نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیئت علمی دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری دانشگاه تهران

چکیده

گردشگری پدیده ایست کهن که از دیر زمان در جوامع انسانی وجود داشته و به طور پیوسته در طول تاریخ، متأثر از شرایط اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی و فنی در حال تغییر و تحول بوده است. از دهه های اخیر خصوصاً ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، تقاضا و بازار گردشگری، متأثر از گسترش شتابان شهرنشینی، ارتباطات و تکنولوژی، تغییرات بسیاری کرده است. اساس گردشگری نوین، مبتنی بر فعالیت های تفریحی - ورزشی است که اغلب از آن تحت عنوان گردشگری تفریحی یاد می شود. اشکال نوین گردشگری، تحت تأثیر الگوی جدید مصرف گردشگری، به گردشگری علایق خاص" (SIT) معروف شده قرار دارد. در این قبیل گردشگری ها، گردشگران اغلب به دنبال محرکهای مهیج و کسب تجربه هایی پر از پیچیدگی و هیجان هستند. گردشگری ماجراجویانه، که امروزه رشد و توسعه بسیاری در جهان یافته را می توان یکی از مصادیق آن قلمداد کرد. این نوع از گردشگری، در کنار علاقه مندان خاص و بازار مناسب دارای پتانسیل های مناسبی برای ایجاد اشتغال و درآمد است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Adventure Tourism

نویسندگان [English]

  • mojtaba ghadirimasum 1
  • leila vosughi 2

چکیده [English]

Tourism is an old phenomenon that has been continuously changed during history and has been affected by economic, socio-cultural and technical conditions. In recent decade specially in 1980s and 1990s , widespread expansion of urbanization, communications and technology has changed tourism demand and market. The modern tourism is based on recreation-sportive activities and is called recreational tourism. New paradigm of tourism consumption, introduced Special Interest Tourism (SIT). These tourists seek personal experience full of varying intimacies, complexities and excitement. Adventure tourism, which is a rapidly expanding sector of the tourism industry internationally, is its clear sense. This type of tourism not only enjoys a special interest and a suitable market but are has appropriate potential for business and income.

کلیدواژه‌ها [English]

  • adventure tourism
  • SIT
  • Risk
  • risk management