اقتصادو بازاریابی
عبدالمحمد کاشیان
چکیده
فناوریهای نوین تغییر شگرفی در بخشهای مختلف اقتصادی ایجاد کرده و صنایع مختلف از جمله صنعت گردشگری را تحت تأثیر خود قرار داده است. توسعه این فناوریها خصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش مؤثری در معرفی جاذبههای گردشگری و ارائه خدمات مطلوبتر داشته است. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن فناوریهای نوین بهعنوان یک مؤلفه کلیدی ...
بیشتر
فناوریهای نوین تغییر شگرفی در بخشهای مختلف اقتصادی ایجاد کرده و صنایع مختلف از جمله صنعت گردشگری را تحت تأثیر خود قرار داده است. توسعه این فناوریها خصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش مؤثری در معرفی جاذبههای گردشگری و ارائه خدمات مطلوبتر داشته است. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن فناوریهای نوین بهعنوان یک مؤلفه کلیدی در صنعت گردشگری، کیفیت اثرگذاری آن بر جذب گردشگر خارجی را مورد بررسی قرار میدهد. این پژوهش با بهرهگیری از دادههای تحلیلی مربوط به قارههای مختلف جهان از سال 2009 تا 2022، از یک روش خودرگرسیونی با وقفههای توزیعی پانلی (Panel ARDL) استفاده مینماید. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهد بر خلاف انتظار رشد فناوریهای نوین در طول سالهای مورد مطالعه، تأثیر منفی بر جذب گردشگر خارجی در ایران داشته است. دلایل احتمالی این موضوع و راهکارهای مواجهه با آن در این پژوهش تحلیل و بررسی شدهاند.
سید سعیدا اردکانی؛ سید حبیب الله میر غفوری؛ شاهین برقی
دوره 5، شماره 13 ، آذر 1389، ، صفحه 1-24
چکیده
صنعت گردشگری از مهمترین منابع کسب درآمد کشورهای جهان است و در قرن 21 به تدریج به عنوان دومین صنعت مهم دنیا بر شمرده می شود. به همین دلیل برای دستیابی به سهم بیشتری در بازار جهانی باید به دنبال راه کارهایی منطقی و ایجاد یک برنامه منظم بود تا از این طریق و با دستیابی به اهداف دراز مدت این صنعت، تاثیر آن بر بهبود وضعیت اقتصادی متجلی گردد. ...
بیشتر
صنعت گردشگری از مهمترین منابع کسب درآمد کشورهای جهان است و در قرن 21 به تدریج به عنوان دومین صنعت مهم دنیا بر شمرده می شود. به همین دلیل برای دستیابی به سهم بیشتری در بازار جهانی باید به دنبال راه کارهایی منطقی و ایجاد یک برنامه منظم بود تا از این طریق و با دستیابی به اهداف دراز مدت این صنعت، تاثیر آن بر بهبود وضعیت اقتصادی متجلی گردد. گردشگری از معدود حوزه های کسب و کاری است که شواهدی از تولید و خدمت در برنامه های جذب، نگهداشت و گسترش آن قابل مشاهده است. برنامه ریزی و مدیریت گردشگری، با شناسایی عوامل موقر بر توسعه آن و با پاسخ دهی مناسب به تامین نیازهای گردشگری در مقیاس محلی، ملی و فراملی آغاز می شود. چنانچه مولفه های موثر بر سطح رضایت گردشگران، با توجه به عوامل اقتصادی، اجتماعی و ... به خوبی شناسایی و دسته بندی شوند می توان از آثار بسیار زیاد و مثبت توسعه گردشگری خارجی سود جست. بدین منظور تحقیق حاضر سعی دارد تا با شناسایی و رتبه بندی مولفه های موثر بر رضایت گردشگران خارجی، راه کارهایی را جهت بهبود و توسعه برنامه ریزی افزایش رضایتمندی گردشگران خارجی در جهت شکوفایی صنعت گردشگری ارائه نماید. جهت دستیابی به این هدف 29 مولفه ی موثر بر رضایت گردشگران خارجی با بررسی مبانی نظری و نظر کارشناسان، مشخص گردیدند. نتایج به کارگیری تکنیک های تحلیل عاملی و تصمیم گیری چند شاخصه نشان داد که از میان این عوامل نگرش ایرانی ها نسبت به گردشگران ، سبک زندگی، آداب و رسوم و فرهنگ ایرانیان، امنیت و اطمینان خاطر، و تنگناهای ارتباطی در راس عواملی هستند که رضایت گردشگران خارجی در شیراز را فراهم می آورند.