علی اکبر قلی زاده؛ شهلا صمدی پور
چکیده
گردشگری به عنوان یک صنعت کاربر، به بهبود اقتصاد در زمینه اشتغال در مقاصد گردشگری، توسعه زیرساختها، حفظ منابع مالی و احیای اماکن گردشگری تاریخی و جدید و درک بهتر مردم جهان از یکدیگر کمک میکند. هدف از مقاله حاضر تحلیل اثر توسعه گردشگری خارجی بر قیمت مسکن در ایران طی دوره زمانی فصل اول 1391 تا فصل اول 1400 میباشد. نتایج حاصل از برآورد ...
بیشتر
گردشگری به عنوان یک صنعت کاربر، به بهبود اقتصاد در زمینه اشتغال در مقاصد گردشگری، توسعه زیرساختها، حفظ منابع مالی و احیای اماکن گردشگری تاریخی و جدید و درک بهتر مردم جهان از یکدیگر کمک میکند. هدف از مقاله حاضر تحلیل اثر توسعه گردشگری خارجی بر قیمت مسکن در ایران طی دوره زمانی فصل اول 1391 تا فصل اول 1400 میباشد. نتایج حاصل از برآورد نشان داد که تعداد گردشگران خارجی بر قیمت مسکن در ایران طی دوره زمانی مورد مطالعه اثر منفی داشته است. قیمت دلار، جمعیت و تعداد بزرگراههای تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و شهرسازی بر قیمت مسکن اثر مثبت و تعداد پروانههای ساختمانی صادر شده بر قیمت مسکن اثر منفی داشتهاند. ضریب تصحیح خطا نیز بیانگر تعدیل حدود 16 درصد از عدم تعادلهای کوتاهمدت به سمت روند بلندمدت میباشد.
برنامه ریزی گردشگری
سمیه جهان تیغ مند
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی استراتژیهای حفاظت از ژئوتوریسم و میراث زمین شناختی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه ساختاریافته در لرستان نگاشته شد. جامعه آماری شامل 70 کارشناس مرتبط و با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردید. برای شناسایی راهبردها از آزمون رتبه ای جوهانسن و برای ارتباط راهبردها با عناصر ژئوتوریسم از مدل گسترش عملکرد کیفیت (QFD) ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی استراتژیهای حفاظت از ژئوتوریسم و میراث زمین شناختی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه ساختاریافته در لرستان نگاشته شد. جامعه آماری شامل 70 کارشناس مرتبط و با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردید. برای شناسایی راهبردها از آزمون رتبه ای جوهانسن و برای ارتباط راهبردها با عناصر ژئوتوریسم از مدل گسترش عملکرد کیفیت (QFD) استفاده شد. در نتیجه 36 راهبرد شناسایی شد. بطوریکه 1) راهبردهای حفاظت از مناظر و چشم اندازهای کوهستانی، حفظ ژئوپارکهای ملی و ذخیرهگاهها، مدیریت میراث زمین شناختی و مستندسازی چشماندازها، معرفی ارزشهای اقتصادی چشم انداز جغرافیایی و جلوگیری از آلودگی محیط بیشترین ارتباط را با عنصر چشم انداز جغرافیایی داشتهاند 2) حفظ زمین و جلوگیری از سوء استفاده از زمین، بیشترین ارتباط را با فرایندهای زمین شناسی داشته اند 3) راهبردهای سرمایه گذاری در ساخت تاسیسات زیربنایی در محیط ژئوسایت نیز بیشتربن ارتباط را با میراث گردشگری داشته اند.
برنامه ریزی گردشگری
حمیدرضا گوهر رستمی؛ مجتبی نخعی نژاد؛ یاسمن سادات اصل احمدی
چکیده
هدف از این مطالعه تحلیل موانع کیفیت گردشگری تفریحی ورزشی استان گیلان بر اساس نمودار استخوان ماهی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف، کاربردی بود که به روش میدانی انجام گرفت. جامعه آماری شامل گردشگران تفریحیورزشی استان گیلان بود که نمونه آماری به 223 به شیوه در دسترس انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای بود ...
بیشتر
هدف از این مطالعه تحلیل موانع کیفیت گردشگری تفریحی ورزشی استان گیلان بر اساس نمودار استخوان ماهی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف، کاربردی بود که به روش میدانی انجام گرفت. جامعه آماری شامل گردشگران تفریحیورزشی استان گیلان بود که نمونه آماری به 223 به شیوه در دسترس انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن بررسی و تائید گردید. پایایی ابزار بر اساس مقدار ضریب آلفای کرونباخ (93/0=α) و اعتبار سازه تأیید شد. از نرمافزار (PLS4) و (SPSS22) جهت تحلیل یافتهها استفاده شد. نتایج نشان داد که از بین 7 بعد (حملونقل و مسیر، اقامتگاه، بازگشت به خانه، صلاحیت و مجوز، مقصد، فعالیتها و پذیرش و اطلاعات) به ترتیب بازگشت به خانه (50/5)، مقصد (92/4) و اقامتگاه (26/4) بیشترین موانع و اطلاعات و پذیرش (86/2)، صلاحیت و مجوز ها (25/3) و فعالیت ها (54/3) کمترین موانع محسوب میشوند.
اقتصادو بازاریابی
یاسین قادرمرزی؛ محمد رسول الماسی فرد؛ محسن یاراحمدی
چکیده
ثبت اورامانات در یونسکو به عنوان یک میراث جهانی اهمیت این منطقه را جهت جذب گردشگران بین المللی بیشتر نموده است. هدف پژوهش حاضر، یافتن عوامل موثر در برندسازی مقصد گردشگری اورامانات در قالب یک الگو و مدل می باشد .این مطالعه از یک تحقیق کاربردی است به روش آمیخته اکتشافی و در طی دو مرحله کیفی و کمی که در بخش کیفی با 15 نفر از خبرگان حوزه گردشگری ...
بیشتر
ثبت اورامانات در یونسکو به عنوان یک میراث جهانی اهمیت این منطقه را جهت جذب گردشگران بین المللی بیشتر نموده است. هدف پژوهش حاضر، یافتن عوامل موثر در برندسازی مقصد گردشگری اورامانات در قالب یک الگو و مدل می باشد .این مطالعه از یک تحقیق کاربردی است به روش آمیخته اکتشافی و در طی دو مرحله کیفی و کمی که در بخش کیفی با 15 نفر از خبرگان حوزه گردشگری ابتدا به شیوه هدفمند و سپس گلوله برفی مصاحبه انجام گرفت. در بخش کمی نیز به همان افراد نمونه حاضر در بخش کیفی پرسشنامه مقایسات زوجی داده شد و در نهایت تحلیل سلسله مراتبی برای تجزیه و تحلیل داده ها صورت گرفت. براساس یافته های پژوهش 9 عامل اصلی برای برندسازی گردشگری بین الملل اورامانات شناسایی شدند که به ترتیب اهمیت زیرساخت ها و امکانات ، عامل جاذبه ها و عامل بازاریابی و تبلیغات بیشترین امتیاز را به دست آوردند.