راهکارهای توسعه گردشگری در جمهوری اسلامی ایران ( برگرفته از راهکارهای توسعه گردشگری در کشور های مالزی، ترکیه و تونس)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی

2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

ضرورت همگانی با تغییرات پرشتاب و فزاینده جهان شمول، کشور را بر آن وا میدارد که در شرایط فراگیر و رقابتی کنونی دست به اقدامات منطقی و متناسب، از جمله تدوین استراتژی صنعت، بخصوص صنعت گردشگری بزند تا در عرصه تحولات جهانی از حالت انفعالی بیرون آمده و با رشد مطلوب و توسعه فراگیر ، شالوده جامعه ای توانگر را پایه ریزی کند. پژوهش حاضر مبتنی بر شناسایی راهکارهای توسعه گردشگری در کشورهای مالزی، ترکیه و تونس به کمک مطالعه تطبیقی و سپس نظر سنجی خبرگان فن به روش پیمایشی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Experience of Malaysia, Turkey and Tunisia in Tourism Development

نویسندگان [English]

  • zohreh dehdashti 1
  • amirhosein anchei 2
چکیده [English]

This paper discusses the evolution of tourism policies in Tunisia, Turkey and Malaysia. The growth of tourism during the past twenty years is the main reason for selecting these countries. It discusses some of the reasons for this change in tourism development. Finally, it suggests key areas of future focus for sustainable development. Tourism's importance in the national economy has steadily grown during the last decade. Concurrently there has been an increase in competition, a need to satisfy environmental obligations and the need to respond to the market's need for alternative tourism products. One of the emerging tourism alternatives is the result of the changes in the values and the habits of people. The countries throughout the hemisphere have implemented many different tourism strategies and policies for the promotion of natural attractions, the protection of the environment, and of the quality of life. Much is to be learned by the analysis of all these different approaches. It is for this reason