مرتضی شفیعی؛ میلاد فخر
چکیده
ارزیابی عملکرد سازمانها، فرآیندی است که از طریق آن میتوان اطلاعات سودمند و مفیدی در خصوص میزان موفقیت خدمات ارائه کرد. در این تحقیق عملکرد هتلهای شیراز در صنعت گردشگری با استفاده از مدلهای ریاضی مورد بررسی قرار گرفته، کیفیتخدمات آنها سنجیده شده و در آخر راههای ارتقای عملکرد هتلهایشیرازدرصنعتگردشگری مورد شناسایی ...
بیشتر
ارزیابی عملکرد سازمانها، فرآیندی است که از طریق آن میتوان اطلاعات سودمند و مفیدی در خصوص میزان موفقیت خدمات ارائه کرد. در این تحقیق عملکرد هتلهای شیراز در صنعت گردشگری با استفاده از مدلهای ریاضی مورد بررسی قرار گرفته، کیفیتخدمات آنها سنجیده شده و در آخر راههای ارتقای عملکرد هتلهایشیرازدرصنعتگردشگری مورد شناسایی قرار گرفته است. برای آنالیز از روش تابع تولیدی مرزی تصادفی استفاده شده است و در ابتدا بین دو تابع تولید کاب-داگلاس و ترانسلوگ با بررسی پارامترهای ساختاری و اهمیت دقت در انتخاب صحیح تابع، دو فرم تابعی تخمین زده شده و با توجه به آزمون نسبت درستنمایی بهترین تابع تولید انتخاب میگردد. جمعآوری اطلاعات با استفاده از دادههای پانلی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با معیارهایی نظیر مدت اقامت گردشگران در هتلها و تعداد اتاق در اختیار محقق قرارداده است، انجام شده است، لازم به ذکر است که هتلهای مورد بررسی هتلهایی هستند که زیر نظر سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری شیراز فعالیت میکنند یا از تسهیلات مالی این سازمان استفاده کردهاند. در آخر نتایجی حاصل گردید که بیانگر این است که شهرداری شیراز با افزایش بودجه سازمان نوسازی و بهسازی و تعداد اتاقهای هتل میتواند کارایی خود را افزایش دهد. همچنین هتلداران با پر کردن شکاف تکنیکی خود مانند بودجه و نیروی کار میتوانند بهصورت اقتصادیتر و بهینهتر کارایی خود را افزایش دهند.