مدیریت گردشگری
علی متولی؛ علی مبینی دهکردی؛ حسین صادقی
چکیده
نیاز به تغییر سیستم اقتصادی برای اطمینان از تجاوز نکردن آن از محدودیت های زیست محیطی، تلاش های زیادی را برای رسیدگی به مسائل پایداری ایجاد می کند. در این زمینه، مدل اقتصاد چرخشی در سطوح سیاسی، تجاری و دانشگاهی در حال گسترش است. از این رو، هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل مطالعات پیشین انجام شده درزمینه اقتصاد چرخشی و ارتباط ...
بیشتر
نیاز به تغییر سیستم اقتصادی برای اطمینان از تجاوز نکردن آن از محدودیت های زیست محیطی، تلاش های زیادی را برای رسیدگی به مسائل پایداری ایجاد می کند. در این زمینه، مدل اقتصاد چرخشی در سطوح سیاسی، تجاری و دانشگاهی در حال گسترش است. از این رو، هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل مطالعات پیشین انجام شده درزمینه اقتصاد چرخشی و ارتباط آن با صنعت گردشگری است، در همین راستا؛ 152 مقاله از پایگاه معتبر گوگل اسکالر شناسایی و پس از اعمال فیلترهای مختلف، 14 مقاله که ازنظر عنوان، چکیده، روششناسی و متن اصلی بیشترین ارتباط را با پدیده داشتند برگزیده و با استفاده از رویکرد فراترکیب مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. تعداد 62 کدباز و در سطح بالاتر 7 کد محوری احصاء شد. طبقههای مستخرج در سه مرحله پیشاگردش(توانمندسازی و ارزش آفرینی)، حین گردش(فن گرایی و زیست محوری) و پساگردش(بازیافت محوری و تداوم بخشی) ارائه شدند.
امیرمحمد کلابی
چکیده
اکوسیستم گردشگری بهعنوان عامل رونق اقتصادی و حافظ محیطزیست شناخته شده و اکوسیستم گردشگری پایدار توزیع عادلانه فرصتها در نسلهای آینده را تضمین میکند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اکوسیستم گردشگری پایدار با رویکرد فراترکیب انجام شده است. در پژوهش حاضر 39 پژوهش مرتبط با موضوع، در پایگاههای مختلف علمی از سال 1994 تا ...
بیشتر
اکوسیستم گردشگری بهعنوان عامل رونق اقتصادی و حافظ محیطزیست شناخته شده و اکوسیستم گردشگری پایدار توزیع عادلانه فرصتها در نسلهای آینده را تضمین میکند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اکوسیستم گردشگری پایدار با رویکرد فراترکیب انجام شده است. در پژوهش حاضر 39 پژوهش مرتبط با موضوع، در پایگاههای مختلف علمی از سال 1994 تا 2020 استخراج شده که با استفاده از الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو مورد بررسی قرار گرفته است. با تحلیل محتوای آنها مفاهیم و مقولههای مربوطه استخراج گردید و میزان اهمیت و اولویت مفاهیم با روش آنتروپی شانون تعیین شده است. مقولههای آموزش سرمایه انسانی، فرهنگ، ویژگیهای فردی، شبکهسازی و بازارها، سرمایهگذاری و تامین مالی، قانونگذاری و سیاستها و زیرساختها به ترتیب دارای بیشترین اهمیت در بین عوامل موثر بر اکوسیستم گردشگری پایدار میباشند.