مریم محمودی؛ محمد چیذری؛ خلیل کلانتری؛ عبدالرضا رکن الدین افتخاری
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی برخی از عوامل تاثیرگذار بر توسعه خدمات مختلف گردشگری کشاورزی توسط باغداران مرکبات استان های حاشیه دریای خزر می باشد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بود. جامعه آماری این مطالعه باغداران مرکبات تک کارکردی و چندکارکردی در سه استان مازندران، گیلان و گلستان بود که به ترتیب با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی برخی از عوامل تاثیرگذار بر توسعه خدمات مختلف گردشگری کشاورزی توسط باغداران مرکبات استان های حاشیه دریای خزر می باشد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بود. جامعه آماری این مطالعه باغداران مرکبات تک کارکردی و چندکارکردی در سه استان مازندران، گیلان و گلستان بود که به ترتیب با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب و روش نمونهگیری در دسترس اقدام به نمونهگیری شد. تحلیل دادههای جمعآوری شده در قالب آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک به منظور تعیین متغیرهای پیشبینی-کننده تصمیم به ورود باغداران به ارائه خدمات گردشگری کشاورزی نشان داد که متغیرهای؛ شرکت در دورههای کارآفرینی، میزان دانش و مهارت در توسعه گردشگری کشاورزی، مهارت و روحیه کارآفرینی باغداران، و نگرش آنها نسبت به متنوعسازی فعالیت کشاورزی قادر به پیشبینی 7/66 درصد از تغییرات متغیر وابسته (پذیرش گردشگری کشاورزی) بودهاند.
مرتضی بذرافشان؛ سحر سامانی
چکیده
امروزه، کشاورزان به درآمد مکمل و نیز ایجاد اشتغال برای کمک به کاهش فقر در آن ها نیاز دارند. گردشگری کشاورزی، بهعنوان فرصتی برای رشد و توسعه شناسایی شده است. در این مقاله، با توجه به پژوهشهای انجام شده و نظرخواهی از خبرگان (مسئولان، متخصصان و کارشناسان کشاورزی و گردشگری)، عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری کشاورزی بررسی و تعیین شدند. در ...
بیشتر
امروزه، کشاورزان به درآمد مکمل و نیز ایجاد اشتغال برای کمک به کاهش فقر در آن ها نیاز دارند. گردشگری کشاورزی، بهعنوان فرصتی برای رشد و توسعه شناسایی شده است. در این مقاله، با توجه به پژوهشهای انجام شده و نظرخواهی از خبرگان (مسئولان، متخصصان و کارشناسان کشاورزی و گردشگری)، عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری کشاورزی بررسی و تعیین شدند. در جمعبندی ابتدایی، 134 شاخص استخراج و در طی سه مرحله نظرخواهی از خبرگان، این تعداد به 34 شاخص تقلیل و تعدیل یافت. تعداد 260 نفر از خبرگان، به سؤالهای این پرسشنامه پاسخ دادند. با توجه به تحلیلهای آماری صورت گرفته به کمک نرمافزارهای SPSSو LISREL، پرسشهای پژوهش بررسی شدند و مدل نهایی این پژوهش متشکل از: زیرساختهای فکری، زیرساختهای فیزیکی-کالبدی، عوامل نهادی، عوامل ترویج و توسعه و عوامل رقابتپذیری تشکیل شد.
محمد رضا رضوانی؛ محمد نجارزاده؛ ذبیح الله ترابی
چکیده
گردشگری کشاورزی در سالهای اخیر به طور روز افزونی مورد توجه قرار گرفته است و کشورهای مختلف به منظور ترویج و ارتقای آن تلاش زیادی انجام داده اند. صاحبنظران بر این باورند که گردشگری کشاورزی میتواند بهعنوان راهبردی جدید نقش مهم و سازندهای در توسعه پایدار کشاورزی و روستایی ایفا نماید. بر این اساس، پژوهش حاضر با یک مطالعه کیفی با ...
بیشتر
گردشگری کشاورزی در سالهای اخیر به طور روز افزونی مورد توجه قرار گرفته است و کشورهای مختلف به منظور ترویج و ارتقای آن تلاش زیادی انجام داده اند. صاحبنظران بر این باورند که گردشگری کشاورزی میتواند بهعنوان راهبردی جدید نقش مهم و سازندهای در توسعه پایدار کشاورزی و روستایی ایفا نماید. بر این اساس، پژوهش حاضر با یک مطالعه کیفی با روش نمونهگیری هدفمند چالشها و مسائل پیش روی توسعه گردشگری کشاورزی را در مناطق روستایی شاهرود مورد واکاوی قرار داده است. گردآوری اطلاعات نیز از طریق برگزاری جلسه گروه اسمی اصلاحشده و مصاحبه، با سه گروه ذینفع کلیدی (کشاورزان، گردشگران و مدیران) در تابستان 1394 بهدستآمده است. سؤال محوری مطرحشده در جلسه عبارت بود از: چالشها و مسائل توسعه گردشگری کشاورزی در مناطق روستایی شاهرود کدماند؟ نتایج پژوهش نشان میدهد ذینفعان چالشها و مسائل فراروی توسعه گردشگری کشاورزی در شهرستان را در شش گروه فاصله از مراکز عمده جمعیتی، سیاستهای جامع ملی و منطقهای، آگاهی و آموزشی، بازاریابی محصولات، آداب و رسوم و قوانین موجود طبقهبندی نمودند.