وجیهه قربان نیا خیبری؛ میرمهرداد میرسنجری؛ هومان لیاقتی؛ محسن آرمین
چکیده
در این تحقیق ابتدا نقشه شاخصهای گردشگری طبیعت شامل شاخص توزیع حیات وحش، شاخص جاذبه گردشگری طبیعت، شاخص انعطافپذیری (مقاومت) محیط ، شاخص تسهیلات زیربنایی و شاخص تنوع گردشگری طبیعت در شهرستان دنا در شمال استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی بالغ بر 1577 کیلومتر مربع تهیه شدهاند. سپس مناطق بالقوه توسعه اکوتوریسم با استفاده ...
بیشتر
در این تحقیق ابتدا نقشه شاخصهای گردشگری طبیعت شامل شاخص توزیع حیات وحش، شاخص جاذبه گردشگری طبیعت، شاخص انعطافپذیری (مقاومت) محیط ، شاخص تسهیلات زیربنایی و شاخص تنوع گردشگری طبیعت در شهرستان دنا در شمال استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی بالغ بر 1577 کیلومتر مربع تهیه شدهاند. سپس مناطق بالقوه توسعه اکوتوریسم با استفاده از روش میانگین خطی وزندار و محاسبه وزن نسبی شاخصها از طریق فرایند تحلیل سلسله مراتبی و اتخاذ استراتژیهای تصمیمگیری مختلف شامل تصمیمگیری ریسکگریز، تصمیمگیری ریسکپذیر، تصمیمگیری حداکثر جبران و ریسک میانی، تصمیمگیری ریسک پایین و مقدار اندک جبران و تصمیمگیری ریسک بالا و مقدار اندک جبران و اعمال وزنهای ترتیبی، شناسایی و اولویتبندی شدهاند. تفاوت در مساحت اختصاص یافته به کلاسهای مختلف گردشگری طبیعت نشان دهنده نقش استراتژیهای تصمیمگیری مختلف در تعیین قابلیت و اختصاص درجات شایستگی متفاوت به یک منطقه برای توسعه گردشگری است. میتوان محدوده بینهایتی از راهحلهای ممکن تعریف نمود که از نظر ریسکپذیری در یک انتهایش روش ترکیب بولی OR (وجود حداقل یک شاخص برای مطلوبیت گردشگری طبیعت) و در انتهای دیگرش منطق بولی AND قرار دارد که برای مطلوبیت یک منطقه برای گردشگری طبیعت باید تمام معیارها برقرار باشند. از نظر جبرانپذیری، ممکن است که موقعیتی از نظر یک معیار نامطلوب باشد اما از نظر معیارهای دیگر ارزش فوقالعادهای داشته باشد. بنابراین جبرانپذیری نیز در دامنهای از عدم جبران تا جبران حداکثر شاخصها قرار دارد.
محمد رضا رشیدی؛ یوسف قنبری؛ جمیله کریمی
دوره 10، شماره 32 ، اسفند 1394، ، صفحه 89-109
چکیده
توسعه گردشگری در قرن حاضر، با پیشرفت فنآوریهای نوین و افزایش نیازهای گردشگران موجب شده تا در بخشهای مختلف تجارت گردشگری روشهای متفاوتی برای رفع نیازهای اساسی گردشگران خصوصا دریافت اطلاعات ایجادگردد. الگوهای نوین بر مدار توسعه و اطلاع رسانی، به ارائه اطلاعات و بهرهگیری از تنوع مکانی- فـضایی استوار هستند. وبکیوسکهای اطلاعرسانی ...
بیشتر
توسعه گردشگری در قرن حاضر، با پیشرفت فنآوریهای نوین و افزایش نیازهای گردشگران موجب شده تا در بخشهای مختلف تجارت گردشگری روشهای متفاوتی برای رفع نیازهای اساسی گردشگران خصوصا دریافت اطلاعات ایجادگردد. الگوهای نوین بر مدار توسعه و اطلاع رسانی، به ارائه اطلاعات و بهرهگیری از تنوع مکانی- فـضایی استوار هستند. وبکیوسکهای اطلاعرسانی با قابلیت ارائه اطلاعات، ارتقاء، تعامل، تراکنش و روابط هوشمند با کاربران، اطلاعات مفیدی را در اختیار گردشگران میگذارد. این مقاله توزیع فضایی- مکانی محل استقرار این وب کیوسکها را با تاکید بر عوامل شناسایی شده و چگونگی بهینه گزینی آن را مورد بررسی و آزمون قرار داده است. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی است. دادههای مورد استفاده از طریق مطالعات میدانی و ابزار پرسشنامه (طیف لیکرت پنج گزینهای) و مصاحبه بدست آمده است. در روش پیمایشی یا میدانی در شهر مورد مطالعه پارامترهای مکانیابی و استقرار وبکیوسکهای اطلاعرسانی شناسایی شدند و تحت یک پرسشنامه طراحی گردید. دادهها پس ازجمع آوری اطلاعات وپردازش آنها درمحیط نرم افزاری SPSS15 تحلیل و به تبیین موضوع منجر گردید. با استفاده از تکنیک AHP و بهره گیری از محیط GIS تحلیلها نشان داد در شهر اصفهان مکان های مهمی همچون میدان امام خمینی، فرودگاه، مرکز خرید سیتیسنتر، ترمینال کاوه مهمترین مکانهای استقرار وب کیوسک های اطلاع رسانی میباشند.