهای فضایی-کالبدی، بصری و زیبایی شناسانه بافتهای شهری کهن برای مطلوبیت بخشیدن به آنهاست که در این مقاله به ...
بیشتر
یکی از اجزای طرحهای بازآفرینی گسترش گردشگری فرهنگی و بازاریابی مکان است که موجودیت بافتهای تاریخی را بهعنوان بستر واجد ارزشهای تاریخی-فرهنگی موردتوجه قرار میدهد. درکنار چنین رهیافتی، حفظ، احیا و بهروزرسانی ارزشهای فضایی-کالبدی، بصری و زیبایی شناسانه بافتهای شهری کهن برای مطلوبیت بخشیدن به آنهاست که در این مقاله به آن پرداخته شده است. شهر بابلسر بهعنوان یکی از شهرهای ایران با قابلیت گردشگری در شمال کشور در حوزه عوامل مؤثر توسعه گردشگری در بافتهای تاریخی را موردمطالعه قرار گرفته است. لذا هدف پژوهش، کاربردی و روش گردآوری دادهها کمّی با بهرهگیری از پرسشنامه بوده و تجزیهوتحلیل دادهها نیز از طریق آزمون رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر انجام شده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که بازآفرینی فرهنگ مبنای بافت تاریخی شهر، عاملی در توسعه گردشگری پایدار شهر بابلسر است و از طریق تقویت عوامل مؤثر بر آن (فرهنگ بومی و صنایع خلاق محلی، هنر، صنایعدستی سنتی و حفظ ساختمانهای تاریخی) تحققپذیر است. همچنین بازآفرینی بافت فرهنگی-تاریخی شهر با رویکرد توسعه گردشگری شهری در ایران بهطور عام و در شهر بابلسر بهویژه ارتباط تنگاتنگی دارد. همزمان باوجود فرصتهای منحصربهفردی این بافتها چه از منظر جاذبههای کالبدی و معماری و چه از منظر آیینها و سنن تاریخی، مشکلات بازآفرینی بافت، کمبودهای شدید زیرساختهای گردشگری و دیدگاههای محدود و گذرای مدیریت شهری میتوانند از بزرگترین موانع فعالسازی ظرفیتهای آنها در این زمینه باشند.
صادق صالحی؛ امیر مرادی اصل؛ سیده فاطمه عبدلی
چکیده
درک نیازهای مشتری، بنیادیترین الزامات برای بقای سازمانها در جهان امروز است. با شناخت نیازهای مشتری و تلاش در جهت رفع نیازهای آنها، گام اساسی در جهت رضایت مشتری برداشته میشود و به همین دلیل، سازمانهای مشتری مدار، شناخت نیازها، تأمین نیازها و از همه مهمتر عوامل مؤثر بر تأمین رضایت مشتریان را در صدر مطالعات و بررسیهای خود ...
بیشتر
درک نیازهای مشتری، بنیادیترین الزامات برای بقای سازمانها در جهان امروز است. با شناخت نیازهای مشتری و تلاش در جهت رفع نیازهای آنها، گام اساسی در جهت رضایت مشتری برداشته میشود و به همین دلیل، سازمانهای مشتری مدار، شناخت نیازها، تأمین نیازها و از همه مهمتر عوامل مؤثر بر تأمین رضایت مشتریان را در صدر مطالعات و بررسیهای خود قرار میدهند. با توجه به نقش بسیار مهم نیروهای انسانی یک سازمان در جلب رضایت مشتری، تحقیق حاضر، در صدد بررسی ویژگیهای اجتماعی- شخصیتی کارکنان بر رضایت مشتریان رستوران میزبان واقع در شهر بابلسر میباشد. پژوهش حاضر به روش پیمایش انجام شده و. جامعه آماری این تحقیق را مشتریان رستوران میزبان تشکیل میدهند. نتایج تحقیق نشان داد که رضایت مشتریان با پنج متغیر برونگرایی، سازگاری، وجدان کاری، پذیرندگی و ثبات عاطفی رابطه معنیداری دارد. تحلیل رگرسیونی نشان داد که متغیر پذیرندگی به نسبت دیگر متغیرها، پیشبینی کننده قویتری است.