سلاله شهوازیان؛ فیروزه هاشمی قینانی
چکیده
شیوع ویروس کرونا باعث توقف چرخهای صنعت و تجارت ازجمله صنعت گردشگری و هتلداری شده است. دراین میان بیشترین آسیب متوجه منابع انسانی گردیده و نقش مدیریت منابع انسانی را درمواجهه با این آسیبها بسیار برجسته مینماید. هدف این پژوهش بررسی چالشهای مدیریت منابع انسانی در دوران گذار از بحران کرونا و ارائه راهکار غلبه بر این چالشها ...
بیشتر
شیوع ویروس کرونا باعث توقف چرخهای صنعت و تجارت ازجمله صنعت گردشگری و هتلداری شده است. دراین میان بیشترین آسیب متوجه منابع انسانی گردیده و نقش مدیریت منابع انسانی را درمواجهه با این آسیبها بسیار برجسته مینماید. هدف این پژوهش بررسی چالشهای مدیریت منابع انسانی در دوران گذار از بحران کرونا و ارائه راهکار غلبه بر این چالشها درصنعت هتلداری است. استراتژی پژوهش مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد و رویکرد استقرایی میباشد. جامعه آماری، نخبگان و مدیران صنعت هتلداری بوده که 16نفر از آنان به روش نظری به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مصاحبه با استفاده از نرمافزارMAXQDA مورد تحلیل قرارگرفت. قابلیت اعتماد و اعتبار یافتهها باتکیه برتکنیک لینکلن وگوبا تأیید شد. مقوله محوری پژوهش، چالشهای مدیریت منابع انسانی در دوران گذار از بحران کرونا در سه سطح فردی، سازمانی و فراسازمانی بررسیگردید. یافتهها نشان میدهند شرایط علی این پژوهش در سطح فراسازمانی، ماهیت آسیب زننده شدید پاندمیکووید19، در سطح سازمان، مشکلات اقتصادی و ضعف مهارتهای سازماندهی و ارتباطی مدیریت منابع انسانی و درسطح فردی، ضعف مهارتهای ادراکی مدیریت منابع انسانی میباشد. تحلیل مصاحبهها، مجموعهای از چالشهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بیان میکند که بر استراتژیهای مواجهه بر بحران تأثیر میگذارد. عوامل ساختاری و شاخصهای مالی و اعتباری نیز بهعنوان عوامل مداخلهگرشناختهشد. از یافتهها استنباط میشود مدیران منابع انسانی با بهرهگیری از استراتژیهای خاصی همانند آموزش و توانمندسازی منابع انسانی، شناسایی شیوههای تأمین مالی وکاهش هزینه و بکارگیری نظام مدیریت منابع انسانی متمایز همچنین کسب حمایتهای دولت میتوانند اهداف خود را در کلیه سطوح سازمانی محققکرده و تأثیر منفی این بحران برعملکرد مدیریت منابع انسانی در هتلها راتعدیل نماید.