سیّد محمّد میرتقیان رودسری؛ احمد پوراحمد؛ کرامت اله زیاری
چکیده
به منظور مدیریت بهتر رقابت در بازار گردشگری میراث فرهنگی، مهم است که رفتار گردشگر درک شود. یکی از نمودهای رفتار گردشگر، تمایلات رفتاری و وفاداری است. هدف از انجام تحقیق حاضر تبیین مدل وفاداری گردشگر میراث فرهنگی (ملموس و ناملموس) در مقصد رامسر است. جامعه آماری تحقیق گردشگران، بازدیدکنندگان و شرکتکنندگان در جاذبههای میراث فرهنگی ...
بیشتر
به منظور مدیریت بهتر رقابت در بازار گردشگری میراث فرهنگی، مهم است که رفتار گردشگر درک شود. یکی از نمودهای رفتار گردشگر، تمایلات رفتاری و وفاداری است. هدف از انجام تحقیق حاضر تبیین مدل وفاداری گردشگر میراث فرهنگی (ملموس و ناملموس) در مقصد رامسر است. جامعه آماری تحقیق گردشگران، بازدیدکنندگان و شرکتکنندگان در جاذبههای میراث فرهنگی رامسر هستند. بر اساس دستورالعملها، تعداد نمونه 780 نفر برآورد گردید. تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر از طریق نرمافزار Lisrel8.54 و SPSS25 انجام شد. یافتهها حاکی از آن است که متغیر ارزش، مشارکت و کیفیت ادراکی بر رضایت، اعتماد و وفاداری گردشگران میراث فرهنگی مقصد رامسر تاثیر مثبت و مستقیم دارند. همچنین متغیر رضایت بر اعتماد و وفاداری و متغیر اعتماد بر وفاداری این گردشگران موثر بوده است. مبتنی بر یافتهها و فرضیههای تایید شده، مدل نهایی و راهکارها در قالب نتیجهگیری و پیشنهادها ارائه گردید.
احمد پوراحمد؛ رحمت اله فرهودی؛ سعید زنگنه شهرکی؛ طهورا شفاعت قراملکی
چکیده
بافتهای تاریخی گنجینه گرانبهای شهرهایی هستند که نمود تمدن چندین هزارساله میباشند. گاهی این گنجینهها آنگونه که باید موردتوجه قرار نمیگیرند و از بین میروند برای اینکه بافتها بهعنوان میراث باقی بمانند باید بتوان آنها را غنا بخشید و به جهانیان معرفی نمود. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی قابلیتهای گردشگری بافتهای تاریخی ...
بیشتر
بافتهای تاریخی گنجینه گرانبهای شهرهایی هستند که نمود تمدن چندین هزارساله میباشند. گاهی این گنجینهها آنگونه که باید موردتوجه قرار نمیگیرند و از بین میروند برای اینکه بافتها بهعنوان میراث باقی بمانند باید بتوان آنها را غنا بخشید و به جهانیان معرفی نمود. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی قابلیتهای گردشگری بافتهای تاریخی در جهت بازآفرینی شهری است که در پی پاسخ به این سؤال هستیم که «قابلیتهای گردشگری بافت تاریخی شهر تبریز در جهت بازآفرینی در چه وضعیتی قرار دارد؟» برای پاسخ به این سؤال پس از شناسایی معیارها و شاخصهای بازآفرینی شهری با رویکرد گردشگری در سه بعد اجتماعی- فرهنگی، کالبدی و زیستمحیطی پرسشنامهای برای ارزیابی قابلیتهای گردشگری بافت تاریخی ازنظر گردشگران تنظیم گردید. نتایج از طریق نرمافزار "اس پی اس اس" و با کاربرد آزمون خیدو مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که گردشگری بافت تاریخی تبریز در جهت بازآفرینی از بعد اجتماعی- فرهنگی در حد مطلوب، در بعد زیستمحیطی و کالبدی در حد نسبتاً مطلوب است.