مدیریت گردشگری
علی تیزرو
چکیده
در محیط پویای کنونی زنجیرههای تأمین گردشگری باید چابک باشند، یعنی باید در موقعیتی باشند که بتوانند بهسرعت به نیازهای مشتری پاسخ دهند. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی عوامل زیربنایی چابکسازی زنجیره تأمین در صنعت گردشگری شهر اصفهان انجام شد. بدین منظور ابتدا با بررسی ادبیات موضوع و انتخاب 43 مقاله مرتبط، 6 عامل فناوری اطلاعات، ...
بیشتر
در محیط پویای کنونی زنجیرههای تأمین گردشگری باید چابک باشند، یعنی باید در موقعیتی باشند که بتوانند بهسرعت به نیازهای مشتری پاسخ دهند. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی عوامل زیربنایی چابکسازی زنجیره تأمین در صنعت گردشگری شهر اصفهان انجام شد. بدین منظور ابتدا با بررسی ادبیات موضوع و انتخاب 43 مقاله مرتبط، 6 عامل فناوری اطلاعات، منابع انسانی، عوامل اجتماعی، انعطافپذیری، حساسیت و پاسخگویی به بازار و شایستگی بهعنوان عوامل چابکسازی زنجیره تأمین گردشگری انتخاب شد. آنگاه با استفاده از تکنیک دیمتل اولویتبندی و نمودار علی عوامل به دست آمد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان صنعت گردشگری در شهر اصفهان می باشند که به روش نمونهگیری غیراحتمالی و به شیوه گلولهبرفی انتخاب شدند. در مجموع 34 پرسشنامه تکنیک دیمتل جمعآوری شد که بر اساس نتایج آن عوامل شایستگی، اجتماعی، منابع انسانی، فن آوری اطلاعات، انعطافپذیری و حساسیت و پاسخگویی به بازار اولویتهای اول تا ششم را به دست آوردند.
مدیریت گردشگری
امیرحسین جهاندیده؛ عزت الله اصغری زاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به مدل پایداری زنجیره تأمین صنعت گردشگری ایران با تأکید بر شرایط همهگیری ویروس کرونا انجام پذیرفته است. این پژوهش مبتنی بر روش کیفی و استراتژی نظریه دادهبنیاد بوده است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 19 نفر از خبرگان صنعت گردشگری جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها در طی سه مرحله ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به مدل پایداری زنجیره تأمین صنعت گردشگری ایران با تأکید بر شرایط همهگیری ویروس کرونا انجام پذیرفته است. این پژوهش مبتنی بر روش کیفی و استراتژی نظریه دادهبنیاد بوده است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 19 نفر از خبرگان صنعت گردشگری جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد و به ظهور 438 کد باز، 127 مفهوم، 19 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی در 3 طبقه منجر گردید. نتایج نشان داد که محرکهای پایدارسازی زنجیره تأمین گردشگری و توانمندسازهای پایدارسازی زنجیره تأمین گردشگری بهعنوان شرایط علی موجب ضرورت یافتن پایدارسازی زنجیره تأمین گردشگری با تأکید بر بحران همهگیری گردیده است. در صورت انتخاب و بهکارگیری صحیح کنش ـ برهمکنشها که همان شیوههای پایدارسازی زنجیره تأمین گردشگری هستند، میتوان پایداری عملکرد زنجیره تأمین گردشگری را بهعنوان پیامد انتظار داشت