داوود قربان زاده؛ حمید رضا سعیدنیا
چکیده
پارکهای موضوعی نشاندهنده بخشی بزرگ و بهسرعت در حال رشد در صنعت گردشگری و مهماننوازی در جهان هستند که به موضوع پژوهشی جالب و مهم برای بازاریابان و فعالان در این صنعت تبدیلشده است. ایجاد و حفظ تجارب بهیادماندنی در کنار تصویر ذهنی معنادار جزء ضروری کارکرد مدیریت بازاریابی در صنعت پارک آبی است که منجر به مقاصد رفتاری مانند توصیه ...
بیشتر
پارکهای موضوعی نشاندهنده بخشی بزرگ و بهسرعت در حال رشد در صنعت گردشگری و مهماننوازی در جهان هستند که به موضوع پژوهشی جالب و مهم برای بازاریابان و فعالان در این صنعت تبدیلشده است. ایجاد و حفظ تجارب بهیادماندنی در کنار تصویر ذهنی معنادار جزء ضروری کارکرد مدیریت بازاریابی در صنعت پارک آبی است که منجر به مقاصد رفتاری مانند توصیه پارک به دیگران و قصد بازدید مجدد از سوی بازدید کنندگان میشود. ازاینرو، هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر مقاصد رفتاری گردشگران در بازدید از پارکهای آبی در سطح شهر مشهد است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش، از جامعه موردنظر 384 بازدیدکننده به روش در دسترس انتخاب شد و با استفاده از پرسشنامه استانداردشده، به جمعآوری دادههای پژوهش اقدام شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده شد.نتیجه آزمون فرضیات، حاکى از آن است که کیفیت تجربه بر تصویر ذهنی، رضایت و ارزش ادراکشده از سوی بازدیدکنندگان تأثیر مثبتی دارد؛ و تصویر ذهنی بازدیدکنندگان بر ارزش ادراکشده، رضایت و لذت بازدیدکنندگان اثر مثبت و قابلتوجهی دارد. اگرچه ارزش ادراکشده و لذت بازدیدکنندگان بر رضایت تأثیر مثبتی دارد اما لذت بازدیدکننده بهطور مستقیم بر مقاصد رفتاری او اثر نمیگذارد و این اثر بهصورت غیرمستقیم و از طریق رضایت اتفاق میافتد. یافتههای این پژوهش، بینشی برای مدیران و بازاریابان پارکهای آبی فراهم میآورد و به آنها اجازه میدهد که عوامل موثر بر مقاصد رفتاری بازدیدکنندگان همچون توصیه به دیگران و قصد بازدید مجدد از پارک آبی را درک کنند و درنتیجه خدمات را بهگونهای طراحی و سازماندهی کنند که نیازهای بازدیدکنندگان را برآورده کند.