نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی

2 دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

توسعه مطلوب صنعت گردشگری مذهبی نیازمند آگاهی و شناخت کافی از مسائل و عوامل مؤثر بر آن است. در همین راستا، پژوهش حاضر ﺑﺎ ﻫﺪف اراﺋﻪ ﻣﺪﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﺎ در ﻧﻈﺮﮔﺮﻓﺘﻦ ﻋﻮاﻣﻞ مؤثر، توسعه گردشگری مذهبی در استان یزد را ﺷﺒﯿﻪﺳﺎزی ﮐﻨﺪ، انجام گرفت. روش پژوهش حاضر، روش آمیخته (کیفی و کمی) که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی - تحلیلی است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ 12 ﻧﻔﺮ از ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻧﻈﺮی و ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺗﺠﺮﺑﯽ و ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺑﻪ روش ﻏﯿﺮاﺣﺘﻤﺎﻟﯽ و ﺑﻪ­ﺻﻮرت ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺑﻮده و اﺑﺰار ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ می‌باشد. در ﺑﺨﺶ ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ مضمون ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﻘﻮﻟﻪﻫﺎی اﺻﻠﯽ و ﻓﺮﻋﯽ توسعه گردشگری مذهبی استان یزد ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه است. ﺳﭙﺲ در ﺑﺨﺶ کمی، عوامل مؤثر شناسایی‌شده ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش مدل­سازی ساختاری تفسیری اولویت­بندی و در نهایت معیارهای ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﯿﻔﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻣﺪلﺳﺎزی ﻋﺎﻣﻞﺑﻨﯿﺎن شبیه­سازی شد. بر اساس نتایج پژوهش تعداد 35 کد اولیه، 12 مضمون فرعی و 6 مضمون اصلی (سیاست­های کلان گردشگری مذهبی، اقتصادی، زیرساختی، توانمندسازی محیطی، بازاریابی و فرهنگی) شناسایی شدند که عامل سیاست‌های کلان گردشگری مذهبی به­عنوان تأثیرگذارترین عامل شناخته شد و  همچنین، نتایج نشان داد در پایان دوره شبیه­سازی، میزان توسعه گردشگری مذهبی استان یزد، 70 درصد ﺷﺪه اﺳﺖ. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، مطلوب است تا مدیران گردشگری توجه ویژه­ای روی عوامل مؤثر شناسایی‌شده که نقش بسزایی در توسعه گردشگری مذهبی دارند، داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Modeling and Simulation of Factors Affecting the Development of Religious Tourism in Yazd Province

نویسندگان [English]

  • Ghasem Zarei 1
  • SeyedAli Naghavi 2

1 university of mohaghegh ardabili

2 Ph.D. Student of Business Administration, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.

چکیده [English]

Adequate comprehension of the challenges and influential elements of the religious tourism sector is necessary for its positive development. In this regard, the present research was conducted to present a model that can simulate the development of religious tourism in Yazd province by considering the influential factors. A mixed method (qualitative and quantitative) was carried out in this study, and the research method was applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of nature. The statistical population of this research included 12 theoretical and experimental experts. Questionnaires and interviews were used to collect data with non-random and purposeful sampling. In the qualitative section, the main and sub-categories of religious tourism development in Yazd province were identified using the thematic analysis method. Then, in the quantitative part, the identified influential factors were prioritized using the interpretive structural modeling (ISM) method. Finally, the criteria obtained from the qualitative research analysis were simulated using the agent-based modeling (ABM) method. Based on the research results, 35 initial codes, 12 sub-themes, and six main themes (religious tourism policies, economic, infrastructure, environmental empowerment, marketing, and cultural) were identified. Religious tourism policies were recognized as the most influential factor. Also, the results showed that at the end of the simulation period, the rate of religious tourism development in Yazd Province had reached 70%. Based on the findings of this study, it is recommended that tourism managers give particular attention to the influential factors that have been identified as having a significant impact on the development of religious tourism.
Introduction
Tourism is one of the most significant social and economic phenomena of the modern era, a valuable instrument for achieving development. Religious tourism is among the oldest forms of tourism and the largest market segment for travel. Today, this type of tourism has been able to place itself in the context of global tourism due to its unique structural and functional features, so its sphere of influence covers the whole world (Ghaffari et al., 2022). The vast country of Iran also has blessed places, shrines, and many holy places, which has made it favorable for the development of religious tourism. For this reason, knowing the capacities of the country's provinces is one of the most important influencing factors, among which is Yazd Province, which also has excellent potential for developing religious tourism. Therefore, according to the explanations presented above, this research aims to present a model that can simulate the development of religious tourism in Yazd Province by considering critical factors with a future research approach so that it can play a positive role in helping managers develop religious tourism.
Literature Review
One of the main types of tourism created to travel to religious locations and fulfill religious obligations is religious tourism (Jamshidi et al., 2019). Religious tourism can be considered the most sustainable type of tourism because pilgrimage and religious tourism have their roots in religious beliefs, and in its specialized sense and beyond dependence on time and leisure, it is an essential factor of human geography in shaping travel, creating concentration and numerous cultural perspectives (Sharma et al., 2023).
Methodology
The current applied study employed a mixed methodology, combining qualitative and quantitative methods with a descriptive-analytical focus regarding the nature of the research. Managers of religious tourism and university faculty members made up the statistical population for this study. Due to the high number of experts in this field and the possibility of not knowing all theoretical experts (university faculty members) and practical experts (tourism managers) by the researcher, sampling by snowball method was continued until reaching theoretical saturation (N=12). Interviews and questionnaires were used to collect research data. The steps of this research are as follows:
In the first step, the thematic analysis method, one of the qualitative methods, was used to identify the factors affecting the development of religious tourism in Yazd Province. In the second step, the ISM method was used to prioritize (level) the factors. In the third step, the development of religious tourism in Yazd Province was simulated.
In the qualitative part of the research, the validity of the interview using the Q-sort method and its reliability using Cohen’s Kappa index were checked and confirmed. In the quantitative part of the research, the validity of the questionnaires using the relative content validity method and its reliability based on the test-retest method was evaluated and confirmed. Also, experts’ opinions were obtained during face-to-face interviews to check the validity of the Agent-Based Model.
Results
Based on the research results, 35 initial codes, 12 sub-themes, and six main themes were identified. Due to having the highest driving power and the lowest dependence power, the factor of religious tourism policies was placed in the fifth level of the ISM. It was recognized as the most influential factor. Also, the results showed that at the end of the simulation period, the rate of religious tourism development in Yazd Province was 70%.
Discussion
Although with different degrees, all six factors are essential for the development of religious tourism, and their prioritization was only due to greater understanding and recognition of more influential factors. The results showed that at the end of the simulation period, the rate of religious tourism development in Yazd Province was 70%. Therefore, applying the discussed factors can influence the growth of tourism development and be used in the policies and actions of the relevant managers. In line with the results of the religious tourism development simulation, as a general policy, the managers of tourism organizations in Yazd Province should implement the current research model. In this way, the research model is implemented in a specific period, and its ability to improve the effectiveness of religious tourism development is measured if, in practice, the research model leads to development in future periods.
Conclusion
The results of this study indicate that managers of religious tourism should incorporate the factors identified into their development plans and plan the long-term horizons of religious tourism around these factors. It is essential to remember that merely incorporating these elements into the plans for development is unlikely to result in complete development; as such, it is imperative to address this problem from a fundamental standpoint and consider other significant influencing factors that are occasionally external to the current system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Development
  • Religious Tourism
  • Simulation
  • Modeling
  • Yazd Province
  1.  اسدیان‌اردکانی، فائزه (1397). طراحی مدل پویای توسعه گردشگری دینی در جمهوری اسلامی ایران. پایان‌نامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.

    1. اسماعیل­پور، رضا، آذر، عادل، شاه­محمدی، محمد (1396). ارائه مدل ساختاری تفسیری از شاخص‌های انتخاب تأمین­کننده مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت. فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی، 15(47)، 45-70. DOI: 10.22054/jims.2017.8116
    2. اکبری، مجید، طاهرپور، فاطمه، بوستان‌احمدی، وحید، فولادی، عاطفه (1399). مدل‌سازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری مذهبی در ایران با رویکرد آینده‌پژوهی. فصلنامه گردشگری و توسعه، 9(4)، 285-296. DOI: 10.22034/jtd.2019.194595.1783
    3. باقری، مسلم، مباشری، علی­اصغر، معاون، زهرا، شکاری، فاطمه (1400). فراترکیب عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری مذهبی. فصلنامهپژوهشنامه حج و زیارت، 6(1)، 201-165. DOI: 20.1001.1.25381768.1400.6.1.7.0
    4. بخشی­زاده برج، کبری، جوانشیرگیو، نسرین (1399). نگاشت نقشه ذهنی افراد نسبت به برند گردشگری مذهبی مشهد با استفاده از روش استخراج استعاره زالتمن (زیمت). فصلنامهمطالعات مدیریت گردشگری، 15(49)، 1-15. DOI: 10.22054/tms.2020.11044
    5. جمشیدی، محمدجواد، برک­پور، ناصر، کلانتری، خلیل (1398). تبیین اثرات اقتصاد سیاسی گردشگری مذهبی بر توزیع نامتوازن خدمات گردشگری مشهد.فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 14(47)، 221-260. DOI: 10.22054/tms.2019.10613
    6. حاتمی­نژاد، حسین، حبیبیان، بهار، امیرشکاری، مریم (1395). اولویت­بندی راهبردهای توسعه گردشگری مذهبی شهر دزفول.فصلنامه گردشگری شهری، 3(1)، 59-76. DOI: 10.22059/jut.2017.60509
    7. حیاتی، حامد، آزادخانی، پاکزاد، قنبری­زاده، میلاد (1402). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری در شهرهای مذهبی، مطالعه موردی (شهر مهران، مراسم اربعین).فصلنامه پژوهش­های جغرافیای انسانی، 55(2)، 213-232. DOI: 10.22059/jhgr.2022.319354.1008264
    8. خورشیدی، هما (1397). طراحی مدل توسعه گردشگری مذهبی با رویکرد FCM (مورد مطالعه: شهر یزد(. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و هنر.
    9. رضائی، محمدرضا، خاوریان‌گرمسیر، امیررضا، علیان، مهدی (1393). تحلیلی بر برنامه­ریزی راهبردی گردشگری آیین‌های شیعی با تأکید بر توان­های بالقوه مراسم محرم (مطالعه موردی شهر تفت). فصلنامهبرنامه­ریزی و توسعه گردشگری، 3(8)، 185-166.
    10. رهسپار، زهره، صالحی، کیوان، عزتی، میترا، ذوالفقاززاده‌کرمانی، محمدمهدی (1398). شناسایی و تحلیل ساختاری تأثیر متقابل پیشران­های تغییر در حوزه آموزش­وپرورش. فصلنامهنوآوری­های آموزشی، 18(2)، 101-126. DOI: 10.22034/jei.2019.92888
    11. ضرغام‌بروجنی، حمید، محمودزاده، مجتبی، مروتی شریف­آبادی، علی، اسدیان‎اردکانی، فائزه (1397). گردشگری دینی، الزامات، راهبردها و پیامدها.فصلنامه مدیریت اسلامی، 26(2)، 237-213. DOI: 20.1001.1.22516980.1397.26.2.9.2
    12. عربشاهی، معصومه، بهبودی، امید، شاه‌ابراهیمی، روح‌الله (1395). شناسایی و رتبه­بندی عوامل رفاهی مؤثر در گردشگری مذهبی شهر مشهد با استفاده از تکنیک­های تصمیم­گیری چندمعیاره. پژوهشنامه خراسان بزرگ، 7(23)، 88-74. DOI: 20.1001.1.22516131.1395.6.23.5.7
    13. غفاری، محمد، حاتمی‌ورزنه، ابوالفضل، اسدی‌کاتب، محبوبه (1401). فراترکیب عوامل کششی و رانشی در توسعه گردشگری مذهبی.دو­فصلنامه پژوهش­های ادیانی، 10(19)، 262-291. DOI: 10.22034/jrr.2021.266864.1820
    14. فتحی، محمدرضا، محمد­نسب، مهدی، ملکی، محمد­حسن، یعقوبی، سمیه (1399). ارزیابی عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری گردشگری مذهبی (روش فنون دیمتل و معادلات ساختاری). دوماهنامهبررسی‌های بازرگانی، 18(105)، 70-57. DOI: 20.1001.1.26767562.1399.18.105.4.7
    15. قانع عزآبادی، محیا (1399). بررسی تأثیر رسانه­های اجتماعی در توسعه گردشگری مذهبی شهر یزد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و هنر.
    16. موسوی، میرنجف، سلطانی، ناصر، باقری‌کشکولی، علی (1393). تحلیلی بر نقش مذهب در توسعه گردشگری مذهبی. فصلنامه پژوهش­های جغرافیای انسانی، 46(4)، 825-841. DOI: 10.22059/jhgr.2015.51220
    17. مومنی­مفرد، معصومه، سپهوند، رضا، موسوی، سید­نجم­الدین، وحدتی، حجت (1400). شناسایی و اولویت‌بندی ابعاد ارزیابی عملکرد استانداران دولت جمهوری اسلامی. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 1(64)، 123-144.
    18. Andrades, L., & Dimanche, F. (2017). Destination competitiveness and tourism development in Russia: Issues and challenges. Journal of Tourism Management, 62(1), 360-376. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.05.008
    19. Ariyono, K. Y., Irdiana, S., Darmawan, K., & Khairullah, M. N. (2023). The role of tourists in increasing community income in the Sunan Ampel tourism religious tourism area in Surabaya. Journal of Cakrawala Ilmiah, 2(5), 1901-1910. https://doi.org/10.53625/jcijurnalcakrawalailmiah.v2i5.4613
    20. Gautam, P. (2023). Religious tourism and entrepreneurship: A case of Manakamana temple in Nepal. Journal of Cogent Social Sciences, 9(1), 1-18. https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2222569
    21. Huang, K., & Pearce, P. (2019). Visitors' perceptions of religious tourism destinations. Journal of Destination Marketing & Management, 14(5), 10-37. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2019.100371
    22. Iliev, D. (2020). The evolution of religious tourism: Concept, segmentation, and development of new identities. Journal of Hospitality and Tourism Management, 45(1), 131-140. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.07.012
    23. Khadijah, U. L. S., Novianti, E., & Anwar, R. (2022). Social Media in Guiding and Marketing Religious Tourism: The Case of Umrah and Hajj Services. Journal of Sosiohumaniora, 24(1), 69-76. https://doi.org/10.24198/sosiohumaniora.v24i1.36579
    24. Lin, C. P. (2021). The salience of stakeholders in religious tourism: A case study of the Dajia Mazu pilgrimage. Annals of Tourism Research,86(1), 91-103. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.103091
    25. Luz, N. (2020). Pilgrimage and religious tourism in Islam. Annals of Tourism Research, 82(1), 91-102. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102915
    26. Molaei, A. (2023). Strategies of religious tourism in Iranian and Islamic cities approaching Shiite pilgrimage culture. Journal of Contemporary Islam, 17(1), 67-94. https://doi.org/10.1007/s11562-022-00510-9
    27. Patwardhan, V., Ribeiro, M. A., Woosnam, K. M., Payini, V., & Mallya, J. (2020). Visitors' loyalty to religious tourism destinations: Considering place attachment, emotional experience, and religious affiliation. Journal of Tourism Management Perspectives, 36(3), 1-19. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100737
    28. Sharma, N., & Timothy, D. (2023). Endurance rituals, performativity, and religious tourism. Annals of Tourism Research, 100(1). 10-35. https://doi.org/10.1016/j.annals.2023.103552
    29. Terzidou, M., Scarles, C., & Saunders, M. (2018). The complexities of religious tourism motivations: Sacred places, vows, and vision. Annals of Tourism Research, 70(1), 54-65. https://doi.org/10.1016/j.annals.2018.02.011